dc.contributor
Universitat de Barcelona. Departament d'Història de l'Art
dc.contributor.author
Alvarado Matteson, Karina Alicia
dc.date.accessioned
2022-04-21T11:03:05Z
dc.date.available
2022-04-21T11:03:05Z
dc.date.issued
2018-12-03
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/674089
dc.description
Programa de Doctorat en Història i Teoria de les Arts
dc.description.abstract
El propósito de la presente investigación es la realización de una historiografía sobre la conciencia y significación del cuerpo en el periodo aludido en el título de esta tesis. Esta línea de conocimiento está sustentada en teorías artísticas, estéticas y filosóficas concomitantes a una suerte de síntomas de alienación o cosificación hegemónica acontecidas paralelamente en Europa, Estados Unidos y México. La mayor parte de las vanguardias artísticas del arte moderno y las que le sucedieron, a mi juicio, crearon un cuerpo cuyo común denominador fue la retórica de discursos que connotan un cuerpo que deviene cosa. El cuerpo no sólo sugiere una división concluyente entre una sustancia que ocupa un espacio, es exterior y visible y la esencia interior e invisible; sino que el cuerpo, acentúa la materia que siempre precede al espíritu.
dc.description.abstract
The purpose of the following doctorate dissertation is to concatenate a historiography concerned with the perception and significance of the body in art during the period referred in the title of this thesis. This particular sphere of study encompasses artistic, aesthetic and philosophical theories concomitant to a persistent hegemonic alienation or reification occurred in a parallel manner in Europe, United States and Mexico. I believe, the Avant-garde and the Neo-avantgarde, created a body according to a common denominator, the rhetorical discourse that connotes an objectified body. This body not only suggests a conclusive division between a substance that occupies a space, is external, and visible and the inner and invisible essence, but also accentuates matter that always precedes the spirit. The body then becomes degraded to the status of a mere object.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.publisher
Universitat de Barcelona
dc.rights.license
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Figura humana en l'art
dc.subject
Cuerpo humano en el arte
dc.subject
Human figure in art
dc.subject
Avantguarda (Estètica)
dc.subject
Vanguardismo (Estética)
dc.subject
Avant-garde (Aesthetics)
dc.subject
Art contemporani
dc.subject
Arte contemporáneo
dc.subject
Contemporary art
dc.subject
Alienació (Psicologia social)
dc.subject
Alienación (Psicología social)
dc.subject
Alienation (Social psychology)
dc.subject.other
Ciències Humanes i Socials
dc.title
La conciencia histórica del cuerpo y sus vías de significación en el arte de las primeras y segundas vanguardias (1909-1978)
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.director
Salabert, Pere, 1945-
dc.contributor.tutor
Polo Pujadas, Magda, 1965-
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess