Aproximació a l'estudi de l'espectacle religiós medieval: el Misteri o Festa d'Elx

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art
dc.contributor.author
Massip, Francesc, 1958-
dc.date.accessioned
2022-10-25T09:41:01Z
dc.date.available
2022-10-25T09:41:01Z
dc.date.issued
1986-01-01
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/675777
dc.description.abstract
"Le théatre du Moyen Age est un inconnu", Així iniciava Henri Rey-Flaud el seu apassionant assaig “Le cercle magique”, que ha suscitat tota mena de polèmiques i àdhuc de desqualificacions per mor de la seva audàcia i agosarades però suggestives hipòtesis. El cert és que la noció de teatre és pràcticament desconeguda per a la societat medieval, fonamentalment agrària i que ja en els seus inicis havia oblidat el llegat del teatre antic amb el desmoronament de l'imperi romà i el declivi de les ciutats. La cultura cristiana, coneixia, tanmateix, altres tipus de teatralitat basats en el ritu, en la cerimònia comunitària; i la litúrgia, pregonament arrelada en aquesta tradició, s'iniciaria, doncs, amb noves formes rituals. Les formes dramàtiques medievals, almenys en principi, no responen a necessitats estètiques sinó antropològiques. Però la historia no es pot engabiar en compartiments closos. Tampoc I'Edat Mitjana no és un bloc homogeni i no podem fer generalitzacions al respecte. De fet observem, almenys, tres etapes distintes que es corresponen, d'alguna manera, amb la practica escènica, Un primer període, que hom anomena Alta Edat Mitjana, i que nosaltres designaríem com a època pagano-medieval, que teatralment podem anomenar etapa iniciàtica (ss. IV-IX). Una segona etapa, que anomenaríem feude-medieval, i que significarà un procés d'assimilació teatral (ss. IX-XIl). Finalment, amb el renaixement de les ciutats, s'iniciarà I'etapa burgo-medieval i suposarà per a les pràctiques dramàtiques una gairebé total integració (ss. XIII-XVI) : sorgiran els anomenats “Misteris”, quan el laïcat es fa seves les dramatitzacions eclesiàstiques i les empelta del llevat ritual popular, condemnat a desaparèixer, que només sobreviu inserit en la nova religió. El nostre estudi, centrat en un espectacle nascut en el darrer període burgo-medieval, transcendit a través de la seqüela de I'Edat Mitjana que fou l'Antic Règim i perviscut fins al present malgrat la revolució industrial, se cenyirà, Iògicarnent, a I'activitat dramàtica durant aquests últims segles medievals i post-medievals, i especialment en aquesta "segunda Edad Media, a mi paladar la edad más atractiva del pasado europeo" en paraules d'Ortega y Gasset.
en_US
dc.format.extent
1776 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Teatre religiós
en_US
dc.subject
Teatro religioso
en_US
dc.subject
Religious drama
en_US
dc.subject
Elx (País Valencià)
en_US
dc.subject
Elche (Comunidad Valenciana)
en_US
dc.subject
Elche (Valencian Community)
en_US
dc.subject.other
Ciències Humanes i Socials
en_US
dc.title
Aproximació a l'estudi de l'espectacle religiós medieval: el Misteri o Festa d'Elx
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
79
en_US
dc.contributor.director
Salvat, Ricard, 1934-2009
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

01. FMB_1de2.pdf

70.79Mb PDF

02. FMB_2de2.pdf

65.54Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)