dc.contributor
Universitat Abat Oliba CEU. Departament de Ciències de la Comunicació
dc.contributor.author
Silva Alcalde, Jose-Manuel
dc.date.accessioned
2024-09-17T11:55:02Z
dc.date.available
2024-09-17T11:55:02Z
dc.date.issued
2024-04-19
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/692179
dc.description.abstract
El còmic, combinació entre text i imatge, neix estretament lligat a la premsa, tot i
que al llarg del s. XX evoluciona, s'independitza i crea un llenguatge i uns codis
propis. A finals dels anys 20 apareix en el suplement infantil d'un diari belga un
personatge anomenat Tintín, creat per un dibuixant amb vocació de gran
reporter, Georges Remi (Hergé). Fundador de l’escola francòfona coneguda més
tard com a línia clara, Hergé atribueix a Tintín una professió, la de periodista, i
els 23 àlbums de les seves aventures, durant gairebé 50 anys, estan plens de
recursos i referències als mitjans de comunicació. Aquest treball analitza, a partir
d'aqueixa obra, la relació entre còmic i mass media, i defineix de quina manera
es descriu i desenvolupa el rol de periodista en el marc d’una historieta gràfica
concreta i quina és la funció dels mitjans de comunicació com a recurs narratiu i
com a agents que intervenen en el relat. La hipòtesi del treball pretén demostrar
que el rol del personatge protagonista com a periodista es difumina de manera
progressiva per a convertir-se en un heroi aventurer amb habilitats d’investigador
privat. En el seu lloc, els mitjans de comunicació ocupen, juntament amb els
altres personatges de la nissaga, un lloc cada cop més preponderant, fins que
s’apoderen totalment del relat, tot generant de manera inusitada, soroll, caos i
incomunicació.
ca
dc.description.abstract
El cómic, combinación de texto e imagen, nace estrechamente ligado a la prensa,
si bien a lo largo del s. XX evoluciona, se independiza y crea un lenguaje y unos
códigos propios. A finales de los años 20 aparece en el suplemento infantil de un
diario belga un personaje llamado Tintín, creado por un dibujante con vocación
de gran reportero, Georges Remi (Hergé). Fundador de la escuela francófona
conocida después como línea clara, Hergé dota a Tintín de una profesión,
periodista, y los 23 álbumes de sus aventuras, durante casi 50 años, están
repletos de recursos y referencias a los medios de comunicación. Esta tesis
analiza, a partir de esa obra, la relación entre cómic y mass media, y define de
qué manera se describe y desarrolla el rol del periodista en el marco de una
historieta gráfica concreta y cuál es la función de los mass media como recurso
narrativo y como agentes que intervienen en el relato. La hipótesis pretende
demostrar que el rol del personaje protagonista como periodista se va
difuminando de modo progresivo para convertirse en un héroe aventurero con
habilidades de investigador privado. En su lugar, los medios de comunicación
van ocupando, junto con los demás personajes de la saga, un lugar cada vez
más preponderante, hasta apoderarse totalmente del relato, generando de
manera inusitada, ruido, caos e incomunicación.
ca
dc.description.abstract
The comic strip, a combination of text and image, was born closely linked to the
press, although throughout the 20th century it evolved, became independent and
created its own language and codes. At the end of the 1920s, a character called
Tintin appeared in the children's supplement of a Belgian newspaper, created by
Georges Remi (Hergé), a cartoonist with the vocation of a great reporter. Founder
of the French-speaking school later known as the clear line, Hergé gave Tintin a
profession, journalist, and the 23 albums of his adventures, over almost 50 years,
are full of resources and references to the media. This thesis analyses, on the
basis of this work, the relationship between comics and mass media, and defines
how the role of the journalist is described and developed within the framework of
a specific graphic comic strip and what the function of the mass media is as a
narrative resource and as element of the story. The hypothesis aims to show that
the protagonist's role as a journalist gradually fades into that of an adventurous
hero with the skills of a private investigator. In its place, the media, together with
the other characters in the saga, occupy an increasingly predominant place, until
they completely take over the story, generating, in an unusual way, noise, chaos
and lack of communication.
ca
dc.format.extent
989 p.
ca
dc.publisher
Universitat Abat Oliba CEU
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
ca
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Tintín (Personatge de ficció)
ca
dc.subject
Mitjans de comunicació de massa
ca
dc.subject
Tintín (Personaje de ficción)
ca
dc.subject
Medios de comunicación social
ca
dc.subject
Comic books
ca
dc.subject
Tintín (Fictitious character)
ca
dc.title
Periodismo y cómic: El rol del periodista del siglo XX y la función de los medios de comunicación en Les Aventures de Tintin
ca
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.director
Malalana Ureña, Antonio
dc.contributor.director
Seebach, Swen
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess