Como reinas. Soft power, iconografía y estrategias de representación dinástica de las duquesas de Saboya ( 1559-1597)

Author

Goicoechea Beltran, Aitana

Director

Rodriguez-Moya, Inmaculada ORCID

Tutor

Rodriguez-Moya, Inmaculada ORCID

Date of defense

2024-10-04

Pages

659 p.



Department/Institute

Universitat Jaume I. Escola de Doctorat

Doctorate programs

Programa de Doctorat en Història de l'Art

Abstract

La presente investigación contrasta las estrategias de representación política de dos duquesas de Saboya: Margarita de Francia (1523-1574), esposa del duque Manuel Filiberto (1528-1580) y Catalina Micaela de Austria (1567-1597), esposa del duque Carlos Manuel I (1562-1630) e hijas respectivamente del rey Francisco I Valois y de Felipe II de Habsburgo. De esta manera pretende explicar y comprender la variedad de formas que dichas estrategias tomaron, desde sus Casas, regidas por el ceremonial de sus dinastías de origen, pasando por la idiosincrasia de la cultura material y los espacios femeninos y cortesanos que habitaron, hasta su reflejo artístico en iconografía variada, como su retratística. Además de todo ello, se presta atención a sus actividades políticas y al mecenazgo a través de su correspondencia y otras fuentes archivísticas. Así, los resultados permitirán entender cómo el ducado de Saboya se convirtió en un Estado clave para los equilibrios geopolíticos del norte de Italia, el reino de Francia y la Monarquía hispánica en las fechas posteriores a la firma del tratado de Cateau-Cambrésis (1559), al tiempo que se explica la consolidación política de la dinastía Saboya poniendo de relieve el dinámico papel que jugaron en ella sus consortes. Palabras clave: Saboya, Iconografía, Soft-power, Queenship, Historia de las mujeres, Cultura material, Antropología política, corte, retratística, fiesta, ceremonial, Etiqueta, exequias fúnebres, Renacimiento, Barroco.


The current research examines the various strategies of political representation of two duchesses of Savoy: Margaret of France (1523-1574) married to Duke Emmanuel-Philibert (1528-1580) and Catherine Michelle of Austria (1567-1579), married to Duke Charles-Emmanuel I (1562-1630). They were both daughters of the king Francis I of France and the King Philipp II of Spain, respectively. While contrasting and understanding their individual strategies of representation is intended to mark the various ways these acquired – from their households, their ceremonial or ettiquete to their material culture and iconography- and explain the evolution of female queenship in the Duchy of Savoy from 1559 to 1597. Additionally, attention is paid to their political activities and patronage through their correspondence and other archival sources to obtain a global visión of them, as political personae. The conclusions of this contrast analysis will allow to comprehend how the Duchy of Savoy became a key State between the geopolitical balances of North-Italy, the kingdom of France and the Hispanic Monarchy after the Treaty of Cateau-Cambrésis (1559) while revealing the dynamic role played on it by their duchesses. Key-words: Savoy, Iconography, Soft-power, Queenship, Women´s history, Material culture, Political anthropolgy, court, portrait, festival, ceremony, Etiquette, funeral rituals, Renaissance, Baroque.

Keywords

Iconografía; Saboya; Queenship; Historia de las mujeres; Cultura material; Antropología política; Iconography; Savoy; Soft-power; Queenship; Women´s history; Material culture

Subjects

30 -Social Sciences theories and methodologies. Sociography. Gender studies; 75 - Painting; 93 - History. Auxiliary sciences of history. Local History

Knowledge Area

Arts, humanitats i llengües

Note

Cotutela, Doctorat internacional

Documents

This document contains embargoed files until 2025-10-04

Rights

L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

This item appears in the following Collection(s)