Identificació de processos fotogràfics a les tintes grasses. Caracterització d’impressions al bromoli i al bromoli transportat mitjançant tècniques d’anàlisi no invasives

Author

Freixas Jambert, Raquel

Director

Oriola Folch, Marta

Ruiz Recasens, Cristina

Nieto Villena, Alejandro

Tutor

Campo, Gema

Date of defense

2024-05-09

Pages

707 p.



Department/Institute

Universitat de Barcelona. Departament d’Arts i Conservació-Restauració

Abstract

[cat] Des de la seva invenció al segle XIX, la fotografia ha experimentat canvis constants que, inevitablement, han impactat en el seu propòsit i percepció originals. Inicialment concebuda com un mitjà per capturar fidelment la realitat, ha passat per transformacions tècniques i estètiques que han anat redefinint la seva funció i valor cultural. La diversitat de procediments, suports i materials fotogràfics sorgits al llarg de la història de la fotografia són un reflex de la recerca de noves formes d'expressió i documentació, resultant en col·leccions extenses amb una àmplia gamma d'objectes de naturalesa molt diversa. Aquest desenvolupament continu, juntament amb el tardà reconeixement de la fotografia com a objecte patrimonial, ha plantejat reptes significatius per a la seva preservació, agreujats per l' escassetat de professionals especialitzats. Des de finals del segle XX, el creixent interès per estudiar i preservar les fotografies històriques ha fomentat el desenvolupament de la conservació-restauració de fotografies com una especialitat emergent, centrada a establir les bases científiques per a la permanència i comprensió dels mecanismes de deteriorament de les imatges fotogràfiques, i ressaltant la importància d' identificar i comprendre la naturalesa compositiva dels procediments fotogràfics per assegurar la seva adequada gestió i tractament. Aquesta investigació aborda una àrea d'estudi pràcticament inexplorada en la conservació-restauració de fotografies: l' estudi i la caracterització d'impressions fotogràfiques al bromeu i al bromoli transportat a partir d'exemplars històrics i contemporanis originals. Aquests processos de positivat en tintes greixos, introduïts a principis del segle XX, van ser especialment practicats pels fotògrafs pictorialistes per l' alta capacitat de manipulació que permeten durant el processament i la seva estètica propera a la pintura i el gravat, que produeixen impressions amb una aparença i bellesa úniques. Tot i que avui dia aquestes impressions en tintes greixos formen part de moltes de les col·leccions i fons patrimonials d'institucions, museus i arxius de tot el món, és molt poc el coneixement general i especialitzat que tenim sobre aquests procediments fotogràfics. L' estat actual de la conservació-restauració de fotografies revela una notable mancança d' estudis i recursos per a la identificació i preservació dels procediments en tintes grasses. Tot i que existeixen diversos casos on les tècniques d'anàlisi invasives són aplicades per al reconeixement de materials i processos fotogràfics, hi ha una mancança absoluta de referències especialitzades en relació amb l' aplicació d'anàlisis no invasives per a l' estudi d'impressions al bromoli i al bromoli transferit. Aquesta investigació aborda aquesta bretxa, convertint-se en un dels primers estudis complets i sistematitzats sobre els processos al bromoli i al bromoli transportat mitjançant l' aplicació de tècniques d'anàlisi no invasives. Aquesta investigació combina metodologies d'anàlisi avançades i no invasives, com l'espectroscòpia infraroja per Transformada de Fourier (FTIR), l'espectroscòpia Raman i la fluorescència de raigs X (FRX), juntament amb el sistema d'identificació més comuna mitjançant l'examen visual i microscòpic. L' objectiu és proporcionar un marc de coneixement precís sobre la composició fisicoquímica i les característiques clau d'identificació d'aquests procediments històrics en tintes grasses que permeti omplir el buit existent i que faciliti als professionals del sector eines i protocols per afrontar el reconeixement d'aquest tipus d'obres fotogràfiques, així com les tasques de preservació associades.


[spa] Desde su invención en el siglo XIX, la fotografía ha experimentado cambios constantes que, inevitablemente, han impactado en su propósito y percepción originales. Inicialmente concebida como un medio para capturar fielmente la realidad, ha pasado por transformaciones técnicas y estéticas que han ido redefiniendo su función y valor cultural. La diversidad de procedimientos, soportes y materiales fotográficos surgidos a lo largo de la historia de la fotografía son un reflejo de la búsqueda de nuevas formas de expresión y documentación, resultando en colecciones extensas con una amplia gama de objetos de naturaleza muy diversa. Este desarrollo continuo, junto con el tardío reconocimiento de la fotografía como objeto patrimonial, ha planteado retos significativos para su preservación, agravados por la escasez de profesionales especializados. Desde finales del siglo XX, el creciente interés por estudiar y preservar las fotografías históricas ha fomentado el desarrollo de la conservación-restauración de fotografías como una especialidad emergente, centrada en establecer las bases científicas para la permanencia y comprensión de los mecanismos de deterioro de las imágenes fotográficas, y resaltando la importancia de identificar y comprender la naturaleza compositiva de los procedimientos fotográficos para asegurar su adecuada gestión y tratamiento. Esta investigación aborda un área de estudio prácticamente inexplorada en la conservación-restauración de fotografías: el estudio y la caracterización de impresiones fotográficas al bromóleo y al bromóleo transportado a partir de ejemplares históricos y contemporáneos originales. Estos procesos de positivado en tintas grasas, introducidos a principios del siglo XX, fueron especialmente practicados por los fotógrafos pictorialistas por la alta capacidad de manipulación que permiten durante el procesamiento y su estética cercana a la pintura y el grabado, que producen impresiones con una apariencia y belleza únicas. Aunque hoy en día estas impresiones en tintas grasas forman parte de muchas de las colecciones y fondos patrimoniales de instituciones, museos y archivos de todo el mundo, es muy poco el conocimiento general y especializado que tenemos sobre dichos procedimientos fotográficos. El estado actual de la conservación-restauración de fotografías revela una notable carencia de estudios y recursos para la identificación y preservación de los procedimientos en tintas grasas. Aunque existen varios casos donde las técnicas de análisis invasivas son aplicadas para el reconocimiento de materiales y procesos fotográficos, hay una carencia absoluta de referencias especializadas en relación con la aplicación de análisis no invasivos para el estudio de impresiones al bromóleo y al bromóleo transferido. La presente investigación aborda esta brecha, convirtiéndose en uno de los primeros estudios completos y sistematizados sobre los procesos al bromóleo y al bromóleo transportado mediante la aplicación de técnicas de análisis no invasivas. Esta investigación combina metodologías de análisis avanzadas y no invasivas, como la espectroscopia infrarroja por Transformada de Fourier (FTIR), la espectroscopia Raman y la fluorescencia de rayos X (FRX), junto con el sistema de identificación más común mediante el examen visual y microscópico. El objetivo es proporcionar un marco de conocimiento preciso sobre la composición fisicoquímica y las características clave de identificación de estos procedimientos históricos en tintas grasas que permita llenar el vacío existente y que facilite a los profesionales del sector herramientas y protocolos para afrontar el reconocimiento de este tipo de obras fotográficas, así como las tareas de preservación asociadas.

Keywords

Procediments d'impressió fotogràfics; Procesos de impresión fotográficos; Printing processing in photography; Fotografia artística; Fotografía artística; Artistic photography

Subjects

77 – Photography. Cinematography

Knowledge Area

Ciències Humanes i Socials

Note

Programa de Doctorat La Realitat Assetjada: Concepte, Procés i Experimentació Artística

Documents

This document contains embargoed files until 2025-05-09

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This item appears in the following Collection(s)