Universitat Ramon Llull. Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna
La present tesi pretén explorar i analitzar les pel·lícules i sèries distòpiques més destacades d'aquest inici de segle. El treball s'inicia efectuant una introducció al gènere distòpic, partint del gènere utòpic i apropant-se al ciberpunk i al postapocalípsi sota una mirada distòpica. Seguidament efectua un recorregut a través de la ficció distòpica mes rellevant anterior a l’any 2000 (tant literària com, sobretot, cinematogràfica); des d'Utopia de Moro i les primeres obres proto-distòpiques de finals de segle XIX, a la primera edat d'or del gènere als anys 60 i 70, fins arribar als anys 90. A partir d'aquí s'inicia la fase principal del treball que es l'anàlisi de les distopies que ha donat fins ara el nou segle, sempre sota una mirada històrica i defensant l'estreta vinculació de les ficcions distòpiques amb el seu present. Aquest anàlisi es presenta dividit en diverses temàtiques rellevants: distopies post 11-S, revolució i lluita de classes, distopia feminista i jove, distopia superheroica, distopia i humor, mass-media i jocs distòpics, i, finalment, distopia post-ciberpunk.
La presente tesis pretende explorar y analizar las películas y series distópicas más destacadas de este inicio de siglo. El trabajo se inicia con una introducción al género distópico, partiendo del género utópico y acercándose al cyberpunk y al postapocalípsis bajo una óptica distópica. Seguidamente efectúa un recorrido a través de la ficción distópica más relevante anterior al año 2000 (tanto literaria como, sobre todo, cinematográfica); desde Utopía de Moro y las primeras obras proto-distópicas de finales de siglo XIX, a la primera edad de oro del género en los años 60 y 70, hasta llegar a los años 90. A partir de aquí se inicia la fase principal del trabajo, que será el análisis de las distopías más relevantes que ha dado hasta ahora el nuevo siglo, siempre bajo una mirada histórica y defendiendo la estrecha vinculación de las ficciones distópicas con su presente. Este análisis se presenta dividido en varias temáticas: distopías post 11-S, revolución y lucha de clases, distopía feminista y joven, distopía superheroica, distopía y humor, mass-media y juegos distópicos, y, finalmente, distopía post-cyberpunk.
This thesis aims to explore and analyze the most outstanding dystopian films and series of this beginning of century. The work begins with an introduction to the dystopian genre. It starts with the utopian genre and, from there, it approaches cyberpunk and post-apocalypse. It then covers the most relevant dystopian fiction before the year 2000 (both literary and, especially, cinematographic), from Moro’s Utopia and the first proto-dystopian works of the end of the 19th century, going through the first golden age of the genre in the 60’s and 70’s, until the 90’s. Here the main phase of the work begins, which is the analysis of the most relevant dystopias so far given by the new century, under a historical look and defending the close link of dystopian fictions with their present. This analysis is divided into several relevant topics: post-9/11 dystopia, revolution and class struggle, feminist and young dystopia, superhero dystopia, dystopia and humor, mass-media and dystopian games and, finally, post-cyberpunk dystopia.
Distopia; Ciberpunk; Televisió; Utopia; Postapocalipsi; Ciència Ficció; Cinema
00 – Science and knowledge. Research. Culture. Humanities; 316 – Sociology. Communication; 77 – Photography. Cinematography
Arts, humanitats i llengües
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.