Evolució del paisatge sonor del seguici festiu de la festa major de Santa Tecla a Tarragona

dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia
dc.contributor.author
González González, Sergi
dc.date.accessioned
2020-10-05T09:53:20Z
dc.date.available
2020-10-05T09:53:20Z
dc.date.issued
2019-11-22
dc.identifier.isbn
9788449091636
en_US
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/669654
dc.description.abstract
La Festa Major de Santa Tecla de Tarragona ha esdevingut, durant els darrers trenta anys, un fet social que cap tarragoní es vol perdre. La ciutat es paralitza del dia 14 al 24 de setembre, sent el moment àlgid el 23 als voltants de les 21.00h, quan finalitza la processó en honor a la santa. Els orígens de la festa se situen a principis de segle XIV i s’ha mantingut de manera més o menys inalterada fins a l’actualitat. És el 1321, quan les autoritats civils i eclesiàstiques conviden als gremis de la ciutat a participar, amb les seves banderes i les seves danses, de la processó, gestant d’aquesta manera el seguici festiu de Tarragona. Amb aquesta llarga trajectòria històrica no és d’estranyar la importància que en l’actualitat té el seguici tarragoní, principalment com un signe d’identitat i pertinença a un col·lectiu, a la vida urbana de la ciutat i a les fortes implicacions socials que porta associades. Amb tota aquesta perspectiva es crea també un marc ideal per l’estudi de les relacions intrínseques que es generen entre l’espai i el so; en aquest cas el nucli urbà i la difusió dels diferents registres sonors generats pel seguici tarragoní. Anàlisi musical, paisatge sonor, context social i context històric dels fets musicals acaben confluint tots junts en aquesta investigació. S’han atomitzat i fracturat els diferents aspectes sonors implicats per poder fer una anàlisi, reflexiva i profunda, des d’una doble aproximació en metodologies diferents però complementaries: musicològica i etnomusicològica.
en_US
dc.description.abstract
The Santa Tecla Festival of Tarragona has become, over the last thirty years, a social event that no person who lives in Tarragona wants to miss out on. The city is brought to a standstill between 14 and 24 September, the climax being on the 23rd at about 9pm when the procession in honor of the saint ends. The origins of the festival date from the beginning of the fourteenth century, and it has been more or less unchanged until today. From 1321 the civil and ecclesiastical authorities invited the guilds of the city to participate, with their flags and their dances, in the procession, thus creating the festive procession of Tarragona. Given this long historical trajectory, the importance today of the Tarragona procession is not surprising, mainly as a sign of identity and belonging to a group, a major contribution to the urban life of the city with all the strong social implications involved. This longue-durée perspective provides an ideal framework for the study of the intrinsic relationships that are generated between space and sound; in this case, the urban nucleus and the diffusion of the different sonorities generated by the Tarragona procession. Musical analysis, soundscape, social and historical context of musical events mesh together in this research. The different sonorous aspects involved have been fragmented and fractured in order to make a detailed and reflexive analysis the adoption of a double approach in different but complementary methodologies: musicological and ethnomusicological.
en_US
dc.format.extent
428 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Musicologia urbana
en_US
dc.subject
Musicología urbana
en_US
dc.subject
Urban musicology
en_US
dc.subject
Paisatge sonor
en_US
dc.subject
Paisaje sonoro
en_US
dc.subject
Soundscape
en_US
dc.subject
Etnomusicologia
en_US
dc.subject
Etnomusicología
en_US
dc.subject
Ethnomusicology
en_US
dc.subject.other
Ciències Humanes
en_US
dc.title
Evolució del paisatge sonor del seguici festiu de la festa major de Santa Tecla a Tarragona
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
78
en_US
dc.contributor.authoremail
sergiflabiol@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Martínez i García, Sílvia
dc.contributor.director
Knighton, Tess, 1957-
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

sgg1de1.pdf

15.62Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)