La quimera de la gran pantalla : periodisme, grups llibertaris i cinema a Catalunya (1926-1937)

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Departament d'Història Contemporània
dc.contributor.author
Pedret Otero, Gerard, 1977-
dc.date.accessioned
2016-10-04T10:33:55Z
dc.date.available
2017-01-18T06:45:10Z
dc.date.issued
2016-01-19
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/394087
dc.description.abstract
La present tesi, "La quimera de la gran pantalla. Periodisme, grups llibertaris i cinema a Catalunya (1926-1937)", planteja una aproximació detallada al procés de recepció del fenomen cinematogràfic per part del món llibertari a Catalunya, en especial durant els anys de la II República. A partir de fonts hemerogràfiques i documentals de naturalesa i format divers de l'època –premsa llibertària, periòdics dits d'informació general i revistes especialitzades, fons d'arxius locals o de referència en àmbits com la Guerra Civil, el cinema o l'anarquisme i els moviments socials en general, etc.—, i amb un marc cronològic que transcendeix expressament el referit període republicà per abordar també els anys finals de la precedent dictadura primorriverista i el tram inicial de la Guerra Civil, quan el gruix de la indústria cinematogràfica a Catalunya restà sota control de la CNT-FAI, la tesi detalla els orígens i el procés d'emergència d'un creixent interès i curiositat per part d'alguns mitjans llibertaris catalans en relació a l'anomenat "setè art" i, sobretot, a les possibilitats derivades de la instrumentalització del seu reconegut potencial comunicador i capacitat de penetració social en matèria de formació cultural i projecció ideològica i propagandística en contextos de creixent efervescència social. En la tesi es constata i detalla igualment l'original i ràpida transcendència d'aquest interès de l'àmbit purament teòric i especulatiu determinat pel suport periodístic i la seva projecció simultània a través del vitalista entramat associatiu cultural llibertari del període; per exemple en forma de xerrades i conferències de temàtica cinematogràfica, festivals o concorreguts cicles de sessions dites "de cinema selecte" en ateneus i centres culturals afins al món llibertari. Més enllà de l'àmbit merament descriptiu del fenomen, però, la recurrent fascinació cinematogràfica llibertària dels anys republicans ha permès enfocar o il.luminar des d'una perspectiva diferent a l'habitual el funcionament íntim i quotidià dels mecanismes de sociabilitat informal i relació característics del món llibertari hispànic, i captar així amb major nitidesa el grau de percepció i permeabilitat mostrat el mateix món llibertari en relació als processos de canvi social i cultural esdevinguts al compàs de la consolidació de la conflictiva i “moderna” societat de masses urbana i industrial. En aquest sentit, la tesi ha permès observar i relatar l’original desplegament de l’anomenada “trabazón” més enllà de l’àmbit organitzatiu llibertari pròpiament dit i, per tant, la possible concreció de la mateixa en la pràctica quotidiana de la militància més enllà de la seva suposada concepció teòrica inicial com un “simple” mecanisme de relació orgànica entre l’àmbit sindical confederal i el grupal característic de la FAI. Un fet, finalment, que pot erigir-se en un singular mecanisme de prevenció davant possibles temptacions reduccionistes de la importància de les dinàmiques grupals llibertàries, tendents a observar de forma simplista l’anomenada “afinitat” com quelcom circumscrit igualment de forma exclusiva a l’àmbit ideològic i militant pròpiament dit.
en_US
dc.description.abstract
This thesis proposes a detailed approach to the process of receiving the cinematographic phenomenon by the anarchist movement in Catalonia, especially during the years of the Second Republic, but also during the last years of the previous dictatorship of Primo de Rivera and during the first years of the Spanish Civil War, when the cinema industry in Catalonia was mostly controlled by the CNT-FAI. The thesis describes the origins and the process of emergence of a growing interest and curiosity by some anarchist Catalan groups around the "seventh art" and about the opportunities arising from their communication potential in cultural training and ideological and propagandistic projection, especially in the context of important social mobilization such as the Second Republic. The thesis also describes the original simultaneous directing of this cinematic interest beyond the press through the vigorous anarchist cultural associative framework (for example: film conferences in cultural centers, "selected" film sessions...). Beyond the "simply" description of the phenomenon, the anarchist recurrent cinematographic fascination provides a different perspective about the functioning of the mechanisms of informal sociability characteristic of the Spanish anarchist movement. It also captures with greater clarity the degree of perception and permeability shown in relation to the processes of social and cultural change occurring in time to the consolidation of the conflict and "modern" urban and industrial mass society.
en_US
dc.format.extent
530 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Periodisme
en_US
dc.subject
Periodismo
en_US
dc.subject
Journalism
en_US
dc.subject
Cinematografia
en_US
dc.subject
Cine
en_US
dc.subject
Motion pictures
en_US
dc.subject
Propaganda política
en_US
dc.subject
Propaganda política
en_US
dc.subject
Political advertising
en_US
dc.title
La quimera de la gran pantalla : periodisme, grups llibertaris i cinema a Catalunya (1926-1937)
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
070
en_US
dc.contributor.director
Casassas, Jordi, 1948-
dc.contributor.director
Tavera, Susanna
dc.embargo.terms
12 mesos
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

GPO_TESI.pdf

49.50Mb PDF

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)