Galatea cobra veu: Eliza Doolitle i Dolores Mendoza, una relectura en clau de gènere del mite de Pigmalió

Author

Gort Paniello, Marta

Director

Palau Vergés, Montserrat

Date of defense

2024-04-24

Pages

316 p.



Department/Institute

Universitat Rovira i Virgili. Departament de Filologia Catalana

Abstract

El mite de Pigmalió i Galatea es troba recollit, per primera vegada, a les Metamorfosis d'Ovidi. En aquesta tesi analitzo i comparo dues representacions contemporànies de Galatea: Eliza Doolittle, la protagonista de l'obra teatral Pygmalion, de George Bernard Shaw (1912) i Dolores Mendoza, de la novel·la La salvatge. Elegia de Dolores Mendoza, d'Isabel-Clara Simó (1993). En aquesta investigació em proposo examinar el mite de Pigmalió des dels Estudis de dones, gènere i feminismes i, més específicament, estudiar les següents hipòtesis: 1. L'element misogin del mite grec es trobarà reproduït als Pigmalions contemporanis, el professor Higgins i Joaquim Simon. 2. Com que La salvatge va ser escrita per una escriptora feminista a finals del segle vint, la Galatea-Dolores serà més progressista, des de la perspectiva de gènere, que Galatea-Eliza. 3. L'anàlisi dels personatges femenins secundaris serà molt rellevant per entendre millor com es representen les dones a les obres literàries de Shaw y Simó.


El mito de Pigmalión y Galatea se encuentra recogido, por primera vez, en las Metamorfosis de Ovidio. En esta tesis analizo y comparo dos representaciones contemporáneas de Galatea: Eliza Doolittle, la protagonista de la obra teatral Pygmalion, de George Bernard Shaw (1912) y Dolores Mendoza, de la novela La salvatge. Elegia de Dolores Mendoza, de Isabel-Clara Simó (1993). En esta investigación me propongo abordar el mito de Pigmalión desde los estudios de mujeres, género y feminismos y, más específicamente, estudiar las siguientes hipótesis: 1. El elemento misógino del mito griego se encontrará reproducido en los Pigmaliones contemporáneos, el profesor Higgins y Joaquim Simon. 2. Como La salvatge fue escrita por una escritora feminista a finales del siglo veinte, la Galatea-Dolores será más progresista, desde la perspectiva de género, que la Galatea-Eliza. 3. El análisis de los personajes femeninos secundarios será muy relevante para entender mejor cómo las mujeres son representadas en las obras literarias de Shaw y Simó.


The myth of Pygmalion and Galatea was written, for the first time, in the Metamorphosis by Ovid. In this study I analyse and compare two contemporary representations of Galatea: Eliza Doolittle, the protagonist from the play Pygmalion, by George Bernard Shaw (1916) and Dolores Mendoza, from the novel La salvatge. Elegia de Dolores Mendoza, by Isabel-Clara Simó (1993). The aim of my investigation is to address the myth of Pygmalion from the Studies of women, gender and feminisms and, more specifically, to study the following hypotheses: 1. The misogynist element found in the Greek myth will be reproduced in the contemporary Pygmalions, professor Higgins and Joaquim Simon. 2. As La salvatge was written by a female and feminist writer at the end of the twentieth century, Galatea-Dolores will be more progressive, from the gender perspective, than Galatea-Eliza. 3. The analysis of the secondary female characters will be extremely important to understand the way women are portrayed in the literary works of Shaw and Simó.

Keywords

Literatura Comparada; Mitologia; Estudis de Gènere; Estudios de Género; Comparative Literature; Mythology; Gender Studies

Subjects

00 – Science and knowledge. Research. Culture. Humanities; 30 -Social Sciences theories and methodologies. Sociography. Gender studies; 80 - General questions relating to both linguistics and literature. Philology; 82 - Literature

Knowledge Area

Arts i Humanitats

Documents

TESI Marta Gort Paniello.pdf

9.606Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)