Communication in a MUVE: An exploratory case study of teacher interactional devices in Second Life

Author

Palomeque Kovacs, Cristina

Director

Pujolà, Joan-Tomàs

Tutor

Perera i Parramon, Joan

Date of defense

2016-01-15

Pages

466 p.



Department/Institute

Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura

Abstract

Este estudio investiga los recursos interaccionales que una profesora utiliza con sus estudiantes en un contexto de enseñanza de inglés para fines específicos en un entorno virtual multiusuario de Second Life y de como los diferentes modos disponibles en Second Life son usados para crear significado y una comunicación efectiva con los estudiantes. Trece estudiantes universitarios del grado de Turismo se ofrecieron voluntariamente para participar en clases de inglés en Second Life durante un curso académico. La comunicación en este mundo virtual se analizó a través de un sistema de anotación en el que se transcribió el comportamiento verbal y no verbal de los participantes, así como también las acciones que llevó a cabo la profesora sobre la interficie del programa. El análisis de las transcripciones muestra que la profesora usó estrategias transaccionales e interaccionales para conseguir una comunicación efectiva y crear un entorno de aprendizaje cómodo. Se encontraron estrategias adaptivas a las características del mundo virtual como adresividad visual, comprobaciones de recepción de un mensaje o comprobaciones de canal. Este estudio también muestra que la profesora utilizó modificaciones interaccionales como estrategias de negociación o repeticiones para asegurarse de que los estudiantes estaban siguiendo la clase, así como también para evitar o arreglar problemas comunicativos. La profesora también usó diferentes canales para dar retroalimentación correctiva en la clase, evidenciándose el uso de retroalimentación correctiva bimodal. En último lugar, el análisis de las transcripciones ilustra que los participantes usaron los modos visual y verbal en la creación de significado, así como para conseguir una comunicación más efectiva en este entorno multimodal.


This study investigates the interactional devices that a teacher used with her students in an English for Specific Puposes (ESP) setting in the Multi-User Virtual Environment (MUVE) of Second Life and how the different modes available in this environment were used to create meaning and communicate effectively with students. Thirteen undergraduate students of Tourism volunteered to take part in additional ESP classes in Second Life throughout an academic year. MUVE communication was analyzed through a multimodal notation system that recorded the verbal and non-verbal participant behavior as well as the interface actions the teacher performed on the program. Analysis of the transcripts revealed that the teacher made use of a range of transactional and interactional discursive strategies to achieve effective communication and create a comfortable learning environment. There were strategies found that were adaptive to the features of the MUVE environment such as visual addressivity, reception checks or channel checks. This study also shows that the teacher made use of interactional modifications such as negotiation strategies or self-repetitions to ensure that students were following as well as to avoid or deal with communication breakdowns. Some of these strategies made use of different communication channels. The teacher also used different channel to provide corrective feedback during the lessons and there was evidence of bimodal corrective feedback. Finally, the analysis of the transcripts also revealed that participants made use of the visual and the verbal mode to create meaning and make communication more effective in this online environment.

Keywords

Adquisició d'una segona llengua; Adquisición de una segunda lengua; Second language acquisition; Didàctica de la llengua; Didáctica de la lengua; Language teaching methods; Anglès; Inglés; English language; Sistemes virtuals (Informàtica); Sistemas virtuales (Informática); Virtual computer systems; Second life (Joc); Second life (Juego); Second life (Game)

Subjects

37 – Education. Training. Leisure time

Knowledge Area

Ciències de l'Educació

Documents

CEPK_THESIS.pdf

51.50Mb

 

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
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