Tarred with the nastiness of uncovered history: Interrogating Social Class in Zoe Wicomb Fiction

dc.contributor.author
Gutiérrez González, Laura
dc.date.accessioned
2024-07-23T06:43:45Z
dc.date.available
2024-07-23T06:43:45Z
dc.date.issued
2024-05-09
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/691877
dc.description.abstract
L'anàlisi de la classe social a la literatura postcolonial sud-africana sembla haver estat passada per alt pels acadèmics, els focus d'estudi dels quals estan adreçats cap al tema racial - Fanon, Said, Spivak, Bhabha, etc. Així, aquesta tesi deriva del lapse que hi ha en aquests estudis dedicats a la raça. Zoë Wicomb, una escriptora i acadèmica sud-africana resident a Escòcia, encapsula a la seva feina la complexitat dels anys de l'Apartheid i post-Apartheid, particularment a través de personatges femenins de color intentant navegar per un país castrat i racialitzat. Analitzant cinc de les seves obres, aquesta tesi explora fins a quin punt la classe social és beneficial o desfavorable per a cada personatge, i així determinar si aquesta discriminació es basa en el color de pell o el gènere, o en presumpcions socioeconòmiques. Wicomb proposa un ampli nombre de personatges, predominantment mestissos, les diferents posicions socials dels quals determinen els seus estils de vida. Això resta importància a la categoria racial que ha marcat la societat sud-africana i debat si la raça no és potser tan rellevant quan l'individu ocupa una classe social alta. Diverses anàlisis revelen com l'estratificació social ha fet gir de raça a classe social durant l'Apartheid: la societat sud-africana va començar a ser dividida per classes socials i cada cop menys per la raça.
dc.description.abstract
El análisis de la clase social en la literatura postcolonial sudafricana parece haber sido pasada por alto por los académicos, cuyos focos de estudio están direccionados hacia el tema racial - Fanon, Said, Spivak, Bhabha, etc. Así, esta tesis deriva del lapso que existe en estos estudios dedicados a la raza. Zoë Wicomb, una escritora y académica sudafricana residente en Escocia, encapsula en su trabajo la complejidad de los años del Apartheid y post-Apartheid, particularmente a través de personajes femeninos de color intentando navegar por un país castrado y racializado. Analizando cinco de sus obras, esta tesis explora hasta qué punto la clase social es beneficial o desfavorable para cada personaje, y así determinar si esta discriminación está basada en el color de piel o el género, o en presunciones socioeconómicas. Wicomb propone un amplio número de personajes, predominantemente mestizos, cuyas diferentes posiciones sociales determinan sus estilos de vida. Esto resta importancia a la categoría racial que ha marcado la sociedad sudafricana y debate si la raza no es, quizás, tan relevante cuando el individuo ocupa una clase social alta. Varios análisis revelan como la estratificación social ha dado giro de raza a clase social durante el Apartheid: la sociedad sudafricana empezó a ser dividida por clases sociales y cada vez menos por la raza.
dc.description.abstract
The analysis of social class in the literary analysis of South African postcolonial literature seems to have been overlooked by scholars, whose focuses highly resonate with the racial issue - Fanon, Said, Spivak (along with the gender issue), Bhabha, etc. Thus, this dissertation derives from the apparent gap that exists in these studies due to a bias towards racial issues. Zoë Wicomb, a South African writer and scholar living in Scotland, encapsulates in her oeuvre the intricacies of South African Apartheid and the post-Apartheid years, particularly through coloured female characters striving to navigate a racialized, castrated country. By examining five of her works, this dissertation explores the extent to which social class has been beneficial or unfavorable for each character and thus determine whether the ethos of discrimination is based that much on skin colour or gender, or on socioeconomic presumptions. The thesis analyses whether social class has been beneficial or unfavorable for each character. Wicomb provides a wide number of characters, predominantly coloured, whose different social positions determine their lifestyles. This lowers the importance the racial category has held for South African society and argues that race is not that relevant when the individual occupies a higher social position. Several analyses reveal how social stratification shifted from race to class during Apartheid: the South African population started to be divided by class positions and less by racial issues.
dc.format.extent
336 p.
dc.language.iso
eng
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Zoë Wicomb
dc.subject
Classe social
dc.subject
Social classes
dc.subject
Clase social
dc.subject.other
Ciències Humanes
dc.title
Tarred with the nastiness of uncovered history: Interrogating Social Class in Zoe Wicomb Fiction
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated
2024-07-23T06:43:45Z
dc.subject.udc
82
dc.contributor.director
Hand, Felicity
dc.contributor.tutor
Hand, Felicity
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Filologia Anglesa


Documents

lgg1de1.pdf

2.231Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)