Gustav Leonhardt segons les Variacions Goldberg: La seva evolució estilística en el seu context històric

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art
dc.contributor.author
Hernàndez i Barrios, Irene
dc.date.accessioned
2022-04-26T07:27:46Z
dc.date.available
2022-04-26T07:27:46Z
dc.date.issued
2021-12-14
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/674117
dc.description
Programa de Doctorat en Societat i Cultura: Història, Antropologia, Art i Patrimoni
en_US
dc.description.abstract
L'objectiu principal d'aquesta tesi doctoral és definir l'estil i l'evolució interpretativa de Gustav Leonhardt a partir de l'anàlisi i la comparació dels seus tres enregistraments de les Variacions Goldberg (1953, 1965 i 1976). En la primera part de la tesi es contextualitza la interpretació de Leonhardt en el marc de l'Early Music Movement a partir de la revisió bibliogràfica i de la realització d'una sèrie d'entrevistes a músics que van estudiar amb ell o van pertànyer al seu entorn musical més proper (per ordre cronològic en relació als enregistraments): Lucy van Dael, Ton Koopman, Jacques Ogg, Skip Sempé, Pierre Hantaï, Siebe Henstra i Benjamin Alard. En aquestes entrevistes es va aprofundir en qüestions específiques de la interpretació de Leonhardt que han permès corroborar diversos aspectes detectats durant l'anàlisi. La segona part de la tesi, més extensa, consta de trenta-dos capítols en els quals es comparen i s'analitzen en detall els seus enregistraments de les Variacions Goldberg, prestant atenció als paràmetres del tempo, l'ornamentació i especialment a l'articulació i al fraseig. Per cada variació es concreta l'articulació i els recursos del fraseig emprats, i es proposen arguments que poden explicar la seva interpretació. A través de l'anàlisi contextualitzada d'aquests enregistraments es perfila l'estil i l'evolució interpretativa de Gustav Leonhardt al llarg de vint-i-tres anys de la seva carrera.
en_US
dc.description.abstract
The principal aim of the present doctoral thesis is to define Leonhardt's performance style and its evolution based on the analysis and comparison of his three recordings of the Goldberg Variations (1953, 1965 and 1976). In the first part of the thesis, Leonhardt's performance is contextualized in Early Music Movement based on the revision of the bibliography and the interviews made to musicians that studied with him or belonged to his nearer musical environment (by chronological order in relation with the recordings): Lucy van Dael, Ton Koopman, Jacques Ogg, Skip Sempé, Pierre Hantaï, Siebe Henstra and Benjamin Alard. In these interviews it was deepened on specific questions of Leonhardt's performance that have allowed to confirm several aspects detected through the analysis. The second part of the thesis, which is more extensive, consists of thirty-two chapters in which his recordings of the Goldberg Variations are compared and analysed in detail, paying attention to the parameters of tempo, ornaments and specially articulation and phrasing. For each variation it is pinpointed the articulation and the phrasing resources used, and are proposed arguments that can explain his performance. Through the contextualized analysis of these recordings it is outlined Gustav Leonhardt's performance style and its evolution along twenty-three years of his career.
en_US
dc.format.extent
1386 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Història de la música
en_US
dc.subject
Historia de la música
en_US
dc.subject
Music history
en_US
dc.subject
Bach, Johann Sebastian, 1685-1750. Goldberg-Variationen
en_US
dc.subject
Clavecí
en_US
dc.subject
Clave (Instrumento musical)
en_US
dc.subject
Harpsichord
en_US
dc.subject
Leonhardt, Gustav, 1928-2012
en_US
dc.subject
Música barroca
en_US
dc.subject
Música del Barroco
en_US
dc.subject
Baroque music
en_US
dc.subject.other
Ciències Humanes i Socials
en_US
dc.title
Gustav Leonhardt segons les Variacions Goldberg: La seva evolució estilística en el seu context històric
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
78
en_US
dc.contributor.director
Knighton, Tess, 1957-
dc.contributor.tutor
Carbonell i Guberna, Jaume, 1963-
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

IHB_TESI.pdf

283.2Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)