Universitat de Barcelona. Facultat d'Educació
La recerca que plantegem s’emmarca en el domini científic de la didàctica de les ciències socials, concretament en la didàctica de la història de l’art centrada en el segon cicle de l’educació infantil. S’aborda des d’una metodologia d’estudi de cas que s’inscriu en un context etnogràfic. Es tracta d’una recerca qualitativa en la qual opcions i resultats es validen a partir de l’avaluació de fets, situacions, materials i resultats amb entrevistes a experts. Tanmateix també té una component quantitativa en tant que per tal de detectar resultats i nivells de satisfacció s’utilitzen qüestionaris que esdevenen importants en el procés de verificació d’hipòtesis. El nostre objectiu és constatar la importància que tenen els tallers d’història de l’art en unes edats tan joves (3-6 anys) des del punt de vista curricular i metodològic, així com si han estat útils per fomentar i fonamentar un coneixement significatiu sobre artistes rellevants i la seva obra en els entorns formals d’ensenyament-aprenentatge. Per tal d’establir l’estructura concreta d’aquests i la seva importància a l’entorn educatiu hem fet una recerca sobre els tallers de ciències socials en general tant els procedents d’espais museístics i patrimonials com els que es realitzen directament a les escoles catalanes. A partir d’un enfocament genèric sobre el funcionament i estructura d’aquests hem desenvolupat una recerca sobre com han de ser els tallers d’història de l’art i més concretament quan han de ser concebuts per dur-los a terme a educació infantil. El tipus d’activitats, l’estructura, els materials didàctics, la durada, el treball en grup, el treball cooperatiu són elements fonamentals que cal remarcar. Una vegada avaluat l’estructura i funcionament d’un taller didàctic, tant de ciències socials en general com d’història de l’art en particular vam centrar-nos en analitzar l’oferta educativa que a nivell museístic tenien a l’abast les escoles catalanes per una banda i l’oferta que des d’una empresa de serveis culturals, Schola Didàctica Activa, facilitava a aquestes mateixes escoles. Vam comprovar com aquesta oferta era molt diferent en quant a estructura d’aquestes activitats i vam analitzar aquestes diferències conceptuals. Constatades aquestes diferències vam passar a analitzar l’oferta educativa de l’empresa Schola Didàctica Activa i a valorar l’evolució històrica de la seva demanda per part de les escoles, i a partir d’aquests resultats analitzar els possibles factors que possibiliten aquest creixement continuat en la demanda dels tallers a educació infantil. En aquesta recerca també considerem fonamental conèixer l’opinió que els diferents equips docents participants tenen sobre aquest tipus d’activitats ofertades des de fora de la pròpia institució escolar. Un altre aspecte a destacar és el propi seguiment que l’empresa fa dels seus propis tallers, del seu funcionament i posta en escena així com de la professionalitat dels seus educadors recollida en un diari de camp. També ens hem entrevistat amb diferents educadors, especialitzats en aquest tipus de tallers a educació infantil per tal d’avaluar de quina manera creuen que incideixen en l’ensenyament aprenentatge aquesta forma alternativa de treballar amb els alumnes i les reaccions que aquests tenen davant dels materials i de l’activitat en general.
The research that we propose is part of the scientific domain of didactics of social sciences, particularly in the teaching of the history of art focusing on the second cycle of pre-school education. It is approached from a methodology of a case study which is part of an ethnographic context. It is qualitative research in which options and results are validated from the assessment of facts, situations, materials, and results from interviews with experts. However, it has also a quantitative component to detect results and levels of satisfaction. Questionnaires are used and they are important in the process of validating the hypothesis. Our goal is to state the importance of art history workshops at such a young age (3-6 years old) as well as if they have been useful in promoting a significant knowledge on relevant artists and their work in the formal environments of teaching and learning. To establish the concrete structure of these workshops and their importance in the educational environment, we have done research based on social sciences workshops: in general both coming from museums and heritage and those carried out directly in Catalan schools. From a generic approach on the functioning and the structure of these, we have developed a research on how art history workshops should be done and more specifically how they should be designed and carried out in pre-school education. Once we have evaluated the structure and operation of an educational workshop, we then focused on analyzing the educational content that Catalan schools offer and the content provided by a company of cultural services, Schola Didàctica Activa, to those same schools. We then focused on analyzing the educational offer of this company and rating the historical evolution of its demand on the part of the schools. Based on these results, we analyzed the factors that enable continued grow in demand. We also consider essential the opinions that different participating teaching teams have about this kind of educational activity offered from outside their own school institutions as well as the opinions of the individual educators themselves.
Educación Infantil; Educació infantil; Preschool education; Didàctica de l'art; Didáctica del arte; Art teaching methods; Tallers escolars; Talleres escolares; School chops
37 – Education. Training. Leisure time
Ciències de l'Educació
Facultat d'Educació [271]