La tècnica d’execució pictòrica en la pintura sobre taula a Catalunya als segles XV i XVI

dc.contributor
Universitat de Barcelona. Departament de Dibuix
dc.contributor.author
Prat Grau, Núria
dc.date.accessioned
2017-01-13T15:40:57Z
dc.date.available
2017-01-13T15:40:57Z
dc.date.issued
2016-01-26
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/399043
dc.description.abstract
La línia de recerca té per objectiu establir l’evolució pictòrica de la retaulística a Catalunya a les acaballes del segle XV i principis del XVI, a partir d’obres d’aquest període procedents del taller dels Vergós, de Joan Gascó i de Pere Nunyes. L’estudi científicotècnic se centra en nou taules corresponents a quatre retaules, considerats obres clau del canvi de gustos artístics que es produeix en la societat d’aquest període i que es plasmarà en les representacions pictòriques. S’inicia amb el Retaule de sant Esteve de Granollers (1492/1494-1500) perquè, d’una banda, els Vergós representen la continuïtat huguetiana i, de l’altra, pel fet que en aquest retaule té lloc un fet particular: totes les taules pertanyen al taller dels Vergós excepte les dels quatre profetes, obres del pintor renaixentista Joan Gascó. Aquestes obres primerenques de Gascó es confronten amb altres taules que ja pertanyen a la seva producció posterior, quan ja s’ha independitzat dels Vergós i ha establert el seu propi taller a Vic. L’apropament a aquesta segona etapa de Gascó es fa a través de l’estudi del Retaule de sant Pere (cap a 1516), de l’església de Santa Maria de Palautordera. La producció de Pere Nunyes, que acredita una informació molt consistent del model italià en voga, representa una nova fase de la transformació estilística i tècnica de la pintura del període en què se centra l’estudi. S’examinen les taules del Retaule sant Eloi dels argenters (1526-1529) i es comparen amb altres treballs seus, com ara la predel•la del Retaule de sant Sever (1541 i 1542). Quant als suports de fusta, se n’han identificat dues tipologies: els d’acoblament pla i endrapats, característics del període gòtic, i els suports en els quals les posts estan unides per encaix i recobertes per l’estopa, trets característic de les taules renaixentistes. Un altre reflex doncs dels canvis que tenen lloc en l’àmbit de la retaulística catalana d’aquest període en el qual se centra el treball. La recerca es basa principalment en l’anàlisi de la mecànica d’execució seguida pels artistes en què s’ha posat el focus, a partir de les seccions estratigràfiques de les mostres que s’han estudiat, des de la preparació dels suports fins a l’aplicació final del color, passant pel dibuix preliminar i el daurat. Ha estat rellevant conèixer la paleta de colors dels artistes, com feien la preparació de les obres i quin procediment pictòric seguien. En conjunt, els pigments identificats han estat el cinabri, les laques, el mini, el groc de plom i estany, les terres naturals, l’atzurita, el pigment verd de compost de coure “verdet”, el blanc de plom i el negre carbó. Tots ells han estat aglutinats amb material proteic i oli. Un altre punt important en la recerca és l’estudi dels daurats, que també reflecteix els canvis en la retaulística catalana d’aquest període, com també un canvi en els gustos de la societat. En aquest sentit, la utilització dels fulls metàl•lics en les taules gòtiques catalanes excel•leix per les àmplies àrees daurades, pels materials i les tècniques emprades, mentre que en les obres posteriors, ja renaixentistes, el daurat, gradualment, queda relegat a petites superfícies.
en_US
dc.format.extent
987 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Pintura sobre taula
en_US
dc.subject
Pintura sobre tabla
en_US
dc.subject
Panel painting
en_US
dc.subject
Pintura del Renaixement
en_US
dc.subject
Pintura del Renacimiento
en_US
dc.subject
Renaissance painting
en_US
dc.subject
Tècniques pictòriques
en_US
dc.subject
Técnicas de pintura
en_US
dc.subject
Painting techniques
en_US
dc.subject.other
Ciències Humanes i Socials
en_US
dc.title
La tècnica d’execució pictòrica en la pintura sobre taula a Catalunya als segles XV i XVI
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
75
en_US
dc.contributor.director
Garriga i Riera, Joaquim, 1945-
dc.contributor.director
Morer Munt, Antoni
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

NPiG_TESI.pdf

35.42Mb PDF

NPiG_ANNEX.pdf

22.91Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)