El Sonido como Principio Estructural de la Enseñanza del Piano. La Pedagogía de L. N. Sintsev (1944-2008) como un Estudio de Caso.

dc.contributor
Universitat Jaume I. Escola de Doctorat
dc.contributor.author
Tomás García, Fabiola
dc.date.accessioned
2024-02-20T07:38:54Z
dc.date.issued
2024-02-09
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/690112
dc.description.abstract
Cuando una metodología funciona, adoptarla y desarrollarla se convierte en una obligación moral para cualquier docente. Este principio es el punto de partida de esta investigación sobre uno de los pilares del piano ruso del siglo XX: Leonid Nikolaevich Sintsev. La búsqueda de un sonido de inspiración vocal, consciente y de gran calidad orientan su labor pedagógica. Un análisis detallado del pianismo ruso, así como un breve recorrido por las metodologías de sus antecesores permiten contextualizar su planteamiento pedagógico y comprender mejor su metodología. La figura de este gran pedagogo resulta apasionante y cautivadora debido a su enfoque holístico para entender y abordar el proceso de enseñanza y de crecimiento —tanto musical como personal— de su alumnado. Su objetivo es formar, ante todo, a buenas personas. Y es que, en el arte, más que en ninguna otra disciplina, es indispensable trabajar la riqueza del espíritu y la bondad del alma.
ca
dc.description.abstract
When a methodology works, it is a moral obligation for any teacher to take it into consideration. This fundamental question is the starting point of this research on one of the most relevant aspects of piano teaching, and on one of the most prominent representatives of 20th century pedagogy: Leonid Nikolaevich Sintsev (1944-2008). The search for a sound of vocal inspiration, consciously constructed and of high quality, guides his pedagogical work at all times. A brief tour of the methodologies of the most recognized pedagogues of the 19th and 20th centuries, especially in the Russian context, allows us to understand his methodology in greater depth. The figure of this great pedagogue is exciting and captivating due to his holistic approach to understanding and addressing the teaching-learning and growth process –both musical and experiential– of a student body to whom L. N. Sintsev paid attention in all aspects of education. life. However, his objective was not only to train pianists but, above all, good people. And in art, more than in any other discipline, it is essential to work on the richness of the spirit and the goodness of the soul.
ca
dc.format.extent
492 p.
ca
dc.language.iso
spa
ca
dc.publisher
Universitat Jaume I
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
ca
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Educación
ca
dc.subject
Piano
ca
dc.subject
Música
ca
dc.subject
Sonido
ca
dc.subject
Pedagogía
ca
dc.subject
Teaching
ca
dc.subject
Music
ca
dc.subject
Sound
ca
dc.subject
Pedagogy
ca
dc.subject.other
Educació
ca
dc.title
El Sonido como Principio Estructural de la Enseñanza del Piano. La Pedagogía de L. N. Sintsev (1944-2008) como un Estudio de Caso.
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
37
ca
dc.subject.udc
78
ca
dc.contributor.director
Vernia Carrasco, Ana M.
dc.contributor.director
Salinas Tello, Rafael
dc.contributor.tutor
Moliner Garcia, Odet
dc.embargo.terms
12 mesos
ca
dc.date.embargoEnd
2025-02-08T01:00:00Z
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.identifier.doi
http://dx.doi.org/10.6035/14113.2024.791192
ca
dc.description.degree
Programa de Doctorat en Educació


Documents

This document contains embargoed files until 2025-02-08

This item appears in the following Collection(s)