De la Dame aux Camélias a la Traviata: un ensayo comparativo

dc.contributor
Universitat de les Illes Balears. Doctorat en Filologia i Filosofia
dc.contributor.author
Pacheco Ramos, José Juan
dc.date.accessioned
2021-09-23T09:57:44Z
dc.date.available
2021-09-23T09:57:44Z
dc.date.issued
2021-07-12
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/672462
dc.description.abstract
[spa] En esta tesis se hace una comparación de la novela y de la pieza teatral tituladas La Dame aux camélias, de Alexandre Dumas fils y de la ópera La Traviata, de Giuseppe Verdi, obras basadas en la figura de la célebre cortesana francesa del siglo XIX, Marie Duplessis, para verificar cómo la misma historia ha sido recreada a partir de géneros artísticos dife-rentes, bajo la hipótesis de que las diferentes artes se iluminan recíprocamente. Un objetivo de este trabajo es estudiar el proceso de creación de estas obras, desde su contexto social y cultural, analizando las personas reales y los personajes implicados. Otro objetivo es confrontar los elementos constitutivos de cada obra, para verificar simi-litudes y divergencias entre ellas, así como para constatar las fases de los distintos proce-sos de adaptación que han tenido lugar en su creación, así como el papel de la dramaturgia. Bajo el arco que va desde la Literatura hasta la Música se han desarrollado varios gé-neros artísticos que han utilizado tanto el lenguaje literario como el lenguaje dramático y el musical, para crear diferentes obras estéticas en un proceso de adaptación que permite descubrir los mismos motivos y la misma trama en la novela, en el drama y en la ópera.
dc.description.abstract
[eng] En aquesta tesi es fa una comparació de la novel.la i de la peça teatral titulades La Dame aux camélias, d’Alexandre Dumas fils i de l’òpera La Traviata, de Giuseppe Verdi, obres basades en la figura de la cèlebre cortesana francesa de segle XIX, Marie Duplessis, per verificar com la mateixa història ha estat recreada a partir de gèneres artístics diferents, sota la hipòtesi que les diferents arts s’il·luminen recíprocament. Un objectiu d’aquest treball és estudiar el procés de creació d’aquestes obres, des del seu context social i cultural, analitzant les persones reals i els personatges implicats. Un altre objectiu és confrontar els elements constitutius de cada obra, per verificar similituds i divergències entre elles, així com per constatar les fases dels diferents processos d’adaptació que han tingut lloc en la seva creació, així com el paper de la dramatúrgia. Sota l’arc que va des de la Literatura fins la Música s’han desenvolupat diversos gèneres artístics que han utilitzat tant el llenguatge literari com el llenguatge dramàtic i el musical, per crear diferents obres estètiques en un procés d’adaptació que permet descobrir els mateixos motius i la mateixa trama en la novel.la, en el drama i en l’òpera.
dc.description.abstract
[eng] A comparison is made among three famous works of art: La Dame aux camélias, the novel written by Alexander Dumas, Jr., the play of the same name written by the same author based on his novel, and La Traviata, the opera by Giuseppe Verdi. The three deal with the figure of the famous 19th century French courtesan Marie Duplessis. The pur-pose of the present work is to show that the same story has been created on the basis of different artistic genres, with the hypothesis being that different works of art can contribute to and shed light on one another. One goal of this work is to study the creation process of the three pieces of art, from their social and cultural context to the analysis of the people and the characters involved. Another goal is to compare the components of each work in order to see similarities and divergences, while also contrasting the phases of the various adaptation processes expe-rienced in their creation and exploring the role that dramaturgy has played. It is believed that in the spectrum that goes from literature to music, various artistic genres have been developed, which make use of literary language as well as dramatic and musical language. Thus, works of art have been created through a process of adaptation that reveals the same reasons, the same events, and the same plots, in novels, dramas, and operas.
dc.format.extent
172 p.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
Universitat de les Illes Balears
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Literatura
dc.subject
Teatro
dc.subject
Música
dc.subject
Ópera
dc.subject
Comparatismo
dc.subject
Adaptación
dc.subject.other
Estudis literaris i culturals
dc.title
De la Dame aux Camélias a la Traviata: un ensayo comparativo
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
8
dc.subject.udc
81
dc.contributor.director
Calafat Ripoll, Caterina
dc.contributor.tutor
Calafat Ripoll, Caterina
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

Pacheco_Ramos_JoseJuan.pdf

3.055Mb PDF

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)