Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i de Prehistòria
Aquesta tesi d’antropologia simbòlica té per objectiu analitzar la noció de persona a la vall del Jalori, situada a la vall de Kullu, a Himachal Pradesh (Índia) i és fruit d’un treball de camp de llarga durada entre els anys 2005 i 2013. El recurs a les tècniques tradicionals de l’antropologia social, particularment l’observació participant, i la reflexió sobre els debats extensos que la disciplina ha desplegat sobre els temes centrals de la tesi a la Índia, han permès elaborar una interpretació actualitzada de les nocions de casta, de transmissió de fluids, d’impuresa, de parentiu i de relacions socials i cosmològiques en una regió que es distancia dels cànons establerts per la resta del país. El treball, que parteix del cos, explora la interacció de la persona en les diferents xarxes socials en les quals s’insereix, per tal de posar de relleu les modalitats diferents de relacions, així com els diversos recorreguts, individuals i col·lectius, dels homes i les dones, amb la mirada posada en l’apropiació dels seus rols en la societat actual. La tesi analitza la construcció de l’ésser humà en aquesta vall himalàia començant per la corporalitat. En aquest punt el treball aprofundeix en els elements i els criteris distintius, tant aquells que permeten adquirir l’estatut de persona com els que tracen el límit entre humans i no humans. Aquesta exploració passa aleshores a l’anàlisi detallada d’un concepte fonamental en la visió local: la impuresa, mitjançant la qual explorem les connexions inter-corporals, els mecanismes de coerció del sistema de castes, així com les estratègies que resituen aquesta impuresa amb una finalitat contestatària. Mitjançant aquesta anàlisi la tesi destaca la manera com els cossos i els seus fluids són símbols i instruments de certes discriminacions, particularment en els àmbits del gènere i de les castes. A continuació l’estudi es desplaça progressivament sobre els cercles de parentiu en els quals s’insereix l’individu, per naixement o per aliança, i es disposa a resseguir la construcció de la persona mitjançant aquests lligams. Finalment, aquesta tesi aborda les relacions entre l’humà i les altres entitats cosmològiques, descriu les influències còsmiques recíproques i les modalitats socials que actuen, entre d’altres, en la religió. L’objectiu principal d’aquest treball consisteix doncs a posar les bases per a comprendre la noció actual de persona en una societat hindú del nord de la Índia, tant a partir de l’observació detallada dels elements que la composen i de la seva corporalitat, com situant-la en els diversos contextos on es mou. Però és, alhora, un estudi sobre els sistemes classificatoris, sobre la manera com es legitimen i naturalitzen les jerarquies socials, així com sobre els mecanismes mobilitzats per a protegir les fronteres entre aquestes categories.
This PhD thesis, pertaining to Social and Symbolic Anthropology, aims to analyse the notion of the people in the Jalori Pass, situated in the Kullu Valley, State of Himachal Pradesh (India), and it is a result of a long fieldwork conducted between 2005 and 2013. Using the traditional techniques of ethnology (especially participant observation), together with an analysis of some anthropological theories on the central topics of our thesis in India (caste system, person, body), enabled us to elaborate a present interpretation of the caste system, the impurity, kinship, social relations and cosmological links in a region that does not always coincide with the Indian patterns. Taking the body as a starting point, this work explores the interaction of the people with their social networks, showing various relationship modalities, as well as the individual and collective pathways of men and women for self-appropriation of their roles in their present society. Beginning with the corporality, we analyse the construction of the human being in this Himalayan valley, itemising its components, and searching for its distinctive criteria, namely those who allow to attain a person status, and those who delineate the limit between humans and non-humans being. Subsequently, we analyse a crucial concept for the local vision: impurity. This notion permits us to decipher the inter-body connexions, the coercive mechanisms of caste system, and the strategies for turning over this impurity. Through this analysis, we strive to emphasise the way in which bodies and their fluids are symbols and instruments of discriminations, particularly of caste and gender. Then, we examine the kinship circles in which an individual is inserted by birth or by alliance, and we seek to chart the construction of the person through those links. Finally, we address the relationships between humans and the other cosmological entities, by describing reciprocal cosmic influences, and by examining the social modalities at work in the religion. The main purpose of our work consists thus of trying to understand the present notion of a person in a north Indian Hindu society, observing its components, its corporality, and situating it in the various contexts in which it moves. At the same time, it is an analysis of the classificatory systems, the way in which social hierarchies are legitimated and naturalised, and the mechanisms implemented to protect the frontiers between categories.
Persona; Person; Cos; Cuerpo; Body; Impuresa; Impureza; Impurity
39 - Ethnology. Ethnography. Folklore
Ciències Humanes