Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Representació Arquitectònica
The thesis arose out of an initial process of systemisation and inventory of the documentary archives of the Majorcan architect, Guillem Reynés Font (Palma, 1877-1918), which has been conserved by his grandson, Guillermo Reynés Corbella, also an architect, who converted it into his PhD thesis. Following on from that important document classification work, with written documents, plans and photographs of the time, the methodology for this study was subsequently designed and the main character was introduced, not just as the prolific architect that he was, but also focussing on his human side. In regard to this, the young man is not forgotten (he died at forty-two years old) with his constant concerns, nor the man with a vocation who wanted to follow in the footsteps of his own father, the master architect Gaspar Reynés. The first part of the thesis (chapters II and III) are therefore dedicated to his biography and the time Reynés Font spent as a student, both at the Barcelona and Madrid Schools of Architecture, which is brought alive through the letters he wrote back to his family about his experiences in both cities in the early 20th century, and his encounters with master architects and friends of the time. At twenty-eight years old he embarked on his tireless career, which is discussed in chapter IV, under the title “Career”. A chronological timeline is provided setting out his different works, his private civil architecture, work for the provincial administration and the bishopric. His commitment to restoring heritage, particularly in the historical centre of Palma, surveying buildings and monuments, is fundamental to be able to understand today the state of preservation at the start of the 20th century. His intuitive conception of historical architectural authenticity, along with defence of the vernacular language were the backbone of his work leading to the concept of regionalism. Chapter V describes the link between Reynés Font and the regionalist trend, and his works that best represent this. The exhibition here is open to theoretical dissertation, taking place at some point between Utopia, reality, tradition and modernity, or in other words, that identifying architectural regionalism as a form of modernity for Guillem Reynés was not a farfetched fantasy. The work is extended through an annex containing the archive of work by Reynés Font around the Islands (Majorca, Menorca, Ibiza) and how his building work has left its mark behind in each of them.
La tesis surge de una previa sistematización e inventario del fondo documental del arquitecto mallorquín, Guillem Reynés Font (Palma, 1877-1918), que ha conservado hasta la fecha su nieto, también arquitecto, Guillermo Reynés Corbella, quien lo ha convertido en tema de la tesis doctoral. Partiendo de esa labor importante de clasificación, tanto de documentos escritos como de planimetrías y fotografías de época, se crea la metodología para elaborar este estudio y presentar al personaje principal no solo como un arquitecto fecundo que fue, sino también en su faceta humana. En este aspecto no se olvida al joven (falleció a los cuarenta y dos años) con inquietudes interrumpidas, como tampoco al hombre con vocación que quiso seguir además las huellas de su propio padre, el maestro de obras Gaspar Reynés. Por este motivo se dedica la primera parte (capítulos II y III) a la biografía y a la faceta del Reynés Font estudiante, tanto en las Escuelas de Arquitectura de Barcelona como de Madrid, trayendo a colación, gracias a las cartas que dirige a su familia, sus vivencias en ambas ciudades a comienzos del siglo XX y sus encuentros con los arquitectos amigos o maestros del momento. A los veintiocho años dio comienzo una vida laboral inagotable que queda plasmada en el capítulo IV desarrollada con el título de Ejercicio profesional. Aquí se exponen por orden cronológico de intervenciones, sus diferentes obras en la arquitectura civil privada, la administración provincial, y el obispado, en los diferentes pueblos de las islas Baleares y, sobre todo, en la capital de Mallorca. Su compromiso con la restauración del patrimonio, sobre todo en el centro histórico de Palma, aportando levantamientos de edificios y monumentos es clave, en la actualidad, para entender el estado de conservación que presentaban a comienzos del siglo XX. En su intuitiva concepción de la historicidad arquitectónica, unida a la defensa de la lengua vernácula se halla el hilo conductor que le llevará a desembocar en su concepción del regionalismo. El capítulo V recoge la vinculación de Reynés Font a la corriente regionalista y cuáles son los trabajos que más la representa. La exposición aquí está abierta a la disertación teórica; discurriendo por unos cauces en que la utopía, realidad, tradición y modernidad conducen, o mejor dicho llevan a suponer, que para Guillem Reynes no era ilusorio identificar el regionalismo arquitectónico como una forma de modernidad. El trabajo se amplía con un anexo del archivo de las actuaciones conservadas de Reynés Font por islas (Mallorca, Menorca, Ibiza) y, en cada una de ellas, las ciudades que tienen huellas de su creación edilicia.
Reynés Font, Guillem, 1877-1918
72 - Architecture
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