Presència i context del Mestre del timpà de Cabestany. La formació de la "traditio classica" d'un taller d'escultura meridional (ca. 1160-1200)

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art
dc.contributor.author
Bartolomé Roviras, Laura
dc.date.accessioned
2011-04-12T13:48:43Z
dc.date.available
2011-02-16
dc.date.issued
2010-06-11
dc.date.submitted
2011-02-16
dc.identifier.isbn
9788469414750
dc.identifier.uri
http://www.tdx.cat/TDX-0216111-115816
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/2028
dc.description.abstract
La denominació del "Mestre del timpà de Cabestany" ha estat concebuda amb la clara finalitat metodològica de destriar les característiques que defineixen l'obra del timpà de l'església de Santa Maria de Cabestany, per tal de conformar unes pautes sine qua non a l'hora de revisar el corpus d'obra atribuïda al Mestre de Cabestany des de l'any 1944. El títol d'aquesta tesi "Presència i context del Mestre del timpà de Cabestany" sintetitza els dos objectius principals que s'han fixat des del començament de la recerca: la presència, és a dir, la ubicació de les obres que es poden atribuir a la mateixa autoria del timpà de Santa Maria de Cabestany, i el context de l'autor i/o taller, això és, l'origen, la formació i la trajectòria d'aquest taller d'escultura.<br/><br/>D'aquesta manera, després de la introducció i de l'exposició de l'estat de la qüestió, s'inaugura el capítol titulat "Corpus del Mestre del timpà de Cabestany", què és el més extens d'aquesta tesi. En aquest apartat, es procedeix a l'anàlisi exhaustiu de les obres que es consideren en aquest corpus i, entre altres aspectes, s'incideix de manera exhaustiva en la delimitació de les fonts materials que es situen com a base de cadascuna. Aquesta ha estat la metodologia aplicada per a obtenir els elements i la informació necessària a l'hora d'establir el context de formació. Per això, els dos capítols següents estan íntegrament dedicats a l'exposició de les fonts materials que s'han pogut identificar en aquestes obres: d'una banda, els sarcòfags romans, cristians i pagans, dels segles III i IV, i de l'altra el testimoni d'alguns tallers d'escultura contemporanis de la Toscana occidental, de la segona meitat del segle XII, que demostren un aprenentatge paral·lel i molt similar de les mateixes fonts. A continuació, al capítol del marc històric es perfilen els escenaris històrics i polítics que marquen les relacions entre la Corona d'Aragó i la Toscana durant el regnat d'Alfons I el Cast (1162-1196), que contribueixen a demostrar l'existència d'uns ponts de diàleg importants, que igualment pogueren contribuir al trànsit de tallers artístics. <br/><br/>Les conclusions d'aquesta recerca avalen que el Mestre del timpà de Cabestany es va constituir, durant el període comprès aproximadament entre els anys 1160 i 1200, en un taller d'escultura especialitzat en la composició de programes historiats, format en l'entorn d'una Kunstvollen específica, la que es va originar entorn a la construcció de Santa Maria de Pisa durant la segona meitat del segle XII, i què es reflecteix d'una manera concreta en l'escultura del Mestre Guilielmus i la realització del primer púlpit d'aquesta catedral. A més a més, cal destacar la forta influència d'alguns sarcòfags romans cristians molt puntuals en la configuració d'una tècnica molt específica que es localitza sobretot en el treball dels plegats dels vestits de les figures del Mestre del timpà de Cabestany i també en les del Mestre Guilielmus, i altres obres de la Toscana occidental que s'han atribuït al seu mateix mestratge. I aquests sarcòfags són alguns dels que es troben, actualment, en les col·leccions del Musée de l'Arles et de la Provence Antiques. Aquesta constatació juntament amb altres elements derivats de la composició i la disposició de les obres fan que el paper de la Provença i la ciutat d'Arles prenguin, per via directa o indirecta, un paper destacat en la formació del Mestre del timpà de Cabestany. I així es pot observar en la restitució hipotètica de la portada de la Galilea de Sant Pere de Rodes presentada en aquesta tesi.
cat
dc.description.abstract
The "Master of the tympanum of the Cabestany" denomination has been conceived with the concrete methodological purpose of identifying the characteristics which define the tympanum of Santa Maria of Cabestany, in order to establish the guidelines sine qua non to revise the works attributed to the corpus of the Master of Cabestany since 1944. The title of this thesis Presence and context of the Master of the tympanum of Cabestany summarize the two main objectives that have been established from the very beginning of the research: the presence, that is to say the location, of the works that are attributed to the same tympanum of Santa Maria of Cabestany's authorship, and the context of the author/workshop, so that, the origins, the apprenticeship and the trajectory of this sculpture workshop. <br/>The conclusions of this research support that the Master of the tympanum of Cabestany was constituted, approximately by the period between the years 1160 and 1200, as a sculpture workshop specialized in the composition of narrative programs, and formed in a very specific Kunstwollen, the one that had effect during the second half of 12th century within the Santa Maria of Pisa construction, as it reflects in a concrete way the sculpture of Master Guilielmus and the realization of this cathedral's first pulpit. In addition, it should be outlined the greatest influence of some particular Christian Roman sarcophagi in the configuration of a very peculiar technique that is detected in the folds of the Master of the tympanum of Cabestany figure's dresses. And the same technique has been detected in some of the Master Guilielmus' figures, and also in the works of some workshops linked to his mastery. These sarcophagi are located, nowadays, in the collections of the Musée de l'Arles et de la Provence Antiques. This ascertainment, together with other composition and disposition particularities, signals that the Provence and the city of Arles took, direct or indirectly, an outstanding significance to the Master of the tympanum of Cabestany's formation. Likewise it can be observed in the hypothetical Sant Pere de Rodes Galilea doorway reconstruction presented in this thesis.
eng
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Sarcòfags romans
dc.subject
Segle XII
dc.subject
Escultura romànica
dc.subject
Mestre del timpà de Cabestany
dc.subject
Mestre de Cabestany
dc.subject.other
Ciències Humanes i Socials
dc.title
Presència i context del Mestre del timpà de Cabestany. La formació de la "traditio classica" d'un taller d'escultura meridional (ca. 1160-1200)
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
73
cat
dc.contributor.authoremail
laura.bartolome.roviras@gmail.com
dc.contributor.director
José Pitarch, Antonio
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
B.11979-2011


Documents

00.LBR_PREVI.pdf

720.3Kb PDF

01.LBR_INTRODUCCIO.pdf

1.555Mb PDF

02.LBR_ESTAT_QUESTIO.pdf

1.167Mb PDF

03.LBR_PRESENCIA.pdf

2.650Mb PDF

04.LBR_CONTEXT_1.pdf

1.297Mb PDF

05.LBR_CONTEXT_2.pdf

1.381Mb PDF

06.LBR_CONTEXT_3.pdf

1.184Mb PDF

07.LBR_CONCLUSIONS.pdf

1.241Mb PDF

08.LBR_APENDIX_DOCUMENTAL.pdf

776.8Kb PDF

09.LBR_BIBLIOGRAFIA.pdf

1.176Mb PDF

10.LBR_VOL_II_LAMINES.pdf

10.17Mb PDF

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)