Chinese drawing, architectural poetics : traditional painting as a semantic representation of modern architectural design

dc.contributor
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Representació Arquitectònica
dc.contributor.author
Zhang, Yimeng
dc.date.accessioned
2019-07-25T13:25:19Z
dc.date.available
2019-07-25T13:25:19Z
dc.date.issued
2019-07-15
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/667320
dc.description.abstract
This thesis is partly an attempt to explore the potential of pre-modern Chinese painting, on its distinctive formats and schemes to achieve spatial depth and time duration, as a way to interpret and design architecture. By a survey on changing modes of Chinese traditional landscape and cityscape paintings in different scales, the poetic language of painting will be gradually explored. Beyond pictorial techniques, language is concerned with an ideological level of understanding and experience. Thus, it signposts a wider significance of architectural representation – as a verbal medium to express narrative and critic semantics besides visual effects. In this thesis, we will also see how traditional painting remains a base in the ideating process of several contemporary Chinese architects, so to avoid a mere uncritical imitation of international models. A subtle fusion of contemporaneity with cultural identity afforded by the presence of taken concepts from traditional painting, allows this architecture to increase its meaning and dimension. Lastly, understanding such processes of ideation can possibly provide us assistance in the intuitive formulation of ways to enrich Western architecture. Particularly, establishing poetic connections to our cultural traditions can be a useful strategy to prevent Western architecture's frequent falls into empty excesses of utilitarianism, iconicism or simple banality.
en_US
dc.description.abstract
Esta tesis en parte intenta explorar la capacidad de la pintura china pre-moderna en sus peculiares formatos y esquemas para lograr expresar la profundidad del espacio y la duración del tiempo, como una manera de interpretar y diseñar arquitectura contemporánea. Mediante un estudio de la pintura tradicional de temática paisajística y urbana, y a diferentes escalas, se analizará el lenguaje poético de la pintura china. Más allá de las técnicas pictóricas, este lenguaje se sitúa en un nivel ideológico de comprensión y experiencia; expresa, por tanto, una gama de significados más amplia que la mera representación arquitectónica, actúa como lo haría un medio verbal para expresar una semántica de tipo crítico y narrativo, además de los consiguientes efectos visuales. En esta tesis, también veremos cómo la pintura tradicional sigue siendo la base del proceso de creación de ideas de varios arquitectos chinos contemporáneos para evitar así una mera imitación acrítica de modelos internacionales. Una fusión sutil de la contemporaneidad con la identidad cultural proporcionada por la presencia de conceptos de la pintura tradicional permite a esta arquitectura ganar nuevas capas de significado y dimensión. Por último, comprender tales procesos de ideación puede brindarnos ayuda en la formulación intuitiva de formas de enriquecer la arquitectura occidental. En particular, establecer conexiones poéticas con nuestras tradiciones culturales puede ser una estrategia útil para prevenir las frecuentes caídas de la arquitectura occidental en los excesos vacíos del utilitarismo, el iconicismo o la simple banalidad.
en_US
dc.format.extent
274 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
en_US
dc.publisher
Universitat Politècnica de Catalunya
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Chinese painting
en_US
dc.subject
Architectural poetics
en_US
dc.subject
Architectural representation
en_US
dc.subject
Cultural identity
en_US
dc.subject
Art and Architecture
en_US
dc.subject
Pintura china
en_US
dc.subject
Poética arquitectónica
en_US
dc.subject
Representación arquitectónica
en_US
dc.subject
Identidad cultural
en_US
dc.subject
Arte y arquitectura
en_US
dc.subject.other
Àrees temàtiques de la UPC::Arquitectura
en_US
dc.title
Chinese drawing, architectural poetics : traditional painting as a semantic representation of modern architectural design
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
72
en_US
dc.subject.udc
74
en_US
dc.subject.udc
75
en_US
dc.contributor.director
Bravo i Farré, Lluís
dc.contributor.director
Gomes, Renata
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

TYZ1de1.pdf

32.67Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)