Anàlisi ètica de les relacions entre estat i nació

Author

Moncosí Rocandio, Jordi

Director

Bilbeny, Norbert, 1953-

Tutor

Bilbeny, Norbert, 1953-

Date of defense

2024-05-03

Pages

380 p.



Department/Institute

Universitat de Barcelona. Departament de Filosofia

Abstract

[cat] Seguint les paraules de Pérez Agote, la identitat col·lectiva i la seva projecció política històrica, la Nació s’objectiven de dues formes: el mutu reconeixement i l'objectivació política mitjançant la institucionalització. Al llarg del temps, les discrepàncies han estat permanents en funció de les contingències de la història. D’una banda, l’estat ha tingut necessitat de creat una nació que el sustentés i d’altra la nació ha buscat un estat que respongués als seus anhels Quan l’estat es basava en una nació afí, sobreeixia sense escrúpols. Aquesta situació ha estat l’origen de coaccions, opressions i fins i tot guerres que en definitiva han estat uns dels dèficits més greus de les relacions entre els pobles de la humanitat. En aquests moments, el progrés ètic ens fa rebutjar totes aquestes conseqüències negatives i fa ineludible un imperatiu de realització política a través d’un aprofundiment de les clàssiques aspiracions de llibertat, igualtat, justícia i fraternitat. El seu camí entre els pobles exigeix el divorci del matrimoni estat-nació i la seva substitució per estat/nacions; no pas la singladura de l’estat en solitari sinó la seva reconstrucció. Alhora, aquest procés s’ha d’emmarcar en un procés de cosmopolitització obert a nous fenòmens polítics i noves institucionalitzacions. L’ètica com a timó de l’aprenentatge social de la humanitat ha de contribuir com ha fet sempre a la supervivència aportant solucions normatives i fent ús de la seva racionalitat estratègica per implantar-les confrontant-se amb aquelles postures que voldrien la clausura de la identitat. Aquesta tesi vol contribuir a l’estudi de les disparitats existents i de les solucions proposades entre nació i estat. Ho fa examinant les relacions ètiques que entre les dues instàncies s’han establert o s’han ignorat i les que s’haurien d’assolir amb les noves pretensions ètiques que la humanitat entreveu idealment o tot just està assentant pragmàticament. Analitza també l’efectivitat possible de les eines d’emancipació nacional.


[eng] ABSTRACT Following the words of Pérez Agote, collective identity and its historical political projection, the Nation is objectified in two ways: mutual recognition and political objectification through institutionalization. Over time, discrepancies have remained permanent, depending on the contingencies of history. On the one hand, the state has needed to create a nation that would sustain it and on the other, the nation has sought a state that would respond to its desires. When the state was based on a like-minded nation, it stood out unscrupulously. This situation has been the origin of coercion, oppression, and even wars that, ultimately, have been some of the most serious deficits in relations between the peoples of humanity. At this time, ethical progress rejects all these negative consequences and makes an imperative of political realization unavoidable through a deepening of the classic aspirations of freedom, equality, justice, and fraternity. The path of justice among peoples requires the divorce of state-nation marriage and its replacement by state/nations; not the singularity of the state alone but its reconstruction. At the same time, this process must be framed in a cosmopolitanization. process open to new political phenomena and new institutionalization. Ethics as the rudder of humanity's social learning must contribute, as it has always done, to survival by providing normative solutions and making use of its strategic rationality to implement them by confronting those positions that would like the closure of the identity. This thesis aims to contribute to the study of existing disparities and proposed solutions between nation and state. It does this by examining the ethical relationships that have been established or ignored between the two instances and those that should be achieved with the new ethical pretensions that humanity glimpses ideally or is just pragmatically establishing. It also analyzes the possible effectiveness of national emancipation


[spa] Siguiendo las palabras de Pérez Agote, la identidad colectiva y su proyección política histórica, la Nación se objetiva de dos formas: el mutuo reconocimiento y la objetivación política mediante la institucionalización. A lo largo del tiempo, las discrepancias han permanecido permanentes en función de las contingencias de la historia. Por un lado, el estado ha tenido necesidad de crear una nación que lo sustentara y por otro la nación ha buscado un estado que respondiera a sus anhelos. Cuando el estado se basaba en una nación afín, sobresalía sin escrúpulos. Esta situación ha sido el origen de coacciones, opresiones e incluso guerras que, en definitiva, han sido unos de los déficits más graves de las relaciones entre los pueblos de la humanidad. En estos momentos, el progreso ético rechaza todas estas consecuencias negativas y hace ineludible un imperativo de realización política a través de una profundización de las clásicas aspiraciones de libertad, igualdad, justicia y fraternidad. El camino de la justicia entre los pueblos exige el divorcio del matrimonio estado-nación y su sustitución por estado/naciones; no la singladura del estado en solitario sino su reconstrucción. Al mismo tiempo, este proceso debe enmarcarse en un proceso de cosmopolización abierto a nuevos fenómenos políticos y nuevas institucionalizaciones. La ética como timón del aprendizaje social de la humanidad debe contribuir como ha hecho siempre a la supervivencia, aportando soluciones normativas y haciendo uso de su racionalidad estratégica para implantarlas, confrontándose con aquellas posturas que quisieran la clausura de la identidad. Esta tesis quiere contribuir al estudio de las disparidades existentes y de las soluciones propuestas entre nación y estado. Lo hace examinando las relaciones éticas que entre las dos instancias se han establecido o se han ignorado y las que deberían alcanzarse con las nuevas pretensiones éticas que la humanidad vislumbra idealmente o apenas está asentando pragmáticamente. Analiza también la posible efectividad de los instrumentos de emancipación nacional.

Keywords

Nació; Nación; Nation; Estat; Estado; State; Ontologia; Ontología; Ontology; Pluralisme; Pluralismo; Pluralism; Identitat (Concepte filosòfic); Identidad (Concepto filosófico); Identity (Philosophical concept)

Subjects

17 - Moral philosophy. Ethics. Practical philosophy

Knowledge Area

Ciències Humanes i Socials

Note

Programa de Doctorat en Ciutadania i Drets Humans

Documents

This document contains embargoed files until 2024-11-03

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

This item appears in the following Collection(s)