Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art
Josep Llimona i Bruguera (Barcelona, 1863 - 1934) va ser un dels escultors més destacats de l’art català entorn del 1900. Figura clau de l’art de finals de segle XIX i les primeres dècades del segle XX, la seva presència esdevindria de gran influència a partir d’aquell moment. Amb alguns estudis antics que presentaven clares mancances, la historiografia artística li devia una monografia el més completa possible. La present tesi doctoral mostra un recorregut per tota la vida i l’obra del citat artista, fent un anàlisi de les diverses tipologies que va anar creant al llarg del seu recorregut professional, tant a nivell iconogràfic com compositiu. A més, inclou un catàleg raonat de tota la seva producció que fa referència, no només a la seva vessant com a escultor, sinó que té en compte altres camps en els quals va destacar com a artífex. Aquest primer gran bloc de la tesi queda dividit, doncs, en tres apartats: la vida, l’obra i el catàleg raonat. Pel que fa a l’anàlisi de la producció de l’artista, els punts que la composen són: La figura femenina; Grups: obra monumental i commemorativa. La tipologia del monument commemoratiu; L’escultura relacionada amb l’arquitectura (L’època Art Total, el Gesamtkunstwer wagnerià); Monuments funeraris; Retrats; Arts de l’objecte; Dibuixos. Dins de cada un d’aquests punts van apareixent altres subtemes que esdevenen grans bàsics dins el llenguatge llimonià, com són la religiositat o el tractament de la figura masculina amb una vessant plena d’aires socials. De la mateixa manera s’accentua la rellevància que tingueren altres produccions com són la creació de medalles, joies, peces de vaixelles i els dibuixos. A banda de l’estudi sobre Josep Llimona, que esdevé l’eix vertebrador i el centre de tota la recerca, per primera vegada s’ha plantejat una connexió entre el mestre i els diversos artistes que van anar passant pel seu taller. En aquest sentit es reflexiona, precisament, sobre el concepte del taller: el seu funcionament, l’organització i els rols establerts. D’aquesta mateixa manera, s’observen alguns dels personatges que van tenir contacte directe amb Llimona. Bona part de la generació que va seguir a la del mestre, encara avui, esdevé un misteri dins la historiografia. En aquesta recerca s’obra una finestra cap a l’estudi d’alguns d’aquests creadors, centrant-nos en les figures de tres artistes: Francesc Juventeny i Boix (Montcada i Reixac, 1906 – Cerdanyola del Vallès, 1990), Antoni Ramon González (La Unión, Múrcia, 1908 – Barcelona, 1980) i Margarita Sans Jordi (Barcelona, 1911 – 2006). Uns primers apunts biogràfics i sobre la seva creació esperen potenciar possibles estudis posteriors, al mateix temps que serveixen per crear un enllaç entre aquests diversos artistes.
Josep Llimona i Bruguera (Barcelona, 1863 - 1934) was one of the most important sculptors in Catalonia around 1900. This research studies his life and his production, and includes a catalogue with all Llimona’s pieces which have been found until the moment. In this thesis we analyze some of the themes appearing in Llimona’s works (for example the iconography about female, religion, or workmen) and we discuss about others artistic fields the sculptor worked on besides sculpture. (He created, for example, medals, vases and drawings.) This thesis also explores a part of the generation that was born in the first years of the twentieth century and that had not been studied yet, focusing on some of the artists who worked with Llimona as Francesc Juventeny i Boix (Montcada i Reixac, 1906 – Cerdanyola del Vallès, 1990), Antoni Ramon González (La Unión, Múrcia, 1908 – Barcelona, 1980) and Margarita Sans Jordi (Barcelona, 1911 – 2006).
Escultura moderna; Escultura moderna; Modern sculpture; Tallers d'artista; Talleres de artista; Artists' studios; Escultors; Escultores; Sculptors; Llimona, Josep, 1864-1934
73 - Plastic arts
Ciències Humanes i Socials