
i legitimació del poder

I això deixant de banda la vella polèmica sobre si la notícia, en

el periodisme actual, és un suport legitimador del poder polític

vigent pel fet de crear una realitat única entorn de les

estructures burocràtiques que mouen el món.

Una de les línies d'investigació d'aquesta tesi passa per analitzar

la composició dels leads dels quals hem de dir, a priori . que són,

en realitat, un empobriment del nostre llenguatge en favor de

l'efectivitat del missatge. Encara que fos així, hem d'acceptar-

ho?56. Serà interessant comprovar l'efecte de les innovacions

tecnològiques en l'estructura de les notícies a La Vanguardia i El

Periódico de Catalunya.

Deixant de banda la carga ideològica de les NTI, cal preguntar-nos

si un diari és millor després de la renovació de la seva

tecnologia. Significativament, com es podrà demostrar més endavant,

quan una empresa periodística compra ordinadors i millora la pre-

impressió, opta per canviar de model, encara que podria seguir

mantenint, potser amb alguns canvis, l'anterior.

56. El llibre d'estil del diari madrileny El Sol (Madrid: El
Sol, 1990) fuig del lead clàssic quan diu que l'entradeta "no
obedecerá (...) a las normas de la piràmide invertida", assenyalant
abans d'aquesta afirmació que "esta entradilla no es el escaparate
ni el resumen de la noticia: es el inicio de una información que
continua después en el primer párrafo" (p. 15).

63



La pregunta és si el lector agraeix les fortes inversions, o

millor, si el lector agraeix l'esforç de l'editor perquè ha

encertat en oferir-li un diari millor, en el qual troba allò que

busca.

Caldrà, doncs, que l'editor i l'equip de professionals encerti en

el nou producte recolzant-se en les NTI i, per això, en primer

lloc, caldrà saber elegir la tecnologia més apropiada no sols a la

seva capacitat econòmica, sinó, i molt especialment, a la seva

capacitat professional per treure-li profit.

¿Amb això podem aventurar que prima, en els darrers temps, la forma

sobre el contingut en els diaris del món occidental que han

experimentat una renovació tecnològica prou important i, a més, que

ha canviat —influït o no per aquella— el seu model?

Aquesta és una de les qüestions a respondre al llarg de l'estudi

sobre dos exemples concrets, La Vanguardia i El Periódico de

Catalunyaf encara que s'ha de recordar que aquest darrer correspon

al bloc de nous diaris que, quan van aparèixer a finals dels anys

setanta, ja ho van fer tot oferint un model innovador, en la línia

del que després seria USA Today.

I si continuem preguntant-nos sobre el canvi en els continguts,

sobre el text, les imatges i les infografies, descobrirem, potser,

com apunta Martin57, que

57. Martin, 1980: 78.

64



"si en el futuro tuviéramos valors distintos y, por ello

viviéramos de forma diferente, una de las causas sería el

hecho que nuestros medios de información habrían

cambiado".

De fet, els elements d'identificació de la noticia han canviat en

poc temps en el periodisme anglosaxó i, per simpatia, en el nostre.

Warren 58 ja ha fet clàssics els elements d'identificació de la

notícia: actualitat, proximitat, prominencia, curiositat,

conflicte, intriga, emoció, conseqüències; però Metzler altera

l'ordre uns anys després per dir que la notícia s'identifica per la

següent escala de valors noticiables: actualitat, conseqüències,

prominencia, raresa, proximitat, canvi i conflictes.

És a dir, semblaria que ens interessen més les notícies per les

conseqüències -pel fet que ens poden afectar a nosaltres o als

nostres- que no pas per la proximitat. ¿Existeixen graus de

llunyania en la recent crisi del Golf Pèrsic quan sopem veient el

missatge televisiu quotidià del president Saddam Husein, contestat

de vegades per Georges Bush? o, ¿tenen més importància cinc morts

a l'autopista B-30, que passa pel costat de la nostra universitat,

notícia recollida en un breu en els diaris, que un accident amb

només una nena morta a Tortosa però que un cambre amateur ha pogut

captar i que després el passa TV3?

Doncs bé, el concepte conseqüències pot tenir també importància en

el canvi estructural de les notícies dels models de diaris

'. Warren, 1975.

65



gtinnovació tecnològica, com a resposta dels editors a la

competència dels mitjans àudio-visuals. La publicació d'una bona

fotografia de la nena morta, amb perfils definits i colors ben

diferenciats, pot fer vendre més. Òbviament caldrà que el diari

disposi de la suficient tecnologia per rebre i treballar la foto

amb plenes garanties que a l'endemà pot tornar a fer-ho per no

defraudar al públic.

I si l'editor disposa d'aquests mitjans i prima la imatge, ¿quines

modificacions s'hauran de fer en la maqueta perquè també hi hagi el

text suficient?

El destí del suport-paper

Amb tot el que estem dient podria deduir-se que el paper de la

premsa escrita en suport-paper ha canviat, però ningú s'atreveix a

preveure, anunciar, profetitzar la seva desaparició, malgrat la

terrible competència de la ràdio i de la televisió i potser

d'altres tipus de negocis de la comunicació com les agències no

institucionals, promotores de vídeo, etcètera.

En tot cas la premsa escrita ha reconduït la seva estratègia i ha

creat entitats multimediàtiques que la obliguen a autoredefinir-se.

Aquest és el moment processal en què intervenim nosaltres per fer

el diagnòstic de la gènesi del nou diari resultant de la

confrontació de les noves tecnologies de la informació i la recerca

de noves formes d'expressió, és a dir, la recerca d'un nou model.

66



Acabem aquesta introducció amb una crida a l'esperança a càrrec del

Conde de Godó, Javier de Godós editor i propietari de La

"La prensa actual tiene frente si un futuro esperanzador,

la expansión de medios de comunicación como la radio y la

televisión no ha hecho otra cosa que reforzar el papel de

los diarios en el mundo contemporáneo. Todos los medios

de comunicación se complementan entre ellos (...). El

crecimiento del sector periodístico es un crecimiento

global".

En tot cas la societat ha acceptat plenament la nova premsa

resultant de la incorporació de les NTI i del canvi d'imatge i

model. A diferència d'Amèrica Llatina60, les noves tecnologies de

la informació ja tenen el seu lloc a la nostra universitat. És

encoratjador que la facultat de Ciències de la Informació de la

Universitat Autònoma de Barcelona disposi de tres aules

informatitzades on, des del primer curs, s'ensinistra els

estudiants en el domini dels programes que empra la indústria

periodística.

Potser posant les NTI a l'abast del poble, especialment a través

dels futurs periodistes, aconseguirem garantir l'accés a la cultura

59. Editorial del suplement especial de La Vanguardiaf 3 nov.
1989, p. 3.

60. Anà Maria Fadul, coordinadora d'un congrés de noves
tecnologies de la comunicació fet el 1986 a Sao Paulo, Brasil, es
queixava que les NTI no havien entrat encara a les universitat
d'aquell continent. (Fadul, 1986: 20).

67



d'una gran part dels habitants de la nostra terra, perquè només un

ole domini de les tecnologies pot trencar la dicotomia entre imatge

i text, color i negror, frivolitat i reflexió.

68



II

ESTUDIAR

Tota investigació científica obliga l'estudiós a intentar ser el

nés rigorós possible, a arribar al límit de les seves forces i

possibilitats perquè l'objectiu del seu treball pugui ser assolit

amb èxit.

Per poder assolir aquesta fi, que no és altra cosa que una

aportació inèdita a la societat en què l'investigador viu, es

desenvolupa i a la qual es deu, cal delimitar amb molta exactitud

el camp del treball.

Theodore Caplow1 assenyala en aquest sentit que:

"La mayor parte de las investigaciones naufragan al

principio: las cuestiones son o demasiado banales o

demasiado amplias; o bien el campo de la investigación

está mal definido o es inaccesible ... "

Seria inútil intentar analitzar quines han estat les influències de

les innovacions tecnològiques en els models de premsa occidentals,

*. Caplow, 1972: 127. L'autor és sociòleg, professor de
sociologia de la Columbia University de Nova York, especialitzat en
investigacions sobre el treball, va escriure un manual de
sociologia, de molta anomenada, en el qual reuneix diferents
mètodes d'anàlisi aplicables a les ciències socials.

70



pecialment si no es disposa d'un equip d'investigadors força

mbrós, amb molts ajudants i tots ells treballant amb poderosos

ordinadors.

També seria inútil plantejar-se l'estudi de la innovació

tecnològica en un petit diariet de l'estat nord-americà (no la

ciutat) de Nova York si només tenim un mes sencer per poder

absentar-nos de Catalunya o, el que seria pitjor, desconeguéssim

l'idioma anglès.

Per honestedat científica hem de centrar la nostra investigació en

els diaris de l'Estat espanyol.

Per interès personal, ho farem sobre la premsa catalana.

Per continuïtat en la tasca d'investigació dels darrers anys2,

sembla més aconsellable no sortir de les nostres fronteres

idiomàtiques, culturals i personals.

Ja tenim, doncs, unes delimitacions ben concretes sobre el camp del

treball: el volem fer sobre la premsa catalana. Però, per obtenir

conclusions vàlides sobre la influència de les innovacions

tecnològiques en els models dels diaris, ¿quins periòdics, quines

2. El petit currículum d'aquest doctorand indica que li ha
estat produït un vídeo comercial i un estudi, pagats per l'Institut
de Ciències de l'Educació de la UAB i per la Generalitat de
Catalunya respectivament, sobre el tema de la reconversió
tecnològica de la premsa catalana.

71



capçaleres hem d'agafar?

Cap analista social aconsella estudiar un fet prenent la totalitat

del seu univers com a objecte estudiable, ja que el més possible és

aue no s'acabés mai la investigació o que es donés el cas que les

parts d'aquest univers no fossin suficientment vàlides per

estudiar-les, per manca d'homogeneïtat.

Analitzar tots i cadascun dels diaris que han aparegut, sobreviscut

i mort durant el període a analitzar, 1978-1989, podria ser una

tasca inútil per la dispersió del cos a estudiar, la seva

incoherència i les variades magnituds empresarials que trobaríem

damunt la taula del laboratori d'investigació.

A més, tota anàlisi científica obliga a l'establiment de diferents

fases, ben diferenciades entre elles, per anar elaborant el que

podríem dir un esquema inductiu, que portaria a l'investigador, a

partir d'una concreció, a establir una generalització. Però cal

definir ben bé la concreció o seleccionar encara millor les parts

per poder edificar finalment una teoria comprobable per altres

investigadors que empressin els mateixos mètodes.

La confirmació d'una tesi que al començament era sols una sospita

exigeix establir els primers passos amb molt de compte, com

apuntava Caplow.

72



analitzar la influència d'unes innovacions en uns productes
y&í

ulturals a casa nostra he decidit ser molt rigorós amb el nombre

de mitjans a estudiar per tal de poder fer un treball coherent,

fiable i comprobable posteriorment a través de diaris que ofereixin

magnituds semblants. Això facilitarà l'establiment d'unes lleis

comunes i, alhora, que mostrin entre si divergències el

suficientment atractives com per enriquir les conclusions finals.

En aquest sentit he decidit centrar la nostra atenció en els diaris

d'informació general de Barcelona La Vanguardia i El Periódico de

ratalunva.

Considero que són els únics que compleixen uns requisits que els

fan, no només aptes, sinó fins i tot indispensables per assolir,

amb certes garanties d'èxit, els objectius d'aquesta tesi doctoral.

Paral·lelismes entre els dos diaris seleccionats

Aquests serien els aspectes que farien dels dos diaris els

instruments idonis per constituir-los com el cos de l'estudi:

- Paral·lelisme de mercat. En efecte, La Vanguardia i El

Periódico de Catalunya són dos periòdics diaris d'abast

nacional català. Els seus editors, Javier de Godo i

Antonio Asensio, no es plantegen, ara mateix i/o ara per

73



ara, convertir els seus productes en diaris d'abast

estatal, encara que La Vanguardia ho aconsegueix, en

part, donada la seva influència a Madrid, molt superior

a la del diari d'Antonio Asensio3. À tall de

recordatori, sobre el qual ens estendrem més endavant,

val la pena recordar que Antonio Asensio ha estat l'únic

editor català que ha intentat fer una edició del seu

diari a Madrid, tal com fa ara El País i també ABC. La

realitat, ara, és que els dos diaris tenen el seu negoci

en el mercat català.

- Paral·lelisme lingüístic. La Vanguardia i El Periódico

de Catalunya són dos diaris catalans que s'imprimeixen en

castellà. És una de les grans contradiccions del país,

que en plena normalització lingüística, quan hi ha més

emissores de ràdio de parla catalana i la televisió (TV3

i part de la programació de TVE) emet en aquesta llengua,

Catalunya no té encara una premsa d'informació general

diària prou consolidada en el nostre idioma, encara que

el volum total de la premsa comarcal en català creix,

Segons Jaume Guillamet (Guillamet, 1990), l'any 1987 La
tenia a Catalunya una difusió de 180.202 exemplars dels

quals en venia a la circumscripció de Barcelona 149.789; 15.314 a
la de Girona; 7.047 a la de Lleida i 9.715 a la de Tarragona.
Per la seva part, El Periódico de Catalunya tenia acreditada una
difusió, segons la mateixa font, de 146.661 exemplars a tota
Catalunya i pel que fa a les diferents províncies les vendes eren
així: Barcelona, 127.861 exemplars; Girona, 11.311; Lleida, 5.384
1 Tarraoona _ R_¿R^_Tarragona, 8.455.

74



segons veurem més endavant.

Cap dels dos editors ha deixat entreveure quin serà el

moment en què els seus diaris passin a ser escrits

íntegrament en català —ja fan o han fet alguns

suplements i planes en la nostra llengua— o, el que

seria també molt interessant, quan estarien disposats a

crear, amb mitjans suficients, d'altres rotatius

d'informació general diària en llengua catalana*.

- Paral·lelisme en els tiratges. Tots dos diaris tenen

uns tiratges de gran envergadura.

A hores d'ara podríem parlar d'una certa bipolarització

de la premsa catalana protagonitzada per aquests diaris,

ja que entre tots dos venen el 56,13% del volum total,

segons les dades de l'OJD per a 1987. El tercer diari és

El País, de Madrid, amb el 8,93%.

- Paralel.lisme empresarial. La Vanguardia i El Periódico

de Catalunya són dos diaris editats per empreses nascudes

a Barcelona.

*. Antonio Asensio ha tingut una participació accionarial
minoritària en la darrera etapa de Diari de Barcelona. Els seus
homes van ser els que dirigiren el periòdic fins la primera gran
crisi, retirant-se l'editor i venent les seves accions a la
Organización Nacional de Ciegos (ONCE).

75



Es tracta d'unes societats anònimes caracteritzades pel

fet que el poder de decisió és unipersonal o, que en tot

cas, hi ha un membre del consell d'administració i del

bloc de propietaris suficientment identificat com per

parlar-ne, d'aquest tipus de poder.

En el cas de La Vanguardia trobem Javier de Godó com a

persona més destacada tant pel volum d'accions que

posseeix, per presidir el consell d'administració i pel

protagonisme que ha tingut en la darrera onada

d'innovacions i renovacions experimentada per l'històric

diari.

Quant a El Periódico de Catalunya, Antonio Asensio és,

com Javier de Godó, qui posseeix la majoria de les

accions, i és editor i president del seu consell

d'administració.

Podem dir, doncs, que els dos diaris estan en mans

d'empresaris catalans, amb la seva seu social a Barcelona

i amb el poder de decisió a Catalunya5, encara que els

seus propietaris tinguin fortes relacions empresarials

amb la resta d'Espanya.

5. El Grupo Zeta ha traslladat a Madrid bona part de les seves
publicacions, però la seu social del diari que estem estudiant
roman a Barcelona i la presència a Madrid d'Antonio Asensio i del
seu staff no hem trobat que hagi modificat per a res les propostes
empresarials vers El Periódico de Catalunya.

76



Així mateix, la semblança empresarial entre La Vanguardia

i El Periódico de Catalunya s'estén al caràcter

multimedia dels grups econòmics als què pertanyen.

Els dos diaris pertanyen a sengles grups de comunicació

amb interessos en la premsa escrita, els mitjans àudio-

visuals i el món editorial, com veurem més endavant.

I encara hi ha més base per confirmar la coincidència

entre els diaris esmentats si assenyalem que els seus

propietaris no només tenen interessos en el món de la

comunicació sinó que diversifiquen les seves inversions

en d'altres sectors econòmics com ara el tèxtil,

l'alimentació i les finances.

- Paral·lelisme en la innovació. En efecte, La Vanguardia i El

Periódico de Catalunya són dos diaris que els darrers vuit

anys han realitzat fortes inversions econòmiques per innovar

i renovar les instal·lacions.

Aquest fet, se'ns dirà, que és comú a la resta de la

premsa catalana i, com no, de l'occidental. És veritat,

però no deixa de ser més veritat el fet que el volum de

les inversions d'aquests dos diaris no es pot ni

comparar, en absolut, a la dels altres de casa nostra, la

qual cosa els converteix en capdavanters, quant a volum

financer i tecnològic, de la renovació de la premsa a

77



Catalunya.

Tots dos diaris han innovat utillatges i sistemes en les

seves fases de pre-producció i han renovat els seus

sistemes d'impressió durant aquest període.

- Paral·lelisme del producte. I també aquí trobem un

clara semblança ja que La Vanguardia i El Periódico de

Catalunya ofereixen als seus lectors un producte amb els

mateixos ingredients, encara que, quant a model

pròpiament dit, potser hi hagi més diferències.

Ambdós diaris s'estructuren temàticament, encara que La

Vanguardia utilitzi el sistema compartimental geogràfic com a

definidor d'algunes seccions, cosa que El Periódico de

Catalunya fa menys.

Ambdós diaris empren un sistema de titulació basat en

cossos grans, nombre limitat de paraules, subtítols força

informatius i un estil de llenguatge en la mateixa línia,

encara que molt més popular en el diari d'Asensio.

Estem, doncs, dins de la definició de models de diari

popular-interpretatiu en el cas de El Periódico de

Catalunya i interpretatiu i de serveis quant a La

Vanguardia.

78



A més, La Vanguardia i El Periódico de Catalunya

comparteixen el criteri d'unificar seccions amb la

fórmula que anomenen "macro", fent compartir un espai

molt ben definit del diari amb les seccions de local,

comarques, societat, succesos, tribunals, sanitat (o

salut), consum, ordenació territorial, medi ambient i

afers de tot tipus, en el sentit d'afers de corrupció i

prevaricació administrativa, per exemple, un tema que

està donant magnífics resultats periodístics.

- Paral·lelisme organitzatiu. Tots dos rotatius disposen

d'unes fermes estructures organitzatives basades en staff

—equips de direcció— ben consolidats que jerarquitzen

un organigrama, en forma de piràmide, amb la

particularitat que a La Vanguardia s'ha creat, a

principis de l'any 1989, la figura dels coordinadors, que

estan per sobre dels redactors caps, organitzant-los dins

de grans àmbits.

Aquesta estructura piramidal de gran envergadura sospitem

que té molt a dir sobre les possibles influències de les

innovacions tecnològiques en el canvi de model dels seus

diaris respectius, per això trobem que la coincidència en

les estructures organitzatives és, també, un element més

per seleccionar aquests dos periòdics.

79



- paral·lelisme quant a la ininterrupció. Es tracta d'una

realitat molt aspra: només dos dels diaris d'informació

general diària que es publicaven a Barcelona l'any 1977

han sobreviscut. Es tracta de La Vanguardia i Diari de

Barcelona. nova versió de Diario de Barcelona.

Considerem com una dada molt a tenir en compte que La

Vanguardia i El Periódico de Catalunya han sortit

ininterrompudament durant els dotze anys que comprèn el

període del nostre estudi. No són els dos únics diaris

que han innovat i renovat la seva maquinària, però sí els

que ho han fet i han sobreviscut, cosa que no va passar

amb El Noticiero Universalf El Correo Catalán i els

diaris del Grupo Mundo.

Podríem parlar també de paral·lelismes de conceptes periodístics,

de paral·lelismes quant a les prioritats informatives, però també

d'asincronia en el contingut polític i això és molt important.

L'autèntica manca de semblances respecte a la seva història, no fa

res més que enriquir les perspectives científiques d'aquest treball

ja que podríem estudiar la influència de les innovacions en un

diari vell i en un altre de jove, dins de la mateixa ciutat i amb

coordenades empresarials, de producte i volums de venda molt

semblants o, al menys, equiparables.

80



a eleair a LA VANGUJ EL PERIOI CATALUNYA

Els motius pels quals he escollit La Vanguardia i El Periódico de

fft+aiunva com a univers a estudiar són els mateixos que servirien

per explicar la decisió de deixar fora del camp d'investigació la

resta de diaris catalans.

A Catalunya, els darrers dotze anys, s'han publicat 27 diaris

d'informació general. Aquesta és la relació:

Província de Barcelona

nlario de Barcelona /Piar i de Barcelona (1792- )

T,a Vanguardia (1881- )

El Noticiero Universal (1888-1985)

El Correo Catalán (1876-1985)

Solidaridad Nacional (1939-1979)

La Prensa (1941-1979)

Tele/eXpres (1964-1981)

Mundo Diario (1974-1981)

Catalunya /Exprés (1976-1980)

El Periódico de Catalunya (1979-

El Día de Catalunya (1989-1989)

eiB_ (1988-1988)6

6. En Jaume Guillamet diu a La Premsa a Catalunya (Barcelona,
Diputació de Barcelona, 1988. 134 pp), página 15, que ABB va ser un
Qiari esportiu. Aquesta afirmació no és del tot encertada ja que
estem davant d'un rotatiu especialitzat en temes socials i, també,
esportius, com es pot comprovar si repassem la seva petita i

81



j de Sabadell (1942- )

de Terrassa (1939- )

(1942-1982)

(1978- )

de Manresa (1982-1982)

ff^Pla de Baaes (1982-1982)

Lg_veu de la Ciutat (1981-1981)

Província de Lleida

T.a Mañana (1938- )

níari de Lleida (Diario de Lérida) (1966-

Segre (1982- )

Província de Tarragona

Diario Español/Diari de Tarragona (1939- )

Catalunya Sud (1986-1987)

Província de Girona

Los Sitios/Diari de Girona (1942- )

Punt Diari /El Punt (1979- )

Hem tingut diaris que sortien quatre cops a la setmana. D'altres

que només van fer-ho nou dies en la seva vida. N'hi ha hagut que

han canviat de mans i de línies editorials diversos cops durant la

seva existència.

desaparcebuda història.

82



També ens trobem exemples de productes periodístics d'informació

general diària que han variat de model i de format per

conveniències empresarials, per raons personals, per pressions

polítiques i/o econòmiques o que han canviat sense cap raó

justificada, seguint una moda i sense que darrera d'aquesta decisió

hi hagués cap estudi previ.

Molts d'aquests diaris han desaparegut ja, com he assenyalat a la

relació dels 27. Per això es fa difícil prendre bona part d'ells

com elements d'estudi comparables amb els periòdics que sí han

continuat sortint, encara que es podria intentar establir factors

correctors per poder crear una base comparativa homogènia. Sí que

els tindré en compte pel que fa a la seva aportació a la història

del periodisme català i enriquirà aquesta la tesi fer esment dels

seus processos de renovació i d'innovació tecnològica.

Quant als diaris que encara surten, tampoc tots permeten fer d'ells

objecte d'estudi per les seves manques de perspectiva homologadora.

Vegem de què estem parlant.

Els diaris catalans que es publiquen avui són, com dèiem, a la

relació de la plana anterior, La Vanguardia, El Periódico de

Catalunya( Avui, Diari de Barcelona, Diari de Sabadell, Diario de

s Regió 7, La Mañana, Diario de Lérida, Segre, Diari de

j Diari de Girona, i El Punt.

83



n'aquests, descartarem els que no surten diàriament, és a dir,

^e Sabadell. Diario de Terrassa, i Regió 7. que només surten

cinc dies a la setmana. Diari de Girona. El Punt, Diari de Lleida

·r de Tarragona, que surten sis cops cada set dies.

Se'ns faria difícil establir un camp de treball comú basat en

periòdics de diferent periodicitat.

A més, el seu àmbit d'influència i els seus objectius de mercat

semblen prou diferents. En efecte, es declaren diaris comarcals,

intercomarcals i/o locals i les seves planes són ben riques en

material informatiu identificat amb aquests propòsits i, per tant,

no tenen gaire en consideració la informació política internacional

i espanyola, encara que sí informen de la política catalana, però

especialment amb tot allò que els afecta més directament.

Quant als seus objectius de mercat no sembla que vulguin competir

en els quioscos amb la resta de diaris catalans, sinó convertir-se

en complementaris dels "grans" rotatius.

Aquesta darrera realitat afecta també a la premsa no barcelonina i

que, essent provincial o intercomarcal, té la seva seu social en

una de les capitals de circumscripció. És a dir, parlem dels diaris

de Girona, Tarragona i Lleida, que no semblen desitjar convertir-se

en competència dels de Barcelona en tant que no pretenen vendre's

a tota Catalunya, i si ho volguessin, ara per ara fracassarien,

84



«oris es desprèn de l'estudi de Guillamet.

•H ha també un altre motiu per considerar que no hem de prendre com

objecte del nostre cos d'estudi els diaris no barcelonins i és la

seva dimensió econòmica, molt reduïda si la comparem a la de La

Vanguardia i a la de El Periódico de Catalunya.

Amb això intento dir que l'univers de l'estudi ha d'establir-se en

funció de subjectes homologables, la qual cosa no impedeix fer

referència explícita d'aquells diaris que no formaran part del cos

principal de la tesi doctoral però que, per un o altre motiu, poden

oferir dades i situacions aclaridores d'alguns dels episodis que

s'analitzaran.

Fins ara he indicat els valors inherents de La Vanguardia i de El
*v

Periódico de Catalunya per convertir-los en objecte substancial de

l'estudi; és a dir, l'univers d'aquest treball sobre les

influències de les innovacions tecnològiques en la premsa diària.

He dit, també, que els diaris comarcals, per la seva dimensió

econòmica, tiratge, antiguitat, mercat i objectius no els he

considerat tan vàlids per formar part del cos analitzable. Però

encara no he demostrat perquè he descartat la resta de diaris

barcelonins.

Mari de Barcelonaf el més antic d'Europa tret del Times, és un

85



eriòdic de molt baix tiratge7, escrit en català des del 1988,

d'interès general, estructurat per seccions temàtiques i

creogràf iques, però amb unes dimensions empresarials molt petites si

comparem amb les de les empreses periodístiques de Godó i

d'Asensio.

A més, no té patrimoni propi homologable al de La Vanguardia i al

¿e EI Periódico de Catalunya, ja que s'imprimeix en tallers aliens

i la seva tecnologia, tant pel que fa a la maquinària com als

programes informàtics, ha estat aportada per Edicions Primera Plana

SA, editora de El Periódico de Catalunya. Amb això volem dir que

jniari de Barcelona no s'ha vist obligat a buscar una sortida per a

la seva obsolescencia d'infrastructures, sinó que la renovació i la

innovació tecnològica li ha vingut de la mà de la constitució d'una

nova corporació empresarial fruit de la unió temporal de la

Organización Nacional de Ciegos de España, l'Ajuntament de

7. Segons es desprèn de les dades que per a l'any 1989 ofereix
l'Oficina de Justificación de la Difusión, relatives a Catalunya,
i que configuren el següent quadre:

Diari (ordre alfabètic)
Avui
Diari de Barcelona
Diari de Girona
Diari de Sabadell
Diari de Tarragona
Diari de Terrassa
11 Periódico de Catalunya
Punt niar-i
Esaió-7

La Mañana
La Vanguardia

Tiratge
48.149
25.064
9.238
7.821
10.510
6.330

202.704
14.540
6.907
10.318
8.439

225.068

Difusió
37.220
13.674
7.432
6.787
8.443
5.390

157.192
12.203
6.204
7.656
6.385

202.741

86



na/ a través d'Iniciatives SA, i del Grupo Zeta.Barceló

e patrimoni, ni dimensió econòmica, ni reconversió tecnològica

litzada per necessitats pròpies, no es pot prendre a Diari de

BarfiglSB3- com a exemPle d'estudi sobre la influència de les

innovacions a les empreses periodístiques catalanes, ja que

l'empresa Publicacions de Barcelona SA no ha tingut els problemes

comuns dels dos diaris que, de moment, són els protagonistes

principalíssims d'aquest treball.

Amb aquestes característiques ja seria impossible posar dins d'un

mateix laboratori a Diari de Barcelona junt amb La Vanguardia i El

Periódico de Catalunya.

Però, potser hi ha més, ¿el fet d'escriure en català seria un altre

element dissuasori per deixar a un costat a Diari de Barcelona com

element protagonista de l'estudi?, o ¿les empreses que publiquen

periòdics en català es plantegen la renovació i la innovació

tecnològica de forma diferent a com ho fan les que publiquen diaris

en castellà?

Ara per ara no considerem, a priori, que el fet que un diari

s'escrigui en català o en castellà sigui un tret diferenciador a

l'hora d'analitzar els efectes que han tingut la renovació i la

innovació tecnològica, encara que sí seria interessant de veure els

efectes que provoquen uns software convencionals, i pensats per a

87



diaris espanyols, en mitjans escrits en la nostra llengua.

En el cas del diari Avui estem davant de la primera experiència de

premsa nacional catalana i en català de la democràcia, experiència

que pel volum de vendes8, no podem considerar que hagi tingut

l'èxit que mereixen els seus promotors.

És cert que l'Avui té un patrimoni important quant a equipament

tecnològic i tallers, també quant al seu fons d'art, però, a

l'igual que succeeix amb Diari de Barcelona, les seves dimensions

empresarials són molt petites comparades amb les dels diaris dels

senyors Godó i Asensio. D'aquesta forma també es descarta l'Avui

com a objecte fonamental d'estudi.

Per últim, només queda fer un comentari sobre la resta de diaris

d'informació general diària que s'editen parcialment a Barcelona.

Ens referim a El País i a ABC, i que tampoc considerem idonis per

constituir-se en base sòlida d'estudi. Vegem-ne les raons.

En primer lloc, estem davant de productes periodístics no catalans.

El País i ABCf deixant de banda les seves orientacions polítiques,

són dos diaris que tenen la majoria de la informació elaborada a

Madrid i només una relativament petita part de les seves planes es

8. En els controls de l'OJD analitzats anteriorment es pot
comprovar que la difusió és molt baixa, sols 37.220 exemplars
durant l'any 1989.

88



fa a casa nostra.

¿s cert que El País disposa a Barcelona d'una delegació equipada

amb tecnologia molt moderna, capaç de produir un o més periòdics al

j â> però no és menys cert que la seu social és a Madrid
9, així com

també hi és el centre de decisions.

A més, el volum més important d'informació està fet a Madrid per

periodistes no catalans i no estem segurs que alguns temes

d'internacional, política espanyola i esports, per exemple, els

vegin de la mateixa manera els informadors madrilenys i els

barcelonins .

No es pot negar la importància de l'edició catalana de El Paísf

però hem de ser seriosos en el moment d'assenyalar la seva

dependència de centres de decisions allunyats, moltes vegades, dels

nostres interessos.

Pel que fa a l'ABC, es tracta d'un cas similar, encara que en

escala més reduïda, al de El País, per la qual cosa he convingut

deixar-lo també fora d'estudi.

Amb totes aquestes consideracions em confirmo amb el propòsit de

convertir en objecte del nostre estudi únicament, que no

9. El diari El País va ser fundat l'any 1976 i l'edició de
Barcelona es publica des del 6 d'octubre de 1982, sempre en
castellà, però amb un quadern en català intitulat "Quadern".

89



exclusivament, a La Vanguardia i a El Periódico de Catalunya.

90



I

la Vanguardia, el diari d'un grup editorial històric i amb

ersonaiitat

ja tenim perfilat l'univers. Expliquem ara qui i què són aquests

dos diaris i, en primer lloc, La Vanguardia, pel privilegi de la

seva llarga i fecunda història. Vegem abans unes dades

introductòries referents al Grupo Godo.

L'estructura d'aquesta empresa multimedia és, segons es desprèn de

l'estudi del professor Enrique Bustamante1, molt centralitzada. Té

com a base TISÀ (Talleres de Imprenta, SA), que edita La Vanguardia

i des d'on s'estenen les relacions de control a El Mundo Deportivo,

SA, Difusión y Comunicaciones, SA, (L.I.D.) i Antena 3 Radio i

Antena 3 Televisión, TEVISÀ.

En diverses etapes del període 1940-1980 la familia Godo va teñir

el control empresarial o va participar en diversos diaris com ara

Tele/eXpres, Dicen, Nuevo Diario i Diario de Barcelona. Això pel

que fa a premsa diària. Si parlem de la premsa no diària, hem de

recordar la seva relació amb Gaceta Ilustrada,. Historia y Vidaf La

Codorniz f Barrabás, Bocaccio, Siestaf Gaceta Junior, Nuevo

Fotogramas y Cristalf a més d'Editorial Euros.

El seu imperi periodístic va néixer, com veurem en parlar de La

1. Bustamante, 1988.



del tèxtil, i la relació amb altres negocis no

relacionats amb el sector de la comunicació ha estat continu, com

es comprova amb la propietat de paquets d'accions en el món de les

finances, de les assegurances i del sector immobiliari.

històrica de LA VANGUARDIA

Fundada el mes de febrer de 1881 pels germans Carles i Bartomeu

Godó i Pié va tenir en la seva primera època una clara utilitat

política: sostenir al polític liberal Sagasta i al seu partit i,

també, per "manifestar sus discrepancias con Rius i Taulet"2,

aleshores alcalde de Barcelona i gran promotor de l'exposició de

1888.

Estem davant d'un diari que Josep Maria Cadena3 qualifica com "un

dels més influents de l'Estat espanyol" pels mitjans tècnics, pel

tiratge, pels ingressos publicitaris i per la seva capacitat

informativa. Ibáñez Escofet4 diu encara més, potser donant la clau

d'aquesta il·lustre família en dir que la seva primera actitud

d'oposició al progrés de la ciutat

"(...) no duró mucho, porque los fundadores ... eran

a. Ibáñez Escofet, 1989: 37.

3. Cadena, 1980: 280.

4. Ibáñez Escofet, 1989: 37.

93.



inteligentes y [es van adonar] que un diario servía para

algo más que para expansionarse con las desavenencias de

la política local"

•ge, podria dir que tota la seva historia ha estat marcada, per dos

trets fonamentals: la propietat, sempre de caràcter familiar, i la

definició del diari com un negoci, fet que ha comportat sempre una

actitud molt benevolent i comprensiva respecte al poder establert,

excepció feta de l'etapa de la Guerra Civil espanyola.

La familia Godo prové de la comarca de la Llitera i de l'Anoia,

tenint les primers notícies documentals sobre ella l'any 1717, quan

va néixer Ramon Godó a Valldelou, un poble de la Llitera. A mitjan

segle es traslladà a Igualada i s'hi establí com a teixidor. Els

seus descendents no han deixat mai aquest negoci, ficant-se de

seguida en política, com ho demostra Leopold Godó i Domingo

(Igualada 1777-1830), que va aconseguir una acta de diputat per la

seva localitat, i Ramon Godó i Llúcia (Igualada 1801-1865), que va

fer compatible la seva fàbrica d'indianes amb l'alcaldia. Hi ha un

altre Godó a la llista d'alcaldes igualadins.

Els fills de Ramon Godó i Llúcia van fundar La Vanguardia. Els dos

germans es van establir a Barcelona on Carles Godó i Pié es dedicà

a la indústria dels tints, ampliant el negoci cap a Bilbao i

Oviedo. Les guerres carlines els van obligar a liquidar aquells

experiments empresarials i tornaren a Barcelona.

94



,ütrillo, de Narcís Oller i de Santiago Rusiñol.

fjodesto Sánchez se li ha de reconèixer, a més, que va convertir

el diari en una

"fórmula inèdita de premsa local, on el neguit de

superació que empenyia i animava les noves generacions

catalanes, sense voler-ho, quedava enfrontat amb

l'arteriosclerosi creixent del vell Diario de

Barcelona"6.

A aquest periodista andalús el va succeir una fórmula directoría

dos cops repetida al llarg de la història de La Vanguardia; la

direcció a tres. Ezequiel Boixet, Alfred Opisso i Miquel dels Sants

Oliver van ser els hereus del primer gran dinamitzador, malgrat que

en realitat qui manava era aquest últim.

Durant aquest període van escriure a la Vanguardia Azorín, José

María de Salaverria, Concha Espina, Wenceslao Fernández Flores y

Baldomero Argente entre d'altres. Gaziel apunta que durant aquesta

etapa es va configurar el que serà el discurs de castellanització

uniformista del diari7. És clar, com també el mateix Gaziel apunta,

6. Gaziel , Agustí Cal vet. És l'autor d'un llibre famós que
narra una part de la història d'aquest diari, Història de La

-ia, una fotocòpia del qual està dipositat a la Biblioteca
de la Facultat de Ciències de la Informació de la Universitat
Autònoma de Barcelona.

7. Gaziel, 1971: 38.



procedència agrària i industrial, els Godó han estat

t'arquetipus d'aristòcrata per mèrits econòmics i per serveis a la

corona.

Curiosament, bona part dels directors de La Vanguardia han nascut

fora de Catalunya i, paradoxalment, alguns d'ells han estat els que

l'han duta a la posició de líder i d'altres li han provocat les

crisis més agudes.

Per exemple, l'andalús Modesto Sánchez Ortiz, un dels primers

directors, li donà la primera gran empenta i va atreure l'atenció

d'una burgesia catalana fidel, desitjosa de disposar de tres o

quatre símbols permanents, un d'ells un diari de caire conservador.

Manuel Ibáñez Escofet5 ha dit d'aquest periodista que "un director

catalán no habría hecho lo que hizo él ..."

Molt aviat, i preveient que la premsa, a més d'influir

políticament, podia ser un negoci, La Vanguardia es deslliurà del

seu compromís amb el Partido Liberal per adoptar una posició

respectuosa amb el poder constituït que alguns, com l'esmentat

Cadena, consideren que ha mantingut fins ara.

Des dels seus inicis, aquest diari ha intentat tenir en plantilla

a bona part dels intel·lectuals catalans de centre, política que va

començar amb Sánchez Ortiz que va aconseguir la col·laboració

5. Ibáñez Escofet, 1989: 37.

25



la culpa també la van tenir els propis intel.lectuals catalans

en excloure's ells mateixos de participar en el diari dels Godo i

acantonar-se en "els esquifits diaris partidistes"8.

Oliver va morir l'any 1920, enmig d'una gran vaga al diari que va

¿mpedir-ne la publicació durant prop d'un mes. La família Godo va

renovar la fórmula designant Agustí Calvet (Gaziel), Manuel

Rodríguez Codolà, Josep Escofet i Dídac Priu com a nous directius,

però a curt termini va ser Gaziel qui es va fer amb la direcció.

Sánchez Ortiz i Gaziel van ser els dos grans impulsors del que ha

estat històricament La Vanguardia, —parlem de l'època en què

manava Ramon Godó— tot canviant la forma de fer la informació,

incorporant noves tècniques i contractant els serveis literaris

dels més destacats intel·lectuals o establint relacions amb les

agències europees i americanes.

L'empresari, segons Gaziel9, havia resumit en una "fórmula

admirable" el que s'hauria de fer per seguir essent el líder del

periodisme català i el segon diari de l'Estat:

" Màquines modernes x Tones de paper imprès = Milions de

pessetes".

Però també es va invertir en maquinària, introduint el rotogravat,

8. Gaziel, 1971: 62.

". Gaziel, 1971: 48.



is teletips i noves rotatives. Ningú no va poder competir amb La

Ramón Godo va crear, fins i tot, una paperera propia desafiant el

que es podía considerar el monopoli de La Papelera Española. En

efecte, la seva nova industria es va situar al Poble Sec de

Barcelona, no gaire lluny de la primera fàbrica que van tenir els

Godo a ciutat, dedicada al tractament del cànem. D'aquesta manera

pi Vanguardia tenia garantit el subministre de primeres matèries.

I com a filosofia política, segons Gaziel10, Ramon Godó va establir

dues directrius:

- L'acatament automàtic a les institucions triomfants, i

- La defensa, sense discussió possible, de l'ordre

establert.

No deixa de ser lògic que en un període de confusió política un

dels grans propietaris catalans, propietari del principal diari, es

plantegés aquests objectius.

Val a dir que l'obra de Gaziel té molt valor històric i

professional, però l'hem de veure amb un cert distanciament si no

volem caure en una base falsa ja que el propi periodista va haver

d'agafar el primer vaixell als inicis de la guerra civil espanyola

Ja que era considerat home conservador.

'. Gaziel, 1971: 66.

98



T.a vanguardia d'aquella època també va escriure un altre

jriodista de la casa, Puig i Ferrater, del qual Gaziel diu que "de

missa, en sabia a penes l'introit perquè es pot dir que no havia

assat dels entrants de la casa"11.

ra Guerra Civil espanyola va interrompre la contínua evolució de

les vendes del diari. La interrupció la podem entendre, fins i tot,

literalment, ja que malgrat que va sortir gairebé sempre durant

aquesta etapa bèl·lica de la història, el propietari va manar, un

cop es va fer novament càrrec de La Vanguardia l'any 1939, que es

reprengués la numeració del mes de juliol de 1936".

La Vanguardia va ser dirigida, per primera i única vegada en la

seva història, per una dona, María Luz Morales, que va compartir la

direcció amb Paulí Massip i Artur Pérez, encara que per sobre hi

havia una mena de director polític, el secretari de Negrín, Vázquez

Ocaña.

". Gaziel, 1971: 71.

12. Javier de Godó veu així aquest capítol de la història del
seu diari:

"Potser Gaziel va ser un poc injust. Quan llegeixes una
biografia del teu pare, o del teu avi, on hi ha coses
estranyes i xocants, home, és clar, et molestes, però
després, quan ho sedimentes, potser sí, potser captes
aquesta admiració que comentem. L'època del meu pare, des
del punt de vista de la informació va ser molt difícil.
Ell es va mostrar molt hàbil. Cal no oblidar que ens van
incautar La Vanguardia durant els anys de la guerra
civil. I és tot un signe empresarial que la numeració
posterior no reflectís aquella època d'incautació".

(Sanchis, 1988: 8)

aa



nuel Aznar va ser el primer director de la postguerra civil,

•udat en la sots-direcció per Josep Pla, però tots dos van deixar

diari perquè el govern i l'empresa van decidir col·locar un

eriodista fet a Sevilla, al diari ABC, fruit típic del nou règim:

LUÍS Martínez de Galinsoga. Josep Maria Cadena13 diu que "el

periodista madrileny (...) cobrí una de les etapes més tristes" del

diari.

protagonitzà, per exemple, una forta polèmica en insultar el poble

català cap a finals dels anys cinquanta, però, així i tot, no va

ser cessat fins l'any I96014. Carles de Godó, pare de l'actual

propietari i editor, va patir, segons recorda Sanchis15 "una

incautació, una guerra i un director —Galinsoga— que va

aconseguir rememorar temps antics del rotatiu, amb la crema

d'exemplars en la via pública de Barcelona"16.

". Cadena, 1980: 281.

14. Javier de Godó ho recorda en l'entrevista de Cambio 16

15. Sanchis, 1988.
16. Javier de Godó va viure aquells moments amb por, segons es

desprèn de l'entrevista que li va fer Cambio 16 el 18 d'abril de
1988.

"El meu pare no era dels que comenten molt les coses a casa,
però jo vaig viure aquells moments i els recordo. En mantinc,
sobretot, dues anècdotes. Un dia que estava en la universitat
—on estudiava Ciències Econòmiques—, en acabar les classes,
me'n vaig anar al cinema. Després, em van dir que havien
cremat molts exemplars de La Vanguardia a l'estany
universitari. Segurament no m'hi haurien llançat a mi, però
sempre va ser millor no haver-hi estat.
La segona va passar a casa dels meus pares. Vaig assistir a
una conversa que mantenia el meu pare, a la biblioteca, per
telèfon, amb no sé quin ministre de Madrid. El meu pare era
molt moderat. Pels crits que feia, pel to, crispat, em penso

100



diari va prendre, immediatament després de l'entrada de les

es franquistes a la capital catalana, l'epítet d'"Española"

al seu nom i no el va dei-xar fins l'any de la nova

constitució, el 1978.

De vegades s'ha acusat a la família Godó d'editar un diari

anticatalà. Javier de Godó es defensa tot dient que :

"tota la trajectòria de la família Godó, durant les

quatre generacions, s'ha marcat per estar molt presents

en la vida de Catalunya, per estar despolititzats, però

també per estar molt presents en el que representava

Catalunya. Una família que hagi aportat fortuna, diners,

activitat, negocis i vida, ací, no pot rebre acusacions

de no estar integrada dins el cor de Catalunya"17.

A Galinsoga el va succeir Manuel Aznar i, a continuació, i fins

ara, Xabier de Echarri (fins que morí l'any 1969), Horacio Saénz

Guerrero, Lluís Foix, Francesc Noy i, l'actual, Joan Tapia. La

família Godó ha mantingut sempre la tradició de tenir molta cura

pel negoci, tant és així que Javier de Godó no dubta en reconèixer

a la revista Cambio 1618 que "des fa deu anys, la política general

d'aquesta casa, juntament amb les grans línies, les he dutes jo".

que no li feian cap cas. Nosaltres estàvem espantats. La gent
escridassava al carrer i cremava diaris".

17. Javier de Godó a l'entrevista publicada a Cambio 16. Setze

'. Sanchis, 1988.

Ifíi



líticament La Vanguardia és, ara, "liberal i otanista"19. Aquesta

ctitud li comporta, per exemple, que publiqui a vegades anuncis

-rprenents per a bona part dels seus lectors, que comparteixen la

eva línia editorial: per exemple, el 20 de novembre de 1985, deu

anys després de la mort el dictador Francisco Franco, La Vanguardia

va publicar una esquela de dues columnes per sis mòduls d'alçada

commemorant la mort d'aquell personatge i la de José Antonio Primo

de Rivera, a més de recordar, en una llarga relació, la mort

violenta de capellans, militars, advocats, metges, enginyers i

farmacèutics. Pel contrari, no he pogut trobar cap anunci inserit

pels grups independentistes que recolzessin, per exemple, ofertes

polítiques violentes com les de Terra Lliure.

Aquest anunci, més que per una actitud liberal per part de

l'editor, és degut més aviat, m'inclino a dir, als criteris

empresarials que han privat sempre a l'empresa. Recorda Gaziel al

seu famós llibre20 que durant els primers temps de la seva estada

a la redacció del diari dels Godó, l'administrador no dubtava en

fer saltar qualsevol notícia, encara que fos important, si arribava

alguna necrològica.

Per sort, i pels nous criteris de l'empresari, aquests anuncis

posats per quatre recalcitrants no han tornat a sortir més.

Godó.
'. Es tracta de l'entrevista ja esmentada feta per Sanchis a

'. Gaziel, 1971.

102



de Godó no dubta en gaudir del seu diari quan assenyala que

"los éxitos empresariales han sido (...) el fruto de un

espíritu de constante modernización . adaptada a las

realidades de cada período histórico (...), especialmente

en el mantenimiento de la independencia profesional y en

la defensa de lo que estimamos como valores fundamentales

del periodismo moderno: la verdad en las informaciones,

la pluralidad en las opiniones ajenas y la máxima

ponderación en sus editoriales"21.

Les relacions empresarials dels Godó

Quant a la dimensió econòmica de la família Godó val a dir que un

dels seus principis ha estat no barrejar mai "negocis, uns altres

negocis, amb La Vanguardia. Ni tampoc ideologies personals"22.

D'una banda, la família Godó és una de les promotores d'agrupacions

d'empreses de comunicació més conegudes per multimèdies.

L'any 1974 els Godó compraren el diari esportiu Dicen als seus

propietaris, fent-lo compatible amb un altre rotatiu dedicat a

21. La Vanguardiaf suplemento especial, 1989,

22. Javier de Godó a Cambio 16. Setze.

103



est tema, El Mundo Deportivo (1970), i també Tele/eXpresf Diario

i Nuevo Diario.

Entre 1956 i 1984 va treure al carrer Gaceta Ilustrada, editant

també Historia y Vidaf La Codorniz. Barrabás f Bocaccio , Siesta,

Fotogramas i Cristal23.

Segons el professor Enrique Bustamante, autèntic especialista en la

informació sobre la dimensió empresarial de la premsa de I' Estat

espanyol, el Grup Godo tenia diverses empreses relacionades amb la

comunicació no necessàriament periodística: Papelera Godo, Sapisa-

Colpisa (fins 1981), passant després (1981) a crear l'agència Cover

Prensa i més tard la petita però productiva LID (Línea

Independiente para Diarios de la Sociedad Difusión y

Comunicaciones, S.À. ) .

Com a prova de la iniciativa multimediàtica de la qual parlàvem

abans ens hem de referir també a la seva presència en el món de la

ràdio i de la televisió.

Per exemple, el 5 de maig s'anuncià que Antena 3 Televisión havia

sol.licitat la concessió d'un canal privat de televisió, que li va

ser concedit poc després. Javier de Godó n'era el president; Manuel

Martín Ferrand el director general i com a consellers hi figuraven

Rafael Jiménez de Parga, Alberto Garrofé i Luis Ezcurra.

'. Bustamante, 1988: 65.

104



«is objectius eren ben clars, segons anunciava La Vanguardia del 15

. maig d'aquell mateix any: "una programación digna, una audiència

huena en número y calidad y hacer rentable la empresa".

10.000 milions invertits i 280 accionistes, TISA, l'editora de

Tg_yanguardia . tenia la participació més important amb el 18% del

capital. Un altre 10% estava en mans de Prensa Española, Comecosa

( EI Correo Español ) , La Voz de Galicia. Ultima Horaf Diario de

gavarra , El Norte de Castilla f Federico Joly y Cia (Diario de Cádiz

i Mario de Jerez ) f Las Provincias . Informaciones Canarias, SÀ,

Tele 4 ( i Hola! , Semana , Diez Minutos i Lecturas ) , Majorca Daily

pulletin i Leoncio Rodríguez (El Día i Jornada Deportiva ) .

A més, hi comptaven amb diferents empreses que posseïen el 35% del

capital: Lladro, Unipapel, Abengoa, Mercadona, Zara, Orlando,

Conservas Escuris, Conservas Calvo, Metalúrgicas Galaicas, Caja de

Ahorros de Zaragoza y Asfín.

També hi participaven entitats financeres internacionals com

Rotschild (França), Dillon Read Limited i Scottish Equitable Stain

(Regne Unit), Rabobank (Països Baixos) i Fidelity International

(EEUU) .

La resta d'accions, un 10%, estava en mans de particulars i

diversos directius d 'Antena- 3 i La Vanguardia.

105



família Godó té, a més, la majoria d'accions a Antena 3 de ràdio
Jj£i *•

Í1983)/ cíue va facturar l'any 1988̂ 5.435 milions de pessetes, amb

n$ guanys de 490 milions. Disposa d'una xarxa de 98 emissores, 485

ersones en plantilla i una audiència estimada en 1.741.000

oersones. El seu capital social era, aquell any, de 1.150 milions

¿e pessetes.

106



Periódica de Catalunya. un

del Grupo Zeta

producte bàsic per al

Ens trobem davant d'un dels pocs, raríssims, grans èxits de la

premsa espanyola i, més concretament, de la catalana. El Periódico

<te Catalunya s'ha situat en poc més de deu anys entre els cinc

primers diaris de l'estat; serveix com a referència a altres diaris

i és el segon quant a nombre de lectors per exemplar des de fa cinc

anys.

El Periódico de Catalunya va sortir al carrer el 26 d'octubre de

l'any 1978, impulsat per l'empresari Antonio Asensio, que cinc anys

abans només era el fill del propietari d'un petit taller de planxes

de gravats al buit.

Abans d'entrar a estudiar la història de El Periódico de Catalunya

convindrà que estudiem la base de partida del diari, és a dir,

l'empresa que va crear Asensio sota el nom de Grupo Zeta.

Antonio Asensio parla de la història dels inicis del grup amb el

periodista Paco Mora, (a qui després fitxaria per a Interviu) en

una entrevista publicada el 26 de febrer de 1980 a Diario de

Barcelona, tot recordant que s'havien superat les primeres crisis

del Grupo Zeta amb esforç i molt treball.



ixia, això sí, que alguns problemes podrien obligar "a una

reducció de personal". Al mateix temps, Asensio deia, a principis

dels vuitanta, que no era pas veritat que el seu holding estigués

descapitalitzat, encara que admetia que havien baixat les vendes de

la seva principal revista i també la publicitat. Però, com veurem,

més aviat semblava que els problemes eren només una crisi de

creixement.

Recordem, però, que a principis dels vuitanta la indústria

espanyola, i molt particularment el món periodístic, encara estava

afectat per una crisi econòmica general que va provocar molts

problemes a la premsa espanyola.

Les aparicions d'Antonio Asensio en els diferents mitjans de

comunicació escrits van ser, durant molts anys, per defensar-se

dels atacs dels seus enemics, tant de dretes com d'esquerres.

L'audàcia i valentia d'Antonio Asensio són proverbials en els

moments més difícils i es converteixen en autèntiques màquines de

tren quan els comptes van bé. Ja a l'any 1982 es comença a perfilar

un gran canvi estratègic del Grupo Zeta.

El 9 de setembre El Periódico de Catalunya informa que Asensio s'ha

venut les revistes Sal v Pimienta i El Jueves mentre que compra

Gráficas Industriales, SA.

109



subtítol de la informació explicava aquest gir tot assegurant :gi **
«Nueva etapa de consolidación para El Periódico de Catalunya,

fíefflE0-' Pinero• Viajar y Penthouse" i a l'entradeta es diu que "El

grupo Zeta está llevando a cabo una importante reorganización para

consolidar sus publicaciones con una mayor solvencia en el mercado

continuar su expansión en el terreno individual asi como en el de

los medios audiovisuales".

Aquesta es la primera vegada que Asensio deixa ben clar que vol

participar en el futur mercat televisiu.

Quant a la compra de Gráficas Industriales SA s'havia fet per

replantejar-ne la producció i convertir l'empresa en una mena de

fàbrica de revistes, amb capacitat per tirar quatre milions

d'exemplars setmanals. Aquest és un dels projectes que mai no ha

arribat a dur a terme pels darrers pactes d'Asensio amb el grup

Bettelman.

La venda de les revistes Lib, Sal y Pimienta i El Jueves, responia

al fet que no "encajaban ya en la orientación profesional del

grupo, al tiempo que pesaban de forma desproporcionada sobre su

estructura general".

En el mes de juny de 1984 Univisión es constitueix com a Societat

Anònima: els seus fundadors van ser Antonio Asensio, José Luis

Erviti, Ladislao Azcona, Narciso Ibáñez Serrador y José Maria

110



García- Com es pot comprovar, el propietari majoritari de Grupo

zeta es va envoltar de noms molt coneguts del món de la ràdio i de

la televisió espanyola. Noms de gent amb programes d'una alta

audiència.

pocs dies després es van unir al projecte les diferents

publicacions de Zeta (Interviu. Tiempo, Dinero, La Revista,

rnnocer. Viajar,, Penthousef Primera Linea. Guiacocina. Nueva i Hilo

y Lana) a més de El Periódico de Catalunya, la qual cosa vol dir

que hi va haver transvasament econòmic d'aquestes publicacions a la

nova societat de ràdio i de televisió.

En una conferència que va fer Antonio Asensio el 29 d'agost a la

Universitat Internacional del Mediterrani va desmentir novament que

pertanyés a cap partit polític, tot afegint que "ni tan solo he

llegado a votar en ninguna elección". En aquesta mateixa sessió va

assenyalar que el paper de la premsa "es la crítica constante a

quien tiene el poder [aunque], como es lógico, no le hace gracia"1.

L'operació d'ampliació de relacions per part d'Asensio va continuar

al llarg dels mesos posteriors, adquirint una participació del 20%

d'Eurohueco SA, una empresa amb majoria de capital del grup alemany

1· Disposo d'una fotocòpia del tèlex enviat pel corresponsal
ae £1 Periódico de Catalunya.

111



Bertelsman2 que havia anunciat una inversió de 4.000 milions en la

construcció d'una nova fàbrica dedicada al gravat al buit i a

l'edició de revistes a Castellbisbal3.

gl 3 de març de 1986 surt al carrer una altra publicació de Zeta.

gs tracta del diari esportiu Record que, segons informava El

periódico de Catalunya4f treballaria amb "seriedad, rigor e

independència". Asensio ampliava la definició tot dient que volia

un rotatiu "de una seriedad alegre, un rigor incontestable y una

independència absoluta".

També es parlava a El Periódico de Catalunya dels motius que havia

tingut el Grupo Zeta per entrar en aquest mercat: "la importància

social del deporte y la posible celebración en Barcelona de los

JJ.OO. han animado al equipo redaccional".

Aquest diari el va dirigir Alex Botines amb Joaquim Regàs com a

2. Segons publicà El País del 29 de novembre de 1986 (p. l i
3 del suplement Negocios), "Bertelsman se ha convertido en el
primer grupo de comunicación internacional". A més s'hi deia que en
aquest gegant hi treballaven 40.000 empleats i que les empreses de
Bertelsman no publicaven balanços conjunts. Aquest holding
controlava Printer, Círculo de Lectores, Plaza & Janés, Orbis,
Gruner and Jahr, RCA, Publienvío y Eurohueco, on coincidia amb
Antonio Asensio. A la resta del món, Bertelsman era coneguda per
publicar la revista Stern, amb 1.000 periodistes arreu del món i
que venia més de 10 milions d'exemplars.

3. Segons publicà El Periódico de Catalunya el 27 d'octubre de
1984.

4. Edició del 1 de març de 1986, p. 26.

112



subdirector. El tiratge anunciat era de 80.000 exemplars i es

recordava al diari de la casa que la premsa esportiva barcelonina

havia perdut els darrers anys 45.000 compradors.

paral·lelament Asensio creava una empresa de serveis per fer-se amb

algun dels contractes generats per la candidatura olímpica.

Aquesta política d'obertura cap als temes esportius es va veure

confirmada amb la compra del 25% de les accions del diari Sport, un

diari que en teoria era la competència de Record i, a més, mantenia

una línia editorial molt diferent de la de El Periódico de

patalunva. ja que un bon paquet d'accions estava en mans del

vicepresident del F.C. Barcelona, Joan Gaspart. Segons publicava el

diari d'Asensio5, "Sport, el primer diario deportivo de Catalunya,

ha conocido un cambio de accionariado que no responde a ningún otro

objetivo que consolidar su excelente situación en el mundo

periodístico y afrontar con las máximas garantías el reto que

suponen los JJ.OO. de 1992".

La política expansiva d'Asensio el porta a saltar fronteres,

anunciant el 26 de febrer de 19876 que Zeta entrava com accionista

al diari francès Le Matin a través del grup Medias Prensa

Comunicación, presidit pel socialista Paul Quiles, ex ministre de

Defensa del país veí.

s- El Periódico de Catalunyaf 19 de març de 1987, p. 38.

6- El Periódico de Catalunya, 26 de febrer de 1987, p. 13.

lia



manifestà Quiles "Zeta es el primer grupo español de

diciones y prensa". La incorporació d'Asensio com a accionista li

va donar un lloc al consell d'administració d'aquell diari,

anunciat-se que Le Matin tindria, a partir d'aquell moment, vocació

europea. El diari francès tenia un tiratge de 100.000 exemplars i

els seus punts forts eren la informació nacional i la implantació

local. Le Matin comptava amb noms famosos com ara Jané Birkin,

costa Gravas, Juliette Greco, Jean Lacotoure, Georges Moustaki i

Charlotte Rampling, segons es feia ressò El Periódico de Catalunya.

Les coses sembla que tornen a anar bé per a Antonio Asensio i el 31

de març de 1987 el propietari de Zeta recordà que el grup compliria

11 anys de vida aviat i que durant aquest temps s'havia

caracteritzat pel seu pluralisme i la defensa de la llibertat

d'expressió.

L'aniversari significa una nova promoció de José Luis Erviti, que

és anomenat vice-president. En una entrevista a la contraportada de

El Periódico de Catalunya del 5 de maig de 1987, el nou càrrec

assenyala que espera que Zeta "no solo se convierte en el primer

grupo de comunicación de España, sino que también sea un

representante genuino de este estilo de hacer prensa".

1 dóna més dades per saber a qui es dirigeixen des de Zeta:

"Nuestra estrategia se basa, fundamentalmente, en unas

realidades muy concretas. Primera realidad, algunos de

111



nuestros diarios y revistas son líderes en sus

respectivos sectores de mercado. Segunda realidad,

contamos con profesionales jóvenes y competentes que

forman parte de esta generación que ha dado el salto a

Europa; nos faltan algunos, pero ya se irán incorporando.

Tercera realidad, tenemos la capacidad de saber comunicar

conectando los deseos de la gente corriente, que es la

gran mayoría de la población".

La internacionalització de Grupo Zeta continua un any després. La

revista Panorama informa en una nota editorial, és a dir, de la

pròpia empresa, que el holding amplia capital. En realitat es volia

dir que des d'aquell moment es donava entrada a un dels grups més

audaços del món financer espanyol, KIO, a través de Torras

Hostench.

Exactament, el grup que encapçala Javier de la Rosa va comprar el

15% de les accions de Zeta, equivalents a 1.625 milions de

pessetes, destinades a "la consolidación del Grupo Zeta y a

reafirmar sus proyectos de desarrollo futuro".

En cap moment es parla de KIO, només apareix el nom de Torras

Hostench.

ka inversió es va justificar per l'especialització de Torras

Hostench, fer paper, encara que en realitat era més coneguda pel

US




