Carles Cassagemas Coll. Vida i obra d'un burgès bohemi

dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia
dc.contributor.author
Rodríguez Roig, Dolors
dc.date.accessioned
2017-03-07T09:10:17Z
dc.date.available
2017-03-07T09:10:17Z
dc.date.issued
2014-10-03
dc.identifier.isbn
9788449046292
en_US
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/401182
dc.description.abstract
L’objectiu d’aquest treball ha estat l’aprofundiment en la figura de Carles Casagemas Coll amb el propòsit d’omplir el buit actual sobre l’artista i proporcionar un primer estudi de referència que serveixi per conèixer millor una de les figures més enigmàtiques de la historiografia de l’art català de finals del segle XIX. Posseïdor d’una gran sensibilitat artística, la pogué desenvolupar gràcies a diversos factors: la posició benestant de la seva família; la vinculació del seu pare amb els principals cercles culturals del moment, com eren l’Ateneu Barcelonés i el Liceu; els dos referents que conegué en el seu període d’aprenentatge, Modest Urgell i Isidre Nonell; el fet que arribés a formar part del cercle d’Els Quatre Gats, la coneixença de Pablo Picasso i la forta relació que hi establí; i també l’amistat remarcable de Ramon Reventós demostrada mitjançant l’epistolari conservat. La seva sensibilitat, però, no va ser només artística. El viatge a París la tardor del 1900 amb motiu de l’Exposició Universal, sens dubte, la vivència que va marcar definitivament el transcurs de la seva vida. Allí coneixeria Germaine Gargallo amb la qual va viure un periple amorós desafortunat que el conduiria al suïcidi, i per tant, a la interrupció sobtada de la seva carrera artística, fet que va impactar profundament el seu amic Picasso. El cos de la tesi està format per dos grans blocs temàtics, la vida i l’obra. Al primer es fa un seguiment de tots els elements que s’acostumen a treballar en la realització d’una biografia: el nucli familiar, la formació, el context i l’època i el cercle d’amistats, entre d’altres. I al segon bloc s’inclou el catàleg de l’obra de Casagemas, amb una aproximació a l’anàlisi de la tècnica, realitzada a partir de totes aquelles peces que han pogut ser estudiades físicament i amb detall, seguida de l’anàlisi estilística, en la qual es donen a conèixer les principals influències que va rebre, quins van ser els seus referents i models a seguir i les característiques fonamentals del seu estil formatiu. La metodologia utilitzada per al seu desenvolupament ha estat la recerca exhaustiva de documentació, l’anàlisi i la interpretació d’aquesta, el contrast amb l’existent i la inclusió de tota la necessària per assolir l’objectiu. També s’ha procurat la localització del màxim d’obres per tal d’analitzar-les tècnica i estilísticament i realitzar una primera proposta de catàleg raonat el més complet possible. L’aplec d’obra que ha arribat als nostres dies i que aquí es treballa mostra, malgrat tractar-se d’un recorregut breu, com Casagemas exercí un domini de la tècnica i tingué una gran habilitat en l’ús de diferents tipus de materials pictòrics. Tot plegat, ho posà al seu servei i va fer que l’acte creatiu esdevingués el seu principal mitjà d’expressió.
en_US
dc.description.abstract
The aim of this work has been deepening in the figure of Carles Casagemas Coll in order to fill the current void on the artist and to provide an initial benchmark study that can help to better understand one of the most enigmatic historiographic figures of Catalan Art in the late nineteenth century. Possessor of a great artistic sensitivity, he could develop it thanks to several factors: the wealthy position of his family; linking his father with leading cultural circles of the time, as the Liceu and the Ateneu Barcelones; the two art references that he met in his learning period, Modest Urgell and Isidre Nonell; the fact that he became part of the circle of Els Quatre Gats, his relationship with Picasso; and the remarkable friendship with Ramon Reventós demonstrated by preserved correspondence. His sensitivity, however, was not just artistic. The trip to Paris in the autumn of 1900 on the occasion of the Universal Exposition make him undoubtedly experience what conclusively determined the course of his life. He met there Germaine Gargallo with whom lived an unfortunate loving journey that lead him into suicide, and therefore, the sudden interruption of his career, which deeply impacted his friend Picasso. The body of the thesis consists of two main areas; Carles Casagemas’ life and work. In the first part, it tracks all the usual biography drivers: family, education, social context and friend circle, among others. In the second part, a catalogue of his artwork is included, with an approach on the technique analysis, made from physical and detailed inspection of his art pieces; followed by a stylistic analysis in which it is introduced main influences received, who were his artistic references and the leading art models of his training style. The methodology used for developing the thesis has had multiple approaches: extensive documentation research, analysis and interpretation of it, comparing and contrasting it with the existing one and the inclusion of all the necessary to achieve the goal. It has also sought the location of the maximum number of artwork pieces to analyze the technical and stylistic and a proposal of art catalogue as much complete as possible. Collected artwork pieces listed in this document show, despite his short career, how Casagemas played a mastery of painting technique and that he had great skill in the use of different types of pictorial materials. All these knowledge and skills had been put into his service and made creative act became his primary means of expression.
en_US
dc.format.extent
328 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Carles Casagemas
en_US
dc.subject
Els quatre gats
en_US
dc.subject
Barcelona 1900
en_US
dc.subject.other
Ciències Humanes
en_US
dc.title
Carles Cassagemas Coll. Vida i obra d'un burgès bohemi
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
75
en_US
dc.contributor.authoremail
dolorsrodriguezroig@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Minguet Batllori, Joan Ma.
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Fitxers en aquest element

FitxersGrandàriaFormatVisualització

No hi ha fitxers associats a aquest element.

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)