Al límite del principio de autoria: la propiedad intelectual de la Inteligencia Artificial

dc.contributor
Universitat Oberta de Catalunya. Internet Interdisciplinary Institut (IN3)
dc.contributor.author
Balagué Sierra, Carmen
dc.date.accessioned
2024-02-13T11:13:16Z
dc.date.available
2024-02-13T11:13:16Z
dc.date.issued
2023-03-30
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/690048
dc.description.abstract
Desde hace algún tiempo la tecnología está generando contenidos susceptibles de ser catalogados como obras —música, teatro, cine, literatura, pintura, etc.— protegibles por la propiedad intelectual (PI) y/o el copyright. Son las llamadas computer-generated works (CGW), con exponentes como El retrato de Edmond de Belamy o The Next Rembrandt. Esta realidad nos interpela, por un lado, sobre la vigencia del principio de autoría "no hay obra sin autor y no hay autor sin obra" y, por el otro, sobre si las soluciones que ofrece el derecho comparado son (o no) suficientes o adecuadas. En el camino, nos interrogaremos sobre otras creaciones no humanas: las de los animales y las de los transhumanos (híbridos, cíborgs) creadores de obras, y analizaremos tanto el objeto (la obra) como el sujeto (el autor) para terminar con la defensa de una propiedad intelectual basada en la centralidad de la figura antropocentrista del autor y relegando la protección de otras formas de creación a marcos diferentes.
ca
dc.description.abstract
Des de fa algun temps, la tecnologia està generant continguts susceptibles de ser catalogats com a obres —música, teatre, cinema, literatura, pintura, etc.— protegibles per la propietat intel·lectual (PI) o el copyright. Són les anomenades computer-generated works (CGW), amb exponents com El retrat d'Edmond de Belamy o The Next Rembrandt. Aquesta realitat ens interpel·la, d'una banda, sobre la vigència del principi d'autoria "no hi ha obra sense autor i no hi ha autor sense obra" i, d'altra banda, sobre si les solucions que ofereix el dret comparat són (o no) suficients o adequades. Pel camí, ens interrogarem sobre altres creacions no humanes: les dels animals i les dels transhumans (híbrids, cíborgs) creadors d'obres, i n'analitzarem tant l'objecte (l'obra) com el subjecte (l'autor) per acabar amb la defensa d'una propietat intel·lectual basada en la centralitat de la figura antropocentrista de l'autor i relegant la protecció d'altres formes de creació a diferents marcs.
ca
dc.description.abstract
For some time now, technology has been generating content that can be categorized as works – music, theatre, cinema, literature, painting, etc. – that are eligible for intellectual property (IP) and/or copyright protection. These are known as computer-generated works (CGW), with examples such as the Edmond de Belamy portrait or The Next Rembrandt. This raises questions, on the one hand, about the validity of the authorship principle, i.e., there is no work without an author and no author without a work, and on the other hand, whether the solutions provided by comparative law are (or are not) sufficient or appropriate. In the thesis, we also explore other non-human creations: those of animals and transhumans (hybrids, cyborgs). We will analyze both the object (the work) and the subject (the author), concluding with a defense of intellectual property based on the centrality of the anthropocentric figure of the author, and relegating the protection of other forms of creation to different frameworks.
ca
dc.format.extent
412 p.
ca
dc.language.iso
spa
ca
dc.publisher
Universitat Oberta de Catalunya
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
ca
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
propiedad intelectual
ca
dc.subject
propietat intel·lectual
ca
dc.subject
copyright
ca
dc.subject
autoría
ca
dc.subject
autoria
ca
dc.subject
authorship
ca
dc.subject
obras generadas por ordenador
ca
dc.subject
obres generades per ordinador
ca
dc.subject
computer generated works
ca
dc.subject
inteligencia artificial
ca
dc.subject
intel·ligència artificial
ca
dc.subject
artificial intelligence
ca
dc.subject.other
Propiedad intelectual
ca
dc.title
Al límite del principio de autoria: la propiedad intelectual de la Inteligencia Artificial
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
34
ca
dc.subject.udc
347
ca
dc.contributor.director
Xalabarder, Raquel
dc.embargo.terms
cap
ca
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Societat de la informació i el coneixement


Documents

Tesis_Carmen Balague Sierra.pdf

3.567Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)