La musica ficta en la polifonia renaixentista hispànica a través de les adaptacions instrumentals

dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia
dc.contributor.author
Alern Vázquez, Francesc Xavier
dc.date.accessioned
2016-09-28T07:02:42Z
dc.date.available
2016-09-28T07:02:42Z
dc.date.issued
2015-07-17
dc.identifier.isbn
9788449066054
en_US
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/394026
dc.description.abstract
A l’hora d’editar o d’interpretar una obra de música vocal del Renaixement ens enfrontem amb un problema fonamental: la notació blanca renaixentista no té tota la informació que ens cal per a la seva interpretació. Un dels elements importants que manquen és allò que anomenem «alteracions». Els editors i intèrprets actuals han de suggerir les alteracions necessàries seguint les normes de la musica ficta dels tractats musicals de l’època. Però en aquests tractats no hi ha una visió unívoca de com s’han d’aplicar les normes. Entre d’altres variables, és raonable pensar que podien canviar en funció del moment, la nació o l’estil de la composició. El Renaixement és l’època en què es comença a escriure música instrumental. Una part molt important d’aquest repertori estava constituït per adaptacions de música vocal que, originàriament, s‘havien escrit en notació blanca. Les adaptacions instrumentals estaven escrites en tabulatura, un tipus de notació molt més explícita en quant a les notes que havien de ser interpretades. Gràcies als adaptadors, l’ús pràctic de les normes de la musica ficta va quedar reflectit en les tabulatures. En la nostra Tesi doctoral analitzem cinquanta-dues adaptacions instrumentals de música sacra i profana de mitjans segle XVI. Totes les composicions pertanyen als autors hispànics Cristóbal de Morales i Juan Vásquez. L’ús de la musica ficta és analitzat sistemàticament a partir de les pròpies normes dels tractats musicals renaixentistes. El nostre objectiu és determinar la normativitat dels usos, així com les possibles diferències d’estil en funció de la personalitat de l’instrumentista o del tipus de repertori adaptat.
en_US
dc.description.abstract
When we edit or perform a work of Renaissance vocal music we have a fundamental problem: the white Renaissance notation does not have all the information required in order to be performed. One of the most important elements that we do not have is that that we call “chromaticism”. The current editors and performers have to suggest alterations following the musica ficta’s rules from musical treatises of that time. But, in these treatises there is no an unambiguous vision about how those rules must be applied. Among other variables, it is reasonable to think that they could change the rules depending on the moment, the country or the kind of composition. Renaissance is the period in which instrumental music begins to be written. A very important part of its repertoire was constituted by arrangements from vocal music, which were originally written in white notation. Instrumental adaptations were written in tablature, a kind of notation much more explicit regarding the notes that had to be performed. Thanks to the adapters, the practical uses of the musica ficta’s rules have been captured in the tabulatures. In our Doctoral Thesis we analyze fifty-two instrumental arrangements of sacred and profane music from mid-sixteenth century. All these compositions belong to the Hispanic authors Cristóbal de Morales and Juan Vásquez. The uses of musica ficta are systematically analyzed following the Renaissance musical treatises’ rules. Our aim is to establish the normativity of these uses, and define the possible differences between the styles depending on the performer’s personality or the kind of arranged repertoire.
en_US
dc.format.extent
832 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Alteracions
en_US
dc.subject
Alteraciones
en_US
dc.subject
Chromaticism
en_US
dc.subject
Polifonia
en_US
dc.subject
Polifonía
en_US
dc.subject
Polyphony
en_US
dc.subject
Música instrumental
en_US
dc.subject
Música instrumental
en_US
dc.subject
Instrumental music
en_US
dc.subject.other
Ciències Humanes
en_US
dc.title
La musica ficta en la polifonia renaixentista hispànica a través de les adaptacions instrumentals
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
78
en_US
dc.contributor.authoremail
francescxacier.alern@uab.es
en_US
dc.contributor.director
Gómez Muntané, Maricarmen
dc.contributor.director
Otaola González, Paloma
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

fxav1de2.pdf

3.159Mb PDF

fxav2de2.pdf

3.639Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)