Invisible structures = Estructures invisibles

Author

Milne, Joanne Leonie

Director

Vilà, Antònia, 1951-

Date of defense

2016-01-14

Pages

301 p.



Department/Institute

Universitat de Barcelona. Departament de Pintura

Abstract

This thesis is an investigation into the visualization of cosmological propositions associated with string theory. Research into the work of contemporary theoretical physics led to the question, how does one visualize what cannot be seen? The imperceptible nature of the hypothetical propositions of string theory opened up an exploration into what forms in the past have been given to invisible structures and what kinds of methods have been used to visualize them? My artistic research looks at some of the methodologies and methods used by artists and scientists to visualize structures that can't be seen by the naked eye. I present a series of examples that reflect some of the direct and indirect methods used to instantiate invisible structures in the arts and the sciences. These examples configure an eclectic atlas of visualizations that evidence the use of drawing, indexing and simulation to reveal imperceptible structures that are physical, temporal, recorded and invented. It considers some of the visual shifts in the interpretations of other cosmological models and the impact technological advances have had on the visualization of the micro-cosmos. It traces some of the connections linking visualization practices in the arts and sciences and highlights the importance of inference and imagination in the visualization of what can't be seen. My conclusion indicates that there are many ways to visualize what lies beyond the naked eye but that all involve human agency. The findings point to the role tacit knowledge and context play in the fabrication of visualizations of invisible structures. It highlights the historical specificity of visualization practices and the importance aesthetics play in both the arts and sciences. I conclude that to visualize invisible structures is to weave an intricate web of fact and fiction. But the elaboration of these visualizations can facilitate understanding and offer insights into otherwise imperceptible phenomena.


Este proyecto investiga la visualización de las propuestas cosmológicas relacionadas con la teoría de cuerdas. Esta consideración del trabajo teórico de la física contemporánea me llevó a cuestionar cómo se visualiza lo que no se puede ver. La naturaleza imperceptible de las propuestas hipotéticas alrededor de la teoría de las cuerdas me condujo a una exploración sobre las formas en que se han visualizado las estructuras invisibles en el pasado, y los métodos usados para crear estas visualizaciones. En esta investigación artística se analizan algunos de los métodos utilizados por artistas y científicos para visualizar las estructuras que son imperceptibles a simple vista. Para ello, se presentan una serie de ejemplos que reflejan los métodos directos e indirectos utilizados para mostrar las estructuras invisibles en las ciencias y las artes. Estos ejemplos configuran un atlas ecléctico de visualizaciones que evidencian el uso del dibujo, de los sistemas de impresión y de la simulación, como medios para revelar estructuras imperceptibles, ya sean físicas, temporales, registradas o inventadas. Se han considerado también las transiciones en los patrones cosmológicos y el impacto que han tenido los avances tecnológicos en la visualización del microcosmos. Se trata de trazar las conexiones entre las prácticas de visualización de las artes y las ciencias, subrayando la importancia de la inferencia y la imaginación en la visualización de aquello que no se puede ver. Hay muchas maneras de visualizar lo que subyace más allá de lo que el ojo humano es capaz de ver, pero la intervención humana está implícita en todas. Se constata el papel del conocimiento tácito y el contexto en la fabricación de las visualizaciones de las estructuras invisibles. Se remarcan los estilos históricamente concretos de las visualizaciones, así como la importancia de la estética, tanto en las artes, como en las ciencias. En conclusión, visualizar las estructuras invisibles es como tejer un tejido intrincado entre la realidad y la ficción. No obstante, su desarrollo puede transformar nuestra comprensión y llevar a nuevos conocimientos sobre elementos y fuerzas hasta la fecha imperceptibles.

Keywords

Cosmologia; Cosmología; Cosmology; Models de corda; Modelos de cuerdas vibrantes (Física nuclear); String models; Art i ciència; Arte y ciencia; Art and science; Aprenentatge implícit; Aprendizaje implícito; Implicit learning

Subjects

7 - Fine arts

Knowledge Area

Ciències Humanes i Socials

Documents

MILNE_PhD_THESIS.pdf

70.01Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)