La música en el bisbat d'Urgell en 1767-1836 i el seu referent catedralici: els mestratges de Mauricio Espona, Jaime Balius i Bruno Pagueras

dc.contributor.author
Benavent Peiró, Joan
dc.date.accessioned
2023-05-11T08:34:54Z
dc.date.available
2023-05-11T08:34:54Z
dc.date.issued
2023-04-27
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/688227
dc.description.abstract
L'estudi investiga l'activitat musical de La Seu d'Urgell en 1767-1836, a partir de l'activitat dels mestres de capella de la catedral (Mauricio Espona, Jaime Balius i Bruno Pagueras) i de les actuacions de la capella de música, dins i fora del recinte catedralici. La quantitat de treballs existents semblants, basats en l'estudi de l'activitat sonora en un context religiós, en un lloc i moment concrets, contrasta amb la manca d'informació disponible del cas urgellenc. A partir de la informació extractada de les actes capitulars, dels llevadors de l'obra, de les àpoques i dels memorials del període; el periple vital i artístic dels mestres de capella esmentats serveix de fil conductor per explicar l'esdevenir musical local del moment. Entre la informació que la investigació aporta, s'han qüestionat les assignacions que hom havia realitzat a l'obra de Manuel Espona, la qual podria ser de Mauricio Espona. Paral·lelament, s'ha conegut l'existència de dos Francisco Balius durant el període treballat. De manera que el Francisco Balius que la disciplina musicològica havia contemplat com al germà de Jaime Balius, podria haver estat el nebot del mestre de capella urgellenc. Fruit del treball d'arxiu i del contrast de les dades obtingudes s'han creat 104 perfils biogràfics dels músics de la capella, entre els que destaquen els dels organistes Francisco Andreu, Sebastián Boixet i Antonio Coderch. Mentre que de l'activitat de la capella de música, si la incorporació que es va fer de nous instruments a la mateixa mostra un cas semblant al de la resta de centres contemporanis; la presència als fons urgellencs de còpies d'obres d'autors dominants a Europa, procedents, sobretot, de l'àmbit hispànic, d'Itàlia i de la zona austríaca i germànica, mostra l'actualització dels músics urgellencs. Aquest fet planteja la possibilitat que algun d'aquests autors pogués haver-se escoltat durant les novenes de Sant Francesc de Sales i del Corpus Christi, o durant les vetllades musicals en la casa del prevere Joan Batlló, per la festivitat de Sant Joan. Dins l'entramat urbà s'ha documentat l'activitat de la capella de música en tot tipus d'esdeveniments pietosos, tant per aclamar la intercessió divina com per correspondre a les necessitats del binomi tron-altar. Així mateix, s'han trobat connexions entre la capella de música de la catedral d'Urgell i Barcelona, Terrassa, Montserrat, Manresa, Lleida, Girona, Tarragona, Tortosa, València, Madrid, l'Escorial, Toulouse (França) i Soigniés (Bèlgica). Les quals mostren l'existència d'una xarxa d'abastiment d'instruments i de materials musicals a partir de diferents magatzems i tendes, tant especialitzades com no especialitzades en música. Dels fons musicals de la catedral d'Urgell s'han editat críticament setze composicions, les quals es posen a disposició de la investigació, per a la seva recuperació en concert. A més, s'han catalogat dos fons musicals pirinencs seguint les directrius del RISM (Répértoire International des Sources Musicales). En concret, del fons Capitular d'Urgell s'han incorporat a la base de dades de l'entitat 846 registres, entre fitxes col·lectives i individuals, de les quals se n'han publicat 238; mentre que dels fons musicals de la Biblioteca Nacional d'Andorra se n'han catalogat i publicat 118, procedents del Periódico de música de Maria Rosa d'Areny Jordana.
ca
dc.format.extent
2432 p.
ca
dc.language.iso
cat
ca
dc.publisher
Universitat d'Andorra
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
ca
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
La Seu d'Urgell
ca
dc.subject
Catedral
ca
dc.subject
XVIII-XIX
ca
dc.subject
Mauricio Espona
ca
dc.subject
Jaime Balius
ca
dc.subject
Bruno Pagueras
ca
dc.subject
Capella de música
ca
dc.subject
Mestre de capella
ca
dc.subject
Maria Rosa d'Areny Jordana
ca
dc.subject
RISM
ca
dc.subject.other
Musicologia
ca
dc.title
La música en el bisbat d'Urgell en 1767-1836 i el seu referent catedralici: els mestratges de Mauricio Espona, Jaime Balius i Bruno Pagueras
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
78
ca
dc.contributor.authoremail
jbenavent@uda.ad
ca
dc.contributor.director
Ezquerro Esteban, Antonio
dc.embargo.terms
cap
ca
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
TD-103-106448/202301
ca


Documents

Benavent, Joan_Tesi doctoral_Volum I.pdf

168.1Mb PDF

Benavent, Joan_Tesi doctoral_Volum II.pdf

512.0Mb PDF

Benavent, Joan_Tesi doctoral_Volum III.pdf

205.0Mb PDF

Benavent, Joan_Tesi doctoral_Volum IV.pdf

22.25Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)