El cuerpo revestido en Dune (1965-2003)

dc.contributor
Universitat de les Illes Balears. Doctorat en Filologia i Filosofia
dc.contributor.author
Morales Núñez, Javier
dc.date.accessioned
2022-06-20T10:29:41Z
dc.date.available
2022-06-20T10:29:41Z
dc.date.issued
2021-11-10
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/674599
dc.description.abstract
[spa] Esta investigación prioriza la concepción del ser humano como animal social envuelto o alicatado de material cultural para abordar la interpretación de un texto novelesco considerado un hito de su género, sus continuaciones literarias y sus traducciones audiovisuales generadas por la industria creativa cinematográfica o televisiva. El punto de partida es el castillo teórico de la “Fashion theory” levantado por la sociolingüista italiana Patrizia Calefato. Su alterdisciplinariedad permite situar el análisis en una posición crítica constructiva respecto de la posmodernidad. Este prisma especulativo es transversal y fluido y dialoga satisfactoriamente con otras visiones de la realidad, académicas u ordinarias, relacionadas tanto con la cultura popular de los últimos decenios como con tradiciones milenarias que subyacen sutilmente en la cotidianidad. También sirve para proyectar la mirada hacia el futuro, hacia los mundos galácticos imaginados por el genial Frank Herbert. Pasar por el tamiz calefático la obra del escritor norteamericano permite obtener lecturas singulares y sorprendentes que clarifican el avanzado grado de su propuesta intelectual.
en_US
dc.description.abstract
[cat] Aquesta investigació prioritza la concepció de l’ésser humà com a animal social envoltat o revestit de material cultural per abordar la interpretació d’un text novel·lesc considerat una fita del seu gènere, així com les continuacions literàries i les traduccions audiovisuals generades per la indústria creativa cinematogràfica o televisiva. El punt de partida és el castell teòric de la “Fashion theory” aixecat per la sociolingüista italiana Patrizia Calefato. La seva alterdisciplinarietat permet situar l’anàlisi en una posició crítica constructiva respecte de la postmodernitat. Aquest prisma especulatiu és transversal i fluid i dialoga satisfactòriament amb altres visions de la realitat, acadèmiques o ordinàries, relacionades tant amb la cultura popular dels darrers decennis com amb tradicions mil·lenàries que trobem subtilment en la quotidianitat. També serveix per projectar la mirada cap al futur, cap als mons galàctics imaginats pel magnífic Frank Herbert. Passar pel sedàs calefàtic l’obra de l’escriptor nord-americà permet obtenir lectures singulars i sorprenents que esclareixen el grau avançat de la seva proposta intel·lectual.
en_US
dc.description.abstract
[eng] This research prioritizes the conception of the human being as a social animal surrounded or cloaked by cultural material to approach the interpretation of a fictional text considered a milestone in its genre, as well as its literary sequels and its audiovisual translations generated by the creative film or television industries. Its starting point is the theoretical creation Fashion theory, written by the Italian sociolinguist Patrizia Calefato. Its alterdisciplinarity allows us to place the analysis in a critical constructive position regarding postmodernity. This is a cross-cutting and fluid speculative perspective and it dialogues satisfactorily with other visions of reality, both ordinary and academic and related to the popular culture of recent decades and to millenarian traditions that subtly underlie everyday life. It also works to take a critical eye towards the future, towards the galactic worlds imagined by the great Frank Herbert. Scrutinizing the work of the North-american author through the calefatian lens lets us obtain singular and surprising readings that clarify the advanced degree of his intellectual proposal.
en_US
dc.format.extent
543 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
spa
en_US
dc.publisher
Universitat de les Illes Balears
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Cultural studies
en_US
dc.subject
Fashion theory
en_US
dc.subject
Clothed body
en_US
dc.subject
Calefato
en_US
dc.subject
Science fiction
en_US
dc.subject
Herbert
en_US
dc.subject
Dune
en_US
dc.subject
Transmediality
en_US
dc.subject.other
Estudis culturals
en_US
dc.title
El cuerpo revestido en Dune (1965-2003)
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
82
en_US
dc.contributor.authoremail
javier.morales2@estudiant.uib.es
en_US
dc.contributor.director
Trapero Llobera, Patricia
dc.contributor.tutor
Trapero Llobera, Patricia
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documentos

Morales_Nunez_Javier.pdf

39.44Mb PDF

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)