
seu protagonismo inversor.

revista Panorama donava en la nota editorial una àmplia

perspectiva de l'abast de l'imperi Zeta. Aquestes eren les seves

publicacions l'any 1988, sense que s'informés de quina era la

participació en cadascuna d'elles:

ft Periódico de Catalunya. Diari de Barcelona. La Voz de Asturias,.

Tnterviu. Tiempo, Panorama, Dinerof Conocer, Viajar. Primera Lineaf

gonthouse. Man, Ardi, Ronda Iberia. Novedades. II Quadrifoglio,

vjsa Oro. OTR/Pressf OTR/IS i les empreses Ediciones B, Dispesa,

prodesa, Eurohueco, Procesa, Univisión i Immobiliària Aspesa.

El 15 de febrer de 1989 Antonio Asensio va ser elegit president de

la patronal d'editors de diaris, és a dir, de 1'Asociación de

Editores de Diarios Españoles.

Un mes després surt al carrer, també competint amb el Grupo 16, que

va començar a publicar La Economía,, el diari econòmic de Zeta. Es

tracta de La Gaceta de los Negocios, amb un tiratge inicial de

80.000 exemplars al preu de 85 pessetes. Els dissabtes es publicava

juntament amb el setmanari Dinero. Cap a finals de 1990 només

quedava el diari d'Asensio, ja que Tomàs de Sala havia tancat el

seu per manca de resultats positius.

L'any 1989 va ser el del gran triomf internacional d'Asensio en

aconseguir signar un pacte de col·laboració amb Rupert Murdoch.

116



r

de maig 7 el principal diari de Zeta informa que el magnat

ticiPara amb un 25% a l'empresa Univisión-Canal Uno, tot

ggenyalant que Zeta s'ha convertit en "el más importante [grupo]

. España en medios de comunicación" .

Una setmana més tard El Periódico de Catalunya tornava a parlar del

projecte preferit d'Asensio: la Televisió privada, en aquest cas

Univisión-Canal Uno. Segons un reportatge de la redacció, es

preveien 115.870 milions d'ingressos fins l'any 1995, essent el

cost de producció de 60.592 milions, el cànon de lloguer de la

xarxa tècnica de 14.388 milions i unes despeses de personal de

20.212 milions. Fins i tot estaven fixats els guanys: 11.013

milions, és a dir, el 9,6% dels ingressos, uns 2.000 milions a

l'any.

El País" veia l'operació de forma molt diferent i assegurava que

Murdoch havia comprat el "25% del Grupo Zeta", mentre que el

financer Jacques Hachuel s'havia fet amb el 5 % del grup.

El País feia un petit comentari dient que

"con esta operación, que empezó hace casi seis meses, se

consume uno de los desembarcos más espectaculares que se

han registrado hasta ahora de una empresa multinacional

en la Prensa diaria española".

7. El Periódico de Catalunya, 11 de maig de 1989, p. 47
8. El Paísf 26 d'octubre de 1989, p. 39.

112



nseqüentment s'havia de reformar el consell d'administració per

donar entrada a la gent de Murdoch i al nou soci en persona.

n'aíjuesta manera aconsegueixen llocs en l'òrgan més important de

decisió de Zeta el propi Rupert Murdoch, Rafael Pastor (president

¿e CBS i Fox Video International) i Ignacio Gómez Acebo

(representant legal de Murdoch a Espanya). També va entrar al

consell Jacques Hachuel.

Segons aquest diari,

"Antonio Asensio ha dicho que esta importante inyección

de capital supone la consolidación económica y financiera

de su grupo y que servirá para impulsar nuevos y

ambiciosos proyectos multimedia".

De Murdoch es recollien algunes paraules en el sentit que havia

optat per Zeta "después de una cuidada valoración de diversas

opciones".

també es parlava que Murdoch tenia la intenció de fer-se, a mig

termini, amb la majoria d'accions del grup d'Asensio.

L'estratègia de Murdoch pretenia, segons El País, convertir Zeta en

el canal de comercialització dels seus productes àudio-visuals cap

* Espanya i Llatinoamèrica.

de los Negocios no parlava de venda d'accions per part



ensio/ sinó d'entrada. Precisament aquest diari una mica més

*>l 22 d'octubre de 1989, informava de la compra d'una novaej-
ina d /impressió. Es tractava d'una Wifag Of -05, amb capacitat

72 planes en blanc i negre i 8 de color a 25.000

exemplars l'hora.

d'Asensio

Des de l'any 1976 fins a finals del 1989, en què acabem el nostre

estudi, el grupo Zeta ha creat i soterrat un bon nombre de

publicacions. El professor Enrique Bustamante9 ha fet el balanç de

la carrera editorial més insòlita dins d'un país on al sector de la

comunicació hi ha un panorama desesperant.

Quant a publicacions no diàries, Bustamante ens ofereix el següent

balanç i el seu estat actual:

Publicació

Interviy

Ub

creació tancament venda

1976

1976 1982

(no ho i n d i c a )

(no h o i n d i c a )

(no ho i n d i c a )

'. Bustamante, 1988.



( s e n s e d a d e s )

1977 1978

( n o h o i n d i c a )

Pimienta 1982

1982

( s e n s e d a d e s )

Línea 1985

( s e n s e d a d e s )

( s e n s e d a d e s )

f l j ] n y Lana ( s e n s e d a d e s )

penthouse ( s e n s e d a d e s )

gonocer ( s e n s e d a d e s )

Via lar (comprada a Cuadernos p. Diálogo)

fieropo 1982

Protagonistas

Extra

La Revista 1984

Hombre de Hoy 1986

Panorama 1987

Man 1987

aCÜ 1988

1985

1984

1986

1987

Peí qUe fa a premsa diària, la relació és la següent:

120



Títol creació tancament venda

1978 1979

1978

1982

1986

1982

garrelona10 1987

SE2TÍ11 1987

e Matin12 1987

1989

1988

À més, Grupo Zeta disposava de les següents empreses:

Coedis (Consejeros Editoriales para la Difusión)

Prodesa (Promoción y Desarrollo Editorial)

Gráficas Industriales SA (participació majoritària)

Eurohueco (12% de les accions)

OTR/Press, comprada l'any 1983.

Cinco Zero (publicitat)

10. Asensio va participar en la sortida de la nova etapa de
Mario de Barcelona en català juntament amb l'Ajuntament de
Barcelona i l'ONCE. La capçalera va ser cedida pel municipi al
Grupo Zeta. L'any 1989 Asensio es va retirar després de mantenir
una forta polèmica amb l'organització de cecs per l'atorgament
d'una llicència de televisió privada.

11. Asensio va comprar un paquet minoritari d'accions.
12. Compra del 7,5% de l'ampliació de capital a Media Presse

Communication.

121



Solden (audio-visual)

prozesa (productora de TV)

Zeta Vídeo

SA (TV)

Zeta tenia altres societats: Ediciones B, Viajes Cartur, Aspesa

(immobiliària), Zeta Espacial i Quick-Foods (alimentació),

Sanofarma i Laboratorios Glower (productes dietètics), i

Coordinación y Asesoramiento (societat de cartera).

Bustamante indica també alguns dels guanys de Zeta, però resulten

un xic allunyats del que he pogut saber de fonts properes a

diferents comitès d'empresa de Zeta, per la qual cosa no me'n faig

ressò13.

El professor Bustamante informa també que Grupo Zeta es constituí

com a holding formalment el setembre de 1987 amb 200 milions de

pessetes de capital, ampliat a 1.825 milions el 1988.

13. Bustamante indica que l'any 1986 hi va haver a Zeta una
facturació de 11.571 milions i 790 milions de guanys, recollint
informacions de Fomento, una publicació del grup.

122



importài

Ta vida de El Periódico de Catalunya va començar, com recordava

Arias Vega a Diari de Barcelona1*, "en un antic menjador netejat

de molles i tinta" i també amb alguns petits problemes interns, ja

que, com hem apuntat anteriorment, abans de treure el primer número

es va produir la dimissió prèvia d'un dels subdirectors, Enrique

García Pons.

Brviti i Arias Vega van aconseguir convèncer diversos periodistes

d'altres diaris, amb força experiència professional, perquè

abandonessin la seva feina i anessin a treballar amb un empresari

de qui només se sabia que estava guanyant diners amb revistes

pornogràfiques i escandaloses i que, comercialment, era molt audaç,

fins i tot temerari, però que tenia força cura del personal.

h Barcelona, homes i dones del Grupo Mundo, El Correo Catalánf El

Noticiero Universal i Diario de Barcelona,, a més d'altres empreses

periodístiques, van anar a treballar a la redacció de El Periódico

de Cata|ŷ ya que, en primera instància, es va situar a un local del

Grupo Zeta, al carrer Londres 6, fins que els pintors acabaren la

rehabilitació dels magatzems de la primera planta de 1'edifici

d'Editorial Mencheta, al carrer de Roger de Llúria cantonada

Diputació.

14. Benach, 1988: 18.

123.



. Madrid, la redacció de El Periódico de Madridf molt inferior en

número perquè s'havia optat per disposar de la redacció bàsica a

Barcelona, també es va seguir una política semblant.

El primer director va ser Antonio Franco Estadella, que ho era de

les dues edicions. Ell, Fermín Vilches i Carlos Pérez de Rozas es

van encarregar de dissenyar el nou diari tot intentant fer realitat

el projecte de periòdic que Asensio tenia al cap. Segons m'han

informat directius d'aquella època, l'autèntic teòric de El

Periódico de Catalunya era el propietari i Franco va tenir el gran

mèrit d'haver-ho posat en pràctica. En aquest sentit, Asensio va

fer el mateix que amb Interviu; Intuir el que la gent volia en

aquell precís moment.

La proposta era fer un producte ben plantejat gràficament, amb poc

text, molta fotografia i un contingut inèdit que passava per

preocupar-se molt dels temes humans i fugir, relativament, de la

política.

Això darrer era, si més no, la principal novetat, ja que estem

parlant dels primers anys de la transició política, amb la

Constitució Espanyola a mig redactar, i tot això amanit amb petites

1 de vegades dramàtiques dosis d'intents ultradretans de cops

3'estat.

Immediatament de formar-se la redacció i començar a córrer els



rumors sobre la línia editorial de El Periódico de Catalunya, es va

estendre la idea que seria un diari sensacionalista. Es deia que la

incorporació d'alguns periodistes d'Interviu i la línia que Antonio

Asensio mantenia en les seves publicacions no admetien cap dubte.

però hi havia un detall que se'ls hi escapava als crítics: amb una

redacció tan professional, no es podia obtenir un producte frívol

i superficial, és a dir, sensacionalista.

A més, la procedència política de bona part de la redacció podia

dir-se que era eminentment d'esquerres15. Amb un equip de redacció

així, era molt difícil que sortís un producte diferent.

Aquests professionals van ser atrets també perquè a les seves

anteriors empreses no tenien gaires vies de futur, com es va

demostrar els anys posteriors quan van desaparèixer els diaris del

Grupo Mundo, El Correo Catalán,. Diario de Barcelona i El Noticiero

Universalf a més dels de la Cadena de Prensa del Movimiento,

després reconvertida en Cadena de Medios de Comunicación Social del

Estado.

Amb aquests plantejaments, amb moltes penúries materials per la

manca d'espai a la redacció i els deficients sistemes de

15. Això puc dir-ho amb autoritat perquè personalment vaig
coincidir en nombroses ocasions amb membres de la redacció de El
Esrlódico d<=» Catalunya a reunions polítiques i sindicals
<* organitzacions d'esquerres; a més, tradicionalment, els comitès
w empresa d'aquest mitjà han estat lligats a Comissions Obreres.

.125



transmissió a Madrid, surt al carrer el 26 d'octubre de 1978

l'edició barcelonina i la madrilenya de El Periódico.

L'editorial, a la plana 17, apuntava els seus objectius:

"(...) nacemos rabiosamente independientes. Somos una

alternativa de papel frente al riesgo de aplastamiento

televisivo. Este diario sale a la calle para intentar

conectar con todos los ciudadanos de buena voluntad que

deseen estar informados. No buscamos ni un periodismo

elitista cargado de sobreentendidos ni un periodismo

amarillo que falsee los datos. Queremos suministrar

información para que Usted entienda un poco mejor lo que

pasa. Queremos ser simplemente eso, EL PERIÓDICO: un

producto libre e independiente que sirva a los lectores

en estos momentos en que ya hay tantos que sirven,

abierta o encubiertamente, a otros intereses."

I continuava dient:

"Al plantear este periódico nos hemos propuesto trabajar

con informaciones propias y de primera mano. Esa va a ser

nuestra fórmula profesional. Ya va siendo hora de que

quede sepultado el viejo periodismo del franquismo: la

copia de los textos de las agencias de noticias. Además

de las informaciones, hemos seleccionado para Usted

algunas de las plumas solventes del país para que le

proporcionen diariamente puntos de vista sobre lo que



pasa. El amplio abanico ideológico abarcado por estas

formas traduce lo ancha que es nuestra concepción de la

libertad de expresión."

j acabava:

"Pretendemos también algo más. EL PERIÓDICO no sólo desea

ensanchar la zanca de libertad, sino que busca, asimismo,

abrir posibilidades para el ocio y suministrar agendas de

todo tipo de servicios. Queremos ser un instrumento capaz

de conectarle tanto con la gran noticia como con las

pequeñas señas de utilidad diaria. Lo grande y lo

pequeño, lo trascendente y lo fugaz, lo serio y lo ameno.

Al fin y al cabo, de un gran consenso politico a la

pastelería puede haber muy poco trecho. Analizar este

trecho, explicar el camino, constituirá desde hoy nuestra

función cada vez que estemos en sus manos."

Vegem l'oferta periodística inclosa en aquest editorial. Per una

part l'empresa reivindica la seva plena independència, cosa que ara

no es podria considerar vàlida pel gran volum de negoci i les

relacions mantingudes amb transnacionals.

Quant al públic buscat, ho deixen ben clar: ciutadans normals que

no desitgin altra cosa que informació no elitista, sense erudicions
ni sensacionalismes barats. ¿Podríem dir que Asensio es volia

r a la classe mitjana i fins i tot, raitjana-baixa? Si fos

122



així/ no ens ha de doldre reconèixer que ho va aconseguir en molt

p0c temps.

«̂ periódico va proposar una lectura optimista de la informació,

per això critica el vell periodisme del franquisme i amb la

intenció d'obrir-se a totes les opinions, incorpora nombroses

plomes, paradoxalment algunes fins i tot havien tingut càrrecs a

l'anterior règim, com Emilio Romero.

I, per últim, l'editorial parla d'un dels grans èxits d'aquest

diari: l'oferta de serveis, la petita notícia.

La vida dels dos diaris germans bessons d'Asensio -a Madrid i a

Barcelona- va ser tan diferent com poden ser-ho dos fills de pare

ben diferent.

A Barcelona, amb molts problemes tècnics, es va situar tot seguit

en 20.000 exemplars diaris. A Madrid, mai es va saber quant es

venia perquè per regle general arribava tard als quioscos. Bona

part de la culpa d'aquest fracàs venia donada pel fet que a

Catalunya el diari era imprès per l'Editorial Mencheta, que cada

dia treia al carrer El Noticiero Universal, és a dir, s 'imprimia a

uns tallers de premsa diària. A Madrid no. A Madrid es feia als

tallers de Hausser i Menet, amb una gran experiència de premsa

setmanal però no de premsa diària.

128



T es dificultats de Madrid van comportar que, al cap de dos mesos,

n̂tonio Franco convencés a Asensio perquè fitxés a Miguel Angel

gastenier perquè fos qui es fes responsable de l 'edició madrilenya.

gastenier s'hi va incorporar el mes de gener. Potser hi va haver

massa precipitació i ambició per part de l'empresari en això

¿i implantar-se a Barcelona i a Madrid al mateix temps.

pi periódico de Madrid va acabar els seus dies poc temps després.

En una reunió feta a la seu central del Grupo Zeta, a l'edifici del

carrer Rocafort 104 de Barcelona, on Asensio va convocar el

director, subdirector de Madrid i els representants sindicals,

entre els quals figurava qui escriu això, l'audaç empresari va

comunicar que, malauradament, es veia obligat a tancar la redacció

de la capital de l'Estat.
i

Dues setmanes més tard dos membres del comitè d'empresa de El

Periódico de Catalunya,, de Barcelona, van anar a Madrid per signar

l'últim acte de la tragèdia: pactar les indemnitzacions i intentar

salvar alguns llocs de treball. Val a dir que el personal va rebre

unes liquidacions més altes del que els correspondria si haguessin

acudit a la instància laboral. La competència del Grupo Zeta va

tenir tema de comentari durant dies.

Ginés Vivancos, que posteriorment dirigiria El Periódico de

va dir a Martí Benach16 que la primera va ser una

''. Benach, 1988: 18.



«experiència fora d'hora, no suficientment madura, i tampoc no s'hi

va posar massa empenta econòmica".

De resultes de la crisi de Madrid, la unitat del staff de Barcelona

va quedar afectada. Antonio Franco va recolzar la seva força en

l'adscripció de Miguel Àngel Bastenier i la reorganització de la

distribució de seccions del diari.

En efecte, cap al mes d'abril de l'any 1979 Antonio Franco va donar

el pas més important en la configuració del nou model de diari a

Espanya que tant de joc ha donat i que tant ha estat copiat per

altres diaris provincials i intercomarcals. Aquest pas va ser crear

la secció "Las cosas de la vida", que en l'argot de la redacció va

ser anomenada "la macro" a partir d'aquell moment17.

"Las cosas de la vida" no era altra cosa que la unificació

definitiva en un mateix bloc de les seccions de local, societat,

consum, política territorial, sanitat, successos, tribunals, medi

ambient, ensenyament i cultura. En la seva primera etapa incloïa

fins i tot economia i treball fins que va adquirir personalitat

periodística pròpia, justament coincidint amb el rellancament de

l'economia a Espanya i el descobriment, per part de la premsa

diària, de la informació empresarial com a font inesgotable de

notícies.

". Aquesta denominació ha tingut tant d'èxit que, primer a El
i després a La Vanguardiaf ha quedat com una forma d'anomenar

bona part de la premsa espanyola un tipus de secció.

1.30



La particularitat d'aquesta secció, de la qual en tornarem a parlar

en el capítol dedicat a l'estructura de El Periódico de Catalunya

£ de La Vanguardiar consistia en sumar les planes abans dedicades

a cada secció en particular i redistribuir-les segons l'interès

periodístic de cada dia. És a dir, ensenyament tenia abans una

pàgina diària, però en entrar en funcions "la macro", igual un dia

n'ocupava tres com un altre dia desaparexia.

Aquest tipus de secció jo l'anomenaria "secció-acordió", tot

pensant en la possibilitat d'ampliar o reduir espai per a una

temàtica concreta en funció del que es disposa cada dia.

A més, la "secció-acordió" permet tenir un bon nombre de

periodistes a disposició de les notícies i no de les seccions. Això

significa una redistribució estratègica d'homes i d'espais

informatius.

L'evolució de les vendes de El Periódico de Catalunya és

espectacular en aquests primers anys. El 1978 neix i només dos anys

més tard, a finals del 1980, l'OJD li confirma 71.000 exemplars,

per damunt de El Noticiero Universal (45.000), El Correo Catalán

(38.000), encara que a molta distància de La Vanguardia (188.000).

Aquest ascens sembla ser paral·lel a l'enfonsament del Grupo Mundo

aquell mateix any. Deixem per a més endavant estudiar si hi ha una

directe entre la desaparició dels diaris de Sebastià Auger

131



í '̂evolució en el model del diari d'Asensio.

ta fórmula aportada per Franco amb "Las cosas de la vida" sembla

agradar al públic, ja que dos anys més tard té confirmades unes

vendes de 103.000 exemplars.

però tot sembla ensorrar-se quan Antonio Franco i prop de vint

redactors de El Periódico de Catalunya se'n van anar a treballar a

l'edició barcelonina de El País de Madrid.

Asensio, aconsellat per Erviti i Arias Vega, fitxa Ginés Vivancos

com a nou director, que deixa la direcció de la revista humorística

jjl Jueves, publicada també pel Grupo Zeta.

Ginés proposa a Arias que sigui el seu director adjunt i anomena a

j Ángel Sánchez com subdirector. Però no pot reorganitzar el diari

com ell vol i s'enceta una crisi que durarà fins a la seva dimissió

per discrepàncies amb els seus hipotètics homes de confiança. Això

sí, el diari va cap endavant quant a vendes.

El forat creat en la redacció per la sortida dels prop de vint

periodistes que se'n van cap a El País l'omple personal procedent

áels diaris que estan en crisi, El Noticiero Universal, El Correo

Catalan i Hoja del Lunes, a més d'alguns que estan en l'atur des de

ja feia temps.

El producte es ressent mínimament, com es pot comprovar per les



vendes, i és El País el que no acaba d'encertar el camí cap als

100*000 exemplars de venda diària.

Vivancos és l'home que posa en marxa les edicions comarcals del

diari d'Asensio. El 3 d'octubre de 1982 s'anuncia que estan a punt

d'aparèixer quatre nous diaris comarcals a Catalunya: Regió III,

, El Maresme i Llobregat.

A l7edició d'aquest dia de El Periódico de Catalunya es diu que

aquestes edicions es vendran conjuntament amb l'exemplar del diari

de Zeta i que per fer-les realitat ha calgut instal·lar "novísimos

medios de transmisión electrónica que están conectados con los

ordenadores del nuestro diario".

Aquesta és una realitat a mitges, segons vaig poder comprovar

personalment ja que em va tocar seguir de prop la marxa d'aquests

projectes. Els medis tècnics eren uns teclats sense pantalla i el

text només es podia veure en un petit mirall col·locat a l'inrevés.

L'objectiu confessat del Grupo Zeta era "realitzar una premsa

comarcal feta en el seu propi mitjà", però a curt termini es va

comprovar que l'intent d'Asensio era penetrar en el mercat

metropolità a través de la localització d'algunes planes.

Sis mesos més tard el comitè d'empresa de El Periódico de Catalunya
va haver de negociar, novament, l'acomiadament d'una part de la



plantilla , en aquest cas dels periodistes i personal de les

edicions comarcals.

NO es pot considerar un fracàs el projecte de comarcalització de EJL

dico de Catalunya f ja que, cora va dir Ramon Serrés
18, gerent

en aquell moment, el diari havia aconseguit penetrar en el mercat

metropolità i bona part dels clients aconseguits amb les edicions

comarcals van continuar comprant-lo en tancar-se aquestes.

Aquesta tesi la va confirmar i ampliar Ginés Vivancos19, quan va

dir que les edicions comarcals havien estat

"un intent d'expansió per evitar l'impacte de l'edició

catalana de El País, s'hi arribaria tard, ja que es

trobaria una xarxa de diaris comarcals molt implantada" .

Aquesta aventura, no la podem anomenar d'altra manera, va ensorrar

definitivament una revista setmanal com Grama , de gran prestigi al

Barcelonès Nord, i de poc no acaba també amb Regió 7 f ja que

Asensio va intentar implicar-la en el projecte.

El motiu oficial de la desaparició d'aquestes edicions comarcals va

ser l'elevat preu del paper. En desaparèixer, es va crear una

secció fixa d'informació comarcal que en l'argot dels periodistes

d'Asensio s'anomenava "El BOE" perquè era un cúmul de petites

18. Vaig ser-ne testimoni personal.

19. Benach, 1988: 18.

1M.



notícies sense valoració periodística posada una darrera l'altra

aJDb una petita introducció literària.

Durant aquest temps també es va intentar consolidar el suplement

dominical i les planes d'esports.

L'any 1984 dimiteix Ginés Vivancos, que va ser substituït,

interinament en un bon principi i formalment després, per Enrique

Arias Vega. Ángel Sánchez va continuar al seu càrrec amb poder

sobre la informació diària.

L'acomiadament de Ginés Vivancos va sortir reflectida a la

contraportada de El Periódico de Catalunya del dia 18 de setembre

del 1984. En aquella plana es podia llegir:

"Ginés Vivancos Samper ha dejado la dirección de El

Periódico de Catalunya para pasar a ocupar un lugar de

mayor responsabilidad en el organigrama del Grupo Zeta".

Aquest mateix any la societat institucional catalana s'adona que el

diari d'Asensio comença a tenir la importància, i no només per les

vendes. En un estudi publicat per l'Ajuntament de Barcelona20 es

diu que:

"El Periódico és un exemple de l'èxit que té en altres

països europeus la premsa de masses, o premsa de gran

tiratge. Anecdòtic i superficial, aquest diari ha lograt

20. Fabregat, 1984: 162-163.

115



en tres anys doblar el seu tiratge a Barcelona, mentre

que la resta veu baixar progressivament els seus

exemplars. La pluralitat anunciada (...) ha obtingut

l'efecte d'acostar-se al més heterogeni dels públics, que

confon el sensacionalisme amb la transparència

informativa".

(Com veurem més tard, al Capítol V, els autors d'aquest estudi

confonien sensacionalisme amb populisme).

Els directius del diari de Zeta van estar a punt de queixar-se a

l'Ajuntament de Barcelona per aquesta definició, però no ho van fer

perquè havia estat publicada en un estudi sociològic a l'abast de

molt poca gent21.

L'etapa d'Arias Vega va consolidar el producte però no va assolir

l'objectiu principal anunciat públicament al començament de la seva

etapa com a director: fer-ne del diari un mitjà prestigiós per

poder competir amb La Vanguardia, ja que El País buscava un altre

públic.

Arias Vega va haver d'enfrontar-se a un intent d'embargament de les

màquines impressores per ordre judicial, ja que el diari havia

perdut un judici plantejat pel jutge Carlos Lorenzo-Penalva de
vega. Aquest magistrat havia denunciat a Ediciones Primera Plana,
S-À. per unes informacions sobre la seva persona que considerava

L. Vaig ser testimoni personal d'aquesta decisió.

136



falses. El Periódico de Catalunya va haver de pagar 30 milions de

pessetes.

gl 3 de setembre de 1987 se'n va del diari el gerent que havia

protagonitzat una de les batalles més dures i poc conegudes de la

premsa barcelonina: la de la distribució i renovació industrial.

Ell va ser qui va començar a introduir la mercadotècnia a la

distribució i qui va posar els mitjans tècnics a l'abast del

director del taller, l'italià Mario Santinoli, per informatitzar la

gestió periodística i, també, 1'administrativa. Serrés era un

autodidacta a qui Asensio va donar carta blanca per refer la línia

comercial del diari, que, com ha passat sovint al Grupo Zeta,

sempre ha estat molt fluixa. De Serrés va ser la idea d'obsequiar

els lectors amb regals pràctis com ara tovalloles, bosses de platja

i llibres. Aquesta agressiva política comercial va ser un gran

èxit, juntament amb la incorporació de jocs amb premis en metàl·lic

que després van incorporar diaris de prestigi com ara La

Vanguardia.

Aquesta política comercial i de renovació tecnològica no va tenir

cap paral·lelisme en la redacció. El malestar era evident entre els

periodistes per les condicions econòmiques, professionals i

organitzatives en què es treballava: es traballava molt i els sous

eran una mica baixos.

mesos després se'n va anar Enrique Arias Vega i es va fer

càrrec provisionalment Antoni Cases. En una reunió amb la redacció,

137



feta el 23 de febrer del 1988, el propietari va dir que "l'empresa

està disposada a ampliar els mitjans humans i tècnics perquè el

creixement del diari no es deturi"22 i va demanar la col·laboració

del personal per superar La Vanguardia23.

Durant l'etapa d'Enrique Arias Vega el diari va passar d'una

mitjana de vendes de 127.775 exemplars a 154.011 l'any 1987.

Antonio Franco va tornar al diari que havia creat —sota les

indicacions d'Asensio, no cal oblidar-ho— gairebé deu anys abans,

amb la intenció de canviar-ne l'organització, el disseny i fins i

tot el concepte de les seccions24. A més, va afegir que s'estava

discutint un nou llibre d'estil, el desdoblament del diari en

fascicles, la creació de la secció d'edició i la creació de noves

seccions com ara la del tema del dia o la de reportatges. Per últim

va anunciar que volia fer un diari amb tres plecs diaris per a

informació general, per a informació esportiva i per a temes de

cultura, espectacles i noves seccions, a més d'un suplement amb

format diferent que podria ser d'humor, televisió o altres

temàtiques a l'estil digest.

22. Vaig ser testimoni personal, encara que les paraules
podrien no ser textuals, sí que reflecteixen el sentit de la
intervenció d'Antonio Asensio.

23. Arribant a aquest punt he de dir que un ex-directiu em va
confessar que El Periódico de Catalunya ja havia perdut la
possibilitat de superar les vendes del diari dels Godo. Mantinc
l'anonimat de l'autor d'aquestes indicacions pel pacte personal
establert amb ell a canvi d'obtenir diverses pistes per investigar.

'. Benach, 1988: 18.

138



cráneo tenia un producte en marxa, però en crisi interna. El

trimoni tècnic, immobiliari i financer era més que suficient com

per fer un salt cap al futur des d'una base ben sòlida. Encara és

¿'hora per confirmar les previsions d'Àntonio Franco, però sí hem

¿Q convenir que El Periódico de Catalunya segueix incrementant la

¿¿fusió i millorant la seva presència en els sectors populars

catalans i, molt especialment, en la conurbació metropolitana de

Barcelona.

139



- i
"

empreses periodístiques

les empreses, base econòmica de la indústria periodística en el

nostre món, són una part substancial, i de vegades

contradictòria, del negoci de la informació.

Estem parlant d'un negoci en el qual els guanys s'obtenen,

sobretot, d'informar sobre les novetats dels negocis — feines,

actituds, opinions, decisions ... — dels altres, de què passa en

la societat civil i del que els periodistes s'assabenten que

passa a la societat política.

Pocs sectors són tan poderosos com aquest nostre. Un error pot

provocar l'ensorrament d'empreses que encara podien anar fent uns

dies. Silenciar determinats temes sobre societats mercantils

relacionades amb el propietari del diari ajuda a alterar el preu

, de les coses, tot caient en el que és una maquinació.

No cal fer esment del orsonwellià ciutadà Kane per convenir que

la informació és un negoci poderós i perillós. Tant, que els

propis amos de la informació, com assenyala el professor Enrique

Bustamante a la seva coneguda obra Los amos de la información1,

contracten periodistes especialitzats dels que saben que no

dubtaran en posar en perill el sou i la vida per defensar la

llibertat d'expressió. Però és que els empresaris del negoci de

1. Bustamante, 1982.

142



ia comunicació intueixen que, o s'envolten d'equips incisius o

a curt termini s'enfonsaran en l'oceà de l'avorriment i de la

manca de noticies, camins directes cap a la crisi.

pe vegades algun empresari periodístic comenta a l'amic que ha

atacat el seu diari, justament o injustament: "per sort, no puc

controlar la meva gent, per això estic orgullós dels meus

periodistes".

És una resposta comuna dels empresaris catalans i espanyols? Bé,

aquesta és una tesi doctoral amb suficients problemes al davant

com perquè ens aturem a esbrinar la professionalitat dels

propietaris dels mitjans de comunicació.

Sí apuntaré, però, que en una recent trobada de periodistes, on

hi van participar representants de CCOO, d'UGT, de la Federación

de Asociaciones de la Prensa de España (FÀPE) i del Col·legi de

Periodistes de Catalunya2, s'ha arribat a dir que a l'Estat

espanyol, més que gaudir d'una autèntica llibertat de premsa, el

que tenim és una plena llibertat d'empresa periodística.

La contradicció entre propietat i llibertat d'expressió és una

constant als països de democràcia formal i on el mercat és el que

marca els valors de la col·lectivitat.

2. "La organización de los periodistas". Trobada d'entitats
Professionals i sindicals a Santander, del 18 al 22 de juny de
1990.

143



imiesta situació de societats gestores de la informació que tenen

dins d'elles mateixes problemes sobre la manera de com s'ha de

donar i de com s'ha d'anunciar el seu producte al públic i a la

societat, no ens ha de fer oblidar el seu autèntic i principal

caràcter, allò que les configura com:

"entidades económicas que desarrollan una función

directamente económica en tanto que creadores de

plusvalías, a través de la producción de mercancías y

su intercambio, y una función económica indirecta, a

través de la publicidad, creando plusvalías dentro de

otros sectores de la producción de mercancías"3.

i com a tais entitats econòmiques, generen una mercaderia

subjecte a d'altres factors com són primeres matèries, forces

productives —treball i capital. Això sí, com indica Rosario de

Mateo, la mercaderia mai no deixa de ser

11 (...) un bien cultural, un producto ideológico por

su capacidad para legitimar, reformar y reproducir los

valores políticos, económicos y sociales del sistema

establecido"4.

Iriarte5 ha establert que les empreses han de tenir uns

objectius que es podrien resumir d'aquesta manera:

. fer rendibles les societats o mantenir-les dins d'uns

3. Graham, 1979: 11-12. (Citat per Rosario de Mateo en !¡a
fifflBEesa ... 1.

*• La empresa .... 1988: 17.

La prensa...r 1989: 215.

144



dèficits assumibles

. mantenir la coherència de les seves conviccions respecte

a la fi ideològica amb què l'empresa fou creada

. escometre els necessaris estudis sociològics que revelin

els corrents sòcio-culturals de la societat per anticipar-

se als seus gustos

. considerar en la transformació de l'empresa periodística

basada en el suport paper, que ja té cinc segles, que ha de

convertir-se en multidisciplinaris mitjans de comunicació

que expressin fer negocis i donar notícies a través de la

paraula i de la imatge.

Però Iriarte ens parla d'unes empreses que ja han sobreviscut a

la crisi dels anys setanta i vuitanta6, és a dir, empreses amb

futur. Però no hem d'oblidar que, durant aquest mateix període,

han caigut nombroses societats mercantils que tenien per objecte

fer i vendre diaris, els titulars de les quals no tenien gaire

idea del que s'havia de fer.

Josep Pernau, per exemple, recorda7 que quan va aparèixer

l'empresa va decidir prendre com a model France Soirf

com si a la Barcelona de 1964, amb diaris sotmesos a la dictadura

franquista, fos possible una secció de xafarderies com "Les

6. Durant unes jornades que va organitzar l'Associació de la
Premsa de Barcelona l'any 1979, es va dir que dels 85 periòdics
Privats que hi havia aleshores a l'Estat espanyol, només quinze
Sien rendibles, uns altres 20 cobrien despeses i 50 resultaven
«eficitaris. En aquestes jornades va participar l'autor d'aquest
^eball directament, pel que la font és directa.

7. Casasús - Roig, 1981: 10.

145



otíns de la comeré", per exemple, una secció que havia donat

fama al periòdic esmentat.

¿ra, els empresaris espanyols i catalans han après molt, però pel

camí de l'aprenentatge s'han succeït tristos episodis de

descontrol patronal que han dut algun diari a la mort. No tinc

Cap dubte que un estricte control sindical, a través dels comitès

d'empresa i d'hipotètics i desitjats consells de redacció hauria

pogut reconduir més d'una empresa en crisi, però en situació de

ser salvada. La manca de diàleg en periòdics en situació de plena

malaltia només va aconseguir acabar de matar el malalt abans que

la pròpia natura ho hagués fet.

Francas, subdirector general tècnic de La Vanguardia ha

reconegut8 que en el cas de El Noticiero Universal hi va haver

una mala gestió empresarial:

"Aparte del contenido del diario, había un grave error

en el caso del continente. Se cometió un error

histórico, se compraron no una, sino dos rotativas,

las más caras que había en aquel momento en el mercado

y una ni llegó".

amés, Editorial Mencheta, propietària de El Noticiero Universal,
va ser la primera empresa periodística d'Espanya que va

incorporar el sistema OCR. Era 1975, quan ja uns anys abans
s'havia dit en butlletins empresarials dels Estats Units que
a<!Uesta eina era absolutament ineficaç, segons recorda també

8. La empresa ..., 1988: 108.

146



i El Noticiero Univesal són dos exemples de

mercaderies fracassades no per culpa dels periodistes ni tampoc

per la situació política, ja que es van mantenir bé durant les

èpoques més dures del que s'ha anomenat tardo-franquisme.

Estem, doncs, davant de dos casos de la trista història de la

crisi de premsa provocada pels propis empresaris, per la seva

incapacitat, i no pel marc polític en que els va tocar viure.

I diem que la crisi de la premsa escrita no va ser només fruit

del marc polític franquista perquè a hores d'ara els índexs de

lectura són encara tan baixos com en aquells anys.

Francas no dubta en assenyalar que hi ha hagut frivolitat per

part d'alguns empresaris, especialment en el tema que ens

interessa, el de la renovació tecnològica. Recordem les seves

paraules:

"...sí que hemos de decir que lo que caracterizó los

inicios de la reconversión tecnológica en España fue

la frivolidad. Frivolidad que yo creo que se ha

corregido en los años ochenta, y aquí están los

resultados: la crisis de la prensa se ha superado"10.

responsabilitat dels empresaris en la crisi —i després

9. La nueva — f 1988: 108-109.

10. La empresa ..., 1988: 109.

147



larem de la dels sindicats, de la de les organitzacions

ofessionals i de la dels periodistes com a col·lectiu— és

vident si tenim en compte que entre 1969 i 1979 van desaparèixer

deu diaris d'informació general diària a Barcelona, dels quals

tan sols dos —La Prensa i Solidaridad Nacional— ho van fer per

raons polítiques, ja que pertanyien a la Cadena de Prensa del

Movimiento i després, en el moment de ser tancats, a Medios de

comunicación Social del Estado.

Els empresaris periodístics que han fracassat ho han fet perquè

no han sabut envoltar-se de personal tècnic suficient, en el cas

de ffl Noticiero Universal és prou evident, i això ha comportat

que els directors tècnics, i més tard la infrastructura global

de la pre-producció11, hagin aconsellat a les empreses que

compressin sistemes que es desconeixien a Europa o que només

s'havien implantat en deu o dotze diaris en tot el món per

empreses que han canviat cada sis mesos de propietari, perquè

anavan molt malament. Segons el treball de Francas12, hi ha "una

empresa norteamericana que tiene más sistemas funcionando en

España que en todo el mundo".

Es ciar que en aquesta crisi han incidit també factors com els

dels espectaculars creixements de costos, especialment la mà

Entenem per pre-producció tots aquells processos tècnics
inclouen la confecció, maquetació, edició i filmació de

i pàgines, és a dir, la realització del producte que ha
anar a parar a la rotativa.

". La empresa ...f 1988: 109.

148



, com apunta Fajardo".

Santinoli, director tècnic de Grupo Zeta mentre redactava

aquesta part del treball, apuntava com a factor important per a

ja crisi a la indústria periodística "la aparición y

consolidación de los medios audiovisuales y el encarecimiento de

las materias primas"14, i afegia que no es tractava de fer una

í nova premsa que fos, en realitat, una televisió impresa, sinó de
í
j competir amb ella15.

Si fos el que apunta Santinoli, no hem de deixar d'assenyalar que

Espanya no ha estat el primer pals on la televisió ha fet entrar

la premsa escrita en una crisi de vendes i d'identitat. Si va

agafar per sorpresa a alguns empresaris —sembla que gairebé a

tots—, estaríem davant d'un cas de plena negligència, difícil

d'explicar i de justificar.

¿Com es pot entendre que un empresari no prevegi una estratègia

a mig o llarg termini quan li arriben notícies que ha aparegut

un perill, immens perill, per al seu negoci?

Potser perquè molts empresaris espanyols, precisament els que han

de formar part del sector, no consideraven que allò de fer

fos un negoci, sinó un acte de "distinció social" i fins

"• La empresa ..., 1988: 146,

14« La empresa ..., 1988: 81.

IS• La empresa ... f 1988: 82.

149



tot una "satisfacció filantròpica", com assenyala la Doctora

gosario de Mateo".

ne Mateo apunta, a més, quan es refereix a alguns empresaris que

«o contemplaven com a negoci això de tenir periòdics:

"En suma, cuando se hablaba de la empresa

periodística, se hacía referencia a una organización

humana que ofrecía un bien cultural como producto, y

que vivía rodeada del mito del desapasionamiento

económico, ajeno a cualquier otra empresa privada.

Esta situación perduró hasta la segunda mitad de la

década de los setenta"17.

Els empresaris supervivents, i alguns que manaven en diaris que

ja no existeixen, van veure a finals del setanta i a principis

dels vuitanta que havien d'enfrontar-se a la crisi del sector a

través de la reducció de les despeses, gairebé exclusivament el

factor mà d'obra, introduint noves tecnologies que, i aquest és

el factor que és més interessant per a la tesi, a la llarga han

condicionat els propis models de diari.

Santinoli és de l'opinió que la crisi del sector va ser

"lógicamente, el auténtico impulsor de la renovación

tecnológica. La crisis es quien provoca un inusitado

interés por mejorar la prensa, apoyándose sobre dos

16 • La empresa ...f 1988 : 13,

17. La empresa ..., 1988: 13.

150



ejes. Por un lado, la propia evolución tecnológica de las

artes gráficas, y, por otro, en los avances conseguidos en

sectores de tecnologia punta, como en aplicaciones

informáticas, y, específicamente, los avances conseguidos

en tratamiento de la información"18.

Com es pot comprovar, en aquestes darreres planes m'estic

referint a una trobada d'empresaris i de gerents de premsa

espanyola celebrada a Barcelona entre el 30 de març i el 2

d'abril de 1987, patrocinada per la Fundació Conde de Barcelona.

Ja veurem en el proper capítol que els sindicats tenen en el

sector premsa una gran influència que no es manifesta en

militància ni en força sindical, però no deixa de ser cert que

l'Estat condiciona les seves ajudes en reconversió tecnològica

als informes positius dels comitès d'empresa, la qual cosa permet

assegurar que els treballadors i els seus representants tenen veu

i són responsables o coresponsables del procés de renovació

tecnològica que, com es podrà veure, continuarà al llarg del

proper decenni encara amb més força que fins ara.

La manca de diàleg entre empresaris i sindicats ha estat durant

18. La empresa ..., 1988: 81.

151



is darrers anys tan evident que ni tan sols s'ha aconseguit que

patronal es constituís com a tal per negociar problemes del

gector.

I/Associació d'Editors de Diaris d'Espanya, AEDE, pretén ser tan

sols una agrupació de consulta interempresarial, però mai una

patronal a l'ús. D'aquesta manera, el sector industrial de la

i premsa diària no té a Espanya cap representació ni cap

organització patronal; és a dir, qui demana alguna cosa a l'Estat

en nom dels empresaris representa menys que els propis sindicats

de premsa malgrat que es diu que no tenen gaires militants.

Aquesta manca de diàleg ha comportat que durant els processos de

renovació i d'innovació es produïssin situacions incòmodes i es

prenguessin decisions que, es comprovarà, van afectar

negativament el producte periodístic.

Dins d'aquest marc de manca de diàleg dins del sector, les

empreses han realitzat severes modificacions en les seves

plantilles, tema en el qual m'explaiaré més endavant. Aquestes

reduccions de personal per part de les empreses no han estat gens

fàcils perquè, com apunta l'ex-president de l'Avui, Pere

Brossa19, generen problemes laborals que poden "bloquejar" un

estat de crisi que pot arribar a "retrasar, estancar o incluso,

bloquear una operación que es absolutamente necesaria para la

viabilidad económica de la empresa".

> La empresa ..., 1988: 91.

152




