dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia de l'Empresa
dc.contributor.author
Pérez Rubiales, Elena
dc.date.accessioned
2015-01-20T09:43:37Z
dc.date.available
2015-01-20T09:43:37Z
dc.date.issued
2014-12-04
dc.identifier.isbn
9788449049057
cat
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/285164
dc.description.abstract
Ensayos
sobre
la
experiencia
de
ver
arte
en
museos:
un
análisis
desde
la
sociología
cultural
se
estructura
entorno
a
dos
trabajos
de
investigación
sobre
las
dimensiones
emocional
y
social
de
la
experiencia
de
visitantes
de
museos
de
arte.
Las
investigaciones
se
centran
en
el
estudio
de
experiencias
individuales
antes,
durante
y
después
de
la
visita
al
museo
para
poder
obtener
una
visión
holística
de
la
experiencia.
El
estudio
aplica
el
uso
de
métodos
cualitativos
con
el
objeto
de
interpretar
las
narrativas
de
las
experiencias
reportadas
por
nuestros
informantes
y
poder
ofrecer
una
explicación
de
la
experiencia
museística
vivida
por
los
visitantes
de
museos
de
arte.
El
primer
artículo
—
titulado
The
unforgettable
aesthetic
experience:
the
relationship
between
the
originality
of
artworks
and
local
culture
—
se
enmarca
en
el
área
de
la
sociología
cultural
y
examina
el
rol
de
la
cultura
en
la
dimensión
estética
de
la
experiencia
museística.
Concretamente,
describimos
la
experiencia
de
ver
obras
de
arte
en
los
museos
y
ofrecemos
una
explicación
de
la
que
hemos
denominado
una
“experiencia
estética
inolvidable”,
la
cuál
se
caracteriza
por
su
elevada
intensidad
emocional
y
duración
en
el
tiempo.
Reconocer
e
interpretar
el
valor
social
atribuido
a
las
obras
originales
(y
no
a
las
copias)
dependerá
de
las
habilidades
del
visitante.
Esta
teoría
tiene
implicaciones
teóricas
y
metodológicas
para
la
investigación.
En
el
primer
caso,
porque
la
idea
de
que
el
componente
emocional
de
la
experiencia
inolvidable
está
unido
al
valor
de
culto
asociado
con
la
obra
original
da
soporte
a
la
proposición
de
que
el
capital
cultural
es
contextual
y/o
local.
En
el
segundo,
porque
estudiar
experiencias
de
gran
intensidad
emocional
implica
el
análisis
de
experiencias
pasadas
y
no
sólo
las
ocurridas
en
el
interior
del
museo,
por
lo
que
las
investigaciones
deben
basarse
en
diseños
que
permitan
producir
teorías
fundamentadas
en
los
datos
y
no
sólo
en
estudios
de
carácter
etnográfico.
El
segundo
artículo
—
titulado
Art
museum
visitors:
interaction
strategies
for
sharing
experiences
—
explora
la
dimensión
social
de
la
experiencia
museística
desde
el
marco
teórico
del
interaccionismo
simbólico.
Más
específicamente,
estudiamos
la
dimensión
social
de
las
experiencias
con
museos
de
arte
desde
una
perspectiva
temporal
holística
que
cubre
los
períodos
referentes
al
antes,
durante
y
después
de
la
visita.
Los
resultados
sugieren
que
la
dimensión
social
se
distribuye
a
lo
largo
de
los
tres
períodos
de
la
experiencia
museística,
con
independencia
de
si
el
individuo
asiste
solo
o
acompañado.
Teóricamente
esto
implica
que
ir
solo
o
acompañado
al
museo
debe
tratarse
como
una
estrategia
temporal
de
visita
y
no
como
una
categoría
universal.
La
estrategia
del
visitante
dependerá
de
la
facilidad
o
dificultad
para
encontrar
un
acompañante
adecuado.
Metodológicamente
significa
que
estudiar
lo
únicamente
ocurrido
en
el
museo
puede
llevar
a
interpretaciones
sesgadas
y,
por
tanto,
es
necesario
estudiar
la
experiencia
de
forma
holística,
atendiendo
también
al
antes
y
después
de
la
visita.
spa
dc.description.abstract
Essays
on
the
Art
Museum
Experience:
a
Cultural
Sociology
Perspective
is
structured
around
two
research
works
regarding
the
emotional
and
social
dimensions
of
the
art
museum
visitor’s
experience.
The
research
focus
is
the
study
of
individual
experiences
before,
during
and
after
the
museum
visit
so
as
to
ultimately
provide
a
holistic
view
of
the
experience.
The
study
applies
the
use
of
qualitative
methods
in
order
to
interpret
the
narratives
of
the
experiences
reported
by
our
informants
and
offer
an
explanation
of
the
museum
experience
lived
by
art
museums
visitors.
The
first
article
—
titled
The
unforgettable
aesthetic
experience:
the
relationship
between
the
originality
of
artworks
and
local
culture
—
is
framed
in
the
cultural
sociology
field
and
examines
the
role
of
culture
in
the
aesthetic
dimension
of
the
art
museum
experience.
More
specifically,
we
describe
the
experience
of
viewing
artworks
in
museums,
explaining,
in
particular,
what
we
term
the
“unforgettable
aesthetic
experience”,
an
experience
characterized
by
its
high
emotional
intensity
and
duration
in
time.
It
will
depend
on
the
visitor’s
ability
to
recognize
and
interpret
the
social
value
attributed
to
the
original
works
(and
not
copies).
This
theory
has
theoretical
and
methodological
implications
for
research.
In
the
first
case,
because
the
idea
that
the
emotional
component
of
the
unforgettable
experience
is
linked
to
the
cult
value
associated
with
the
original
work
supports
the
proposition
that
cultural
capital
is
contextual
and/or
local.
In
the
second,
because
studying
intense
emotional
experiences
involves
analyzing
past
experiences
and
not
just
those
occurring
inside
the
museum,
so
research
should
be
based
on
designs
that
can
produce
theories
grounded
on
narratives
of
past-‐lived
experiences;
ethnographic
designs
are
not
enough.
The
second
article
—
titled
Art
museum
visitors:
interaction
strategies
for
sharing
experiences
—
explores
the
social
dimension
of
the
museum
experience
from
the
theoretical
framework
of
symbolic
interactionism.
More
specifically,
we
study
the
social
dimension
of
art
museum
experiences
from
a
holistic
temporal
perspective
that
covers
the
periods
before,
during
and
after
the
visit.
The
results
suggest
that
the
social
dimension
is
distributed
over
the
three
periods
of
the
museum
experience,
regardless
of
whether
the
individual
attends
alone
or
accompanied.
Theoretically
this
means
that
visiting
accompanied
or
unaccompanied
should
be
treated
as
a
temporal
visiting
strategy,
not
as
a
universal
category.
The
visitor’s
strategy
depends
on
whether
it
is
easy
or
difficult
to
find
a
suitable
companion.
Methodologically
it
implies
that
just
studying
what
happens
in
the
museum
can
lead
to
biased
interpretations
and,
therefore,
it
is
necessary
to
study
the
experience
holistically,
also
considering
the
before
and
after
the
visit
experience.
eng
dc.format.extent
170 p.
cat
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Sociologia de l'art
cat
dc.subject
Sociology of art
cat
dc.subject
Sociologia cultural
cat
dc.subject
Sociología cultural
cat
dc.subject
Sociología del arte
cat
dc.subject
Cultural sociology
cat
dc.subject
Experiència de visitar museus
cat
dc.subject
Experiencia de visitar museos
cat
dc.subject
The museum experience
cat
dc.subject.other
Ciències Socials
cat
dc.title
Essays on the art museum experience: a cultural sociology perspective
cat
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.authoremail
elena.perez@cerhum.es
cat
dc.contributor.director
López Sintas, Jordi
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
B-3437-2015