Universitat de València. Departament de Filologia Anglesa i Alemanya
Walter Mosley reappropriates the detective conventions to represent the American society of the 1950s and 1960s from a marginal perspective. He creates a black private eye, Easy Rawlins, whose profile mirrors that of his white counterparts but also subverts it.<br/>This thesis analyzes Raymond Chandler's canonical work "The Simple Art of Murder" and establish those traits that characterize Easy Rawlins. Likewise, it compares Mosley and Chester Himes's black detective heroes and highlight the traits that they have in common. Secondly, focusing on the perspective on identity, consciousness, and subjectivity of black scholars such as Stuart Hall, bell hooks, Cornel West, Henry Louis Gates, Jr. and W.E.B. Du Bois, along with the post-colonial approach of critics such as Bill Ashcroft, Gareth Griffiths, Helen Tiffin, Robert Young, and Homi Bhabha among others, it provide the necessary concepts to discuss Easy's profile from a postcolonial angle.<br/> Easy's gradual formation of identity throughout the ten novels can be analyzed from when he is nineteen in Gone Fishin' (1997) until he is forty six years old in Cinammon Kiss (2005). Evidently, his development is affected by the different personal situations he has to go through, and the historical time that he happens to live as a black man through the 50s and 60s. The subject is culturally and socially constructed, and Easy is no exception. Although cultural codes are shared and human beings live together, every individual is an independent self with a unique perspective and a single first-person ontology. In Easy's case, this thesis argues that there are three main aspects that shape the character's subjectivity: his role as a detective, his post-colonial consciousness as a black man raised in a society dominated by whites, and finally, his attachment and defense of a strong African American culture.
Walter Mosley se apropia de la novela negra para mostrar una visión de la sociedad norteamericana desde una perspectiva marginal. Su detective, Easy Rawlins, tan duro, desconfiado, inteligente e intrépido como Phillipe Marlowe o Sam Spade, no solo se dedica a resolver los crímenes y delitos que ocurren en los barrios negros de la ciudad de Los Angeles, sino que también reflexiona sobre su condición de hombre negro en una sociedad caótica dominada a todos los niveles por los blancos. Contextualizada en la década de los 50 y los 60 en Estados Unidos, Easy Rawlins es sujeto de la opresión y el racismo que la mayor parte de los afroamericanos sufrieron durante esa época. La obra de Mosley es parte de lo que diversos autores consideran un discurso postcolonial, un proceso continuo de resistencia y construcción en el que, primero, desmiente los estereotipos sobre la inferioridad de los negros tradicionalmente introducidos por la sociedad dominante; segundo, subvierte y reconstruye los conceptos de la identidad y de la cultura afroamericana; y por último, condena el trato y la falta de justicia a la que la comunidad negra era sometida. <br/>Tomando como punto de partida los conceptos de identidad, conciencia y subjetividad de los críticos Stuart Hall, bell hooks, Cornel West, Henry Louis Gates Jr. y W.E.B. Du Bois por un lado, y las perspectiva sobre estudios postcoloniales de Bill Ashcroft, Gareth Griffiths, Helen Tiffin, Robert Young, y Homi Bhabha por otro, esta tesis discute y analiza la evolución de la subjetividad del héroe detective negro que Walter Mosley crea.<br/>A lo largo de las diez novelas que incluye la serie Rawlins, desde 1939 hasta 1966, Mosley representa la creación de una subjetividad alternativa en Easy Rawlins, un personaje que va evolucionando sometido a la influencia y los cambios del contexto histórico, de su perfil como detective y de la presencia de una cultura afroamericana discriminada con la que se siente totalmente identificado.
80 - General questions relating to both linguistics and literature. Philology
Facultat de Filologia
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