El primitivismo en Antonio Saura: El artista y el coleccionista

Autor/a

Borràs Pàmies, Maria Teresa

Director/a

Ocampo, Estela

Fecha de defensa

2019-12-19

Páginas

650 p.



Departamento/Instituto

Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Humanitats

Programa de doctorado

Programa de doctorat en Humanitats

Resumen

La obra de Antonio Saura ha sido ampliamente difundida a través de numerosas publicaciones y exposiciones de ámbito internacional. Sin embargo, aunque él mismo se declaró coleccionista de arte primitivo y manifestó la influencia de este en su creación artística, permanece inédita una mirada a su producción desde la perspectiva del primitivismo. Este trabajo da a conocer su colección para reencontrarla después en su obra, a partir de la cual se descubre una más amplia influencia del universo primitivo que se pone en evidencia también en sus escritos, dando cuenta así de las relaciones tejidas entre el coleccionista, el artista y el escritor y ofreciendo, en definitiva, una nueva lectura de uno de los pintores españoles más interesantes de la segunda mitad del siglo XX .


L'obra d'Antonio Saura ha estat àmpliament difosa a través de nombroses publicacions i exposicions d'àmbit internacional. No obstant això, encara que ell mateix es va declarar col·leccionista d'art primitiu i va manifestar la influència d'aquest en la seva creació artística, roman inèdita una mirada a la seva producció des de la perspectiva del primitivisme. Aquest treball dóna a conèixer la seva col·lecció per retrobar-la després en la seva obra, a partir de la qual es descobreix una més àmplia influència de l'univers primitiu que es posa en evidència també en els seus escrits, donant compte així de les relacions teixides entre el col·leccionista, l'artista i l'escriptor i oferint, en definitiva, una nova lectura d'un dels pintors espanyols més interessants de la segona meitat del segle XX.


Antonio Saura’s work is widely known through numerous publications and international exhibitions. Although he declared he was a collector of primitive art and that it had influenced in his artistic creation, a view of his work from the perspective of primitivism remains unpublished. This paper brings to light his collection which can be found later in his artistic production where one discovers a wider influence of the primitive universe which is also evident in his writings, thus revealing the relationships woven between the collector, the artist and the writer and offering, ultimately, a new perspective of one of the most interesting Spanish painters of the second half of the twentieth century.

Palabras clave

Antonio Saura; Primitivismo; Primitivism; Arte primitivo; Primitive art; Arte tribal; Tribal art; Picassó; Miró; Tàpies; Feito; Coleccionismo; Arte africano; African art; Arte oceánico; Oceanic art

Materias

82 - Literatura

Documentos

tmtbp.pdf

95.30Mb

 

Derechos

ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)