Del gravat: Una aproximació al seu estudi en la Polònia contemporània

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art
dc.contributor.author
Tarruella Planas, Rosa
dc.date.accessioned
2011-04-12T13:47:57Z
dc.date.available
2007-05-17
dc.date.issued
1997-04-18
dc.date.submitted
2007-05-17
dc.identifier.isbn
9788469070956
dc.identifier.uri
http://www.tdx.cat/TDX-0517107-085524
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/2011
dc.description.abstract
Aproximació a l'estudi del gravat polonès contemporani es podria dir del segle XX , iniciat amb una mirada retrospectiva cap una tradició i una avantguarda genuïnes, passant desprès per un passat històric relativament recent, els anys del règim comunista, i aturant el 1989, data del pas de la Repùblica Popular de Polònia a la República de Polònia a seques , després d'unes el·leccions democràtiques.<br/><br/>L'estudi està organitzat en tres etapes cronològiques, que es relacionen entorn d'una figura central, l'artista polonès Andrzej Smoczynski. <br/><br/>La primera, "El gravat vist de lluny", pren la data de naixement 1944 d'aquest artista com una data límit inicial, que permet desplaçar-nos cap a un passat, retornar cap a un present i aturar-nos a mitjan dels anys seixanta. Es mostra una avantguarda artística polonesa i les formes contemporànies del gravat, inscrites o juxtaposades en aquella avantguarda. S'observen els plantejaments teòrics necessaris per a la reconstitució de la cultura polonesa, en els quals s'inscriu el gravat durant els anys del realisme socialista, i els primers signes de canvis de la dècada dels anys cinquanta. Es presenten els mecanismes d'exhibició de l'obra artística i s'esbrina qui són els seus promotors.<br/><br/>En la segona part, "A mig camí", que es refereix al final dels estudis de l'artista i als inicis de la seva projecció artística i professional, es fa un seguiment de fenòmens més importants relatius al gravat: des dels exemples de política cultural oficial, anys seixanta, passant per les anomenades propostes alternatives en el context de mecenatge estatal, fins als esdeveniments politicosocials de principis i mitjan dècada dels vuitanta, per situar alguns dels artistes de generacions properes a Smoczynski.<br/><br/>La tercera part, "Davant l'obra de Smoczynski", és una reflexió sobre Smoczynski en la triple vessant de l'artista, el pedagog i el professional, en el seu context de vida, la històrica ciutat de Lódz, on es va crear el primer museu europeu d'art modern, el Museu Sztuki, els anys 30. <br/><br/>En aquest estudi s'intenta respondre a una pregunta: què va ser el gravat polonès, una mica abans i durant els temps del teló d'acer? Què va fer que hi hagués tant de gravat, durant aquells anys: va ser fruit o no, d'una aposta de l'oficialitat cultural polonesa per aquesta forma artística? <br/><br/>Tot mostrant les valoracions dels artistes, dels historiadors i dels crítics d'art polonesos, que no sempre coincideixen amb les de l'autora per qüestions de diferents paràmetres d'observació, s'arriba a algunes consideracions que responen entre línies a algunes preguntes, d'altres encara resten obertes: és necessari que una generació que no hagi viscut tant de prop alguns esdeveniments se'n faci càrrec?. Una recerca pluridisciplinària de la història recent polonesa, feta de bell nou sense els condicionants amb què trobem que està feta la literatura històrica i crítica d'aquells anys, donarà pas possiblement a nous textos i noves mirades que facilitaran la continuació d'aquest estudi apassionant del gravat polonès en el segle XX.
cat
dc.description.abstract
<I> "ON PRINTMAKING: AN APPROACH TO ITS STUDY IN CONTEMPORARY POLAND".<br/><br/>ENGLISH SUMMARY:<br/><br/>This study on Polish contemporary printmaking is divided chronologically into three stages which are interrelated by a central figure, the Polish artist Andrzej Smoczynski. <br/><br/>The first starts in 1944, the year of Smoczynski's birth, and concludes in the mid 60's. This framework allows us to highlight a Polish artistic avant-garde, to observe the theoretical approaches necessary to rebuild the Polish culture, when printmaking takes hold during the years of socialist realism, and the first signs of changes, in the 50's.The ways in which artistic works are exhibited, and who promotes the exhibitions. <br/><br/>The second stage refers to the end of the artist's studies and the beginning of his professional life. The main events at this time are analysed, from the official cultural policy of the sixties, through the renowned alternative proposals in the context of state patronage, and arriving at the social and political situation in the 80's, concluding in 1989, in order to situate the works of other artists of the Smczynsky's nearest generations.<br/><br/>The final stage is dedicated to Smoczynski the artist, the pedagogue and businessman.<br/><br/>The aim of this study is to define what Polish printmaking was just prior to, and during the years of the Iron Curtain. Why did so much printmaking take place during that time? Was it, or was it not, due to an intentional plan created especially for printmaking by the cultural authorities? <br/><br/>While the viewpoints of artists, historians and art critics are taken into consideration, the author does not always reach the same conclusions owing perhaps to different sets of parameters used in this investigation. The results will offer some answers while generating still further questions which perhaps can only answered by future generations unconstrained by current critical and historical literature. </I>
cat
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Polítiques culturals
dc.subject
Realisme socialista
dc.subject
Avantguardisme
dc.subject
Cultura polonesa contemporània
dc.subject
Història de Polònia
dc.subject
Gravat artístic
dc.subject
Art contemporani
dc.subject
Mecenatge estatal
dc.subject
Andrzej Smoczynski.
dc.subject.other
Ciències Humanes i Socials
dc.title
Del gravat: Una aproximació al seu estudi en la Polònia contemporània
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
73
cat
dc.contributor.authoremail
rotarruella@yahoo.es
dc.contributor.director
Marí, Antoni, 1944-
dc.contributor.tutor
Freixa, Mireia, 1948-
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
B.40385-2007


Documentos

00.RTP_PREVI.pdf

153.5Kb PDF

01.RTP_INTRODUCCIO.pdf

132.6Kb PDF

02.RTP_CAP_1.pdf

1.209Mb PDF

03.RTP_CAP_2.pdf

1.636Mb PDF

04.RTP_CAP_3.pdf

438.0Kb PDF

05.RTP_CAP_4.pdf

1.745Mb PDF

06.RTP_CAP_5.pdf

1.991Mb PDF

07.RTP_CAP_6.pdf

1.238Mb PDF

08.RTP_CAP_7.pdf

3.890Mb PDF

09.RTP_CAP_8.pdf

2.722Mb PDF

10.RTP_CAP_9.pdf

5.332Mb PDF

11.RTP_CAP_10.pdf

1.026Mb PDF

12.RTP_CAP_11.pdf

211.0Kb PDF

13.RTP_CAP_12.pdf

182.5Kb PDF

14.RTP_EPILEG.pdf

125.3Kb PDF

15.RTP_LLISTAT_ILLUSTRACIONS.pdf

200.4Kb PDF

16.RTP_BIBLIOGRAFIA.pdf

226.6Kb PDF

17.RTP_APENDIX.pdf

354.2Kb PDF

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)