dc.contributor
Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art
dc.contributor.author
Nadal Querol, Maria Josep
dc.date.accessioned
2017-02-01T16:30:19Z
dc.date.available
2017-02-01T16:30:19Z
dc.date.issued
2016-02-02
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/399672
dc.description.abstract
El propòsit d'aquest projecte de tesi ha estat fer un estudi de camp sobre la vida lírica a la ciutat de Tarragona al llarg de la segona meitat del segle XIX. Posant en relleu la importància que van tenir les diverses activitats musicals: òpera, sarsuela, concerts i balls, en una capital provincial, que tot i ser de dimensions reduïdes, va veure passar pels seus escenaris gran part del repertori operístic i de sarsuela més destacat en aquells anys. En aquells temps van arribar a convergir temporades líriques en quatre sales de teatre al mateix temps.
Tarragona al segle XIX era una ciutat molt activa culturalment, les diversions públiques arribaven a àmplies capes de la societat, on a més dels teatres, diversos cafès i associacions culturals també proporcionaven actuacions selectes, que anaven a càrrec dels músics locals o amb músics i cantants d'altres ciutats.
En aquesta tesi s'ha estudiat el període 1850-1900. Per això s'ha seguit una metodologia basada en el paradigma interpretatiu, de caràcter descriptiu i exploratori que ha combinant dades qualitatives i quantitatives i implicant la recol·lecció, anàlisi i vinculació d'aquestes dades. En aquests anys podem afirmar que la vida cultural i, especialment, la lírica ha quedat documentada a través d'uns 2.500 retalls de premsa ordenats cronològicament per dia, mes i any, conjuntament amb la seva capçalera.
Tota la informació recollida s’ha complementat, sempre que s’ha pogut, amb evidències externes extretes dels diferents arxius històrics locals consistents en imatges, cartes, documents i escrits de l'època referents a qüestions administratives o d’organització relatives a temes teatrals i / o lírics.
Hem pogut constatar l'existència de més de 400 estrenes d'òpera, opereta i sarsuela, que suposen més de 1.800 representacions en 51 anys, algunes d'elles poc després de la seva estrena absoluta a Madrid, Barcelona o altres teatres internacionals, en el cas de l’òpera. Els resultats obtinguts en la recollida de dades s’exposen en quadres sinòptics creats expressament per fer evident la magnitud de les dades recollides.
dc.description.abstract
This doctoral thesis explains the presence of the specific musical genres of opera and sarsuela in Tarragona, form 1850 to 1900. This research provides the information by which this study’s is going to validate our investigation premise that stated the facts around the lyric season in the fifty-one years studied. To find information we used chosen procedures, and applied quantitative and qualitative protocols described in different documents focusing on the analysis of all the data collected.
It was possible to study the lyric seasons and their duration in the city because of lots of newspapers from those years that were kept and properly digitalized at the Archive Library of Tarragona (Biblioteca Hemeroteca Municipal de Tarragona). Most of them were carrying articles which talked openly and critically about the way the plays were performed. It was also possible to find some texts featuring everyday activities about the companies that staged their operas or sarsuelas in the city.
Although we had found so much information it was impossible to describe or clarify every one of the lyric seasons, because there were problems with the preservation of some newspapers at the beginning of the studied period. Due to the overwhelming flow of information it was necessary to use charts for methodological and organizational purposes in order to make a reliable reading of all the lyrical events present in Tarragona those years. It was possible to make accounts for all the opening nights found, one world premiere sarsuela, repositions and repetitions numbered for all of them. As a result it was found more than 1800 lyric performances in Tarragona in fifty – one years.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Història contemporània
dc.subject
Historia contemporánea
dc.subject
Modern history
dc.subject
Tarragona (Catalunya)
dc.subject
Tarragona (Cataluña)
dc.subject
Tarragona (Catalonia)
dc.subject.other
Ciències Humanes i Socials
dc.title
Òpera i sarsuela a Tarragona de 1850 a 1900
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.director
Aviñoa, Xosé
dc.embargo.terms
12 mesos
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess