Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i l'Esport Blanquerna
El motiu de la tesi va ser demostrar que l'espiritualitat jueva posseeix un important corpus d'ensenyaments que han tingut un efecte benèfic en la pròpia cultura jueva al llarg dels segles, i que aquesta percepció de la realitat es pot aplicar als adults de totes les cultures. Entre els objectius que la tesi ha aconseguit va ser comprovar la universalitat dels continguts de la càbala hebrea a fi d'arribar a totes aquelles persones que no pertanyen a la tradició jueva i explicar que no existeix una edat límit per a la formació continuada en els adults. La pedagogia del misticisme jueu s'enquadra dins d'una “pedagogia del sentit”, això és, en el descobriment i el desenvolupament del sentit de la vida de cada alumne. Els adults majors a través d'aquests canvis de percepció han aconseguit trobar el sentit de les seves vides i han reinterpretat les seves històries de vida a la llum de nous elements que van transformar la seva visió general de la realitat. El mètode que he aplicat és la “història de vida”, que és una metodologia qualitativa que busca comprendre el procés d'interpretació, veient les coses des de la perspectiva de les persones, els qui estan contínuament interpretant-se i definint-se en diferents situacions. Hem demostrat que existeix en l'ànima humana un desig d'espiritualitat innat i que si es tenen els elements pedagògics adequats es pot realitzar una important labor de creixement interior. Els elements pedagògics que aporta el judaisme a través de la seva espiritualitat són claus per a comprendre els canvis substancials que s'han operat a l'interior dels subjectes estudiats. Aquesta pedagogia ha rebutjat tots els components dogmaticos o religiosos que impedeixen adaptar l'espiritualitat a la modernitat.
El motivo de la tesis fue demostrar que la espiritualidad judía posee un importante corpus de enseñanzas que han tenido un efecto benéfico en la propia cultura judía a lo largo de los siglos, y que esta percepción de la realidad se puede aplicar a los adultos de todas las culturas. Entre los objetivos que la tesis ha alcanzado fue comprobar la universalidad de los contenidos de la cábala hebrea a fin de llegar a todas aquellas personas que no pertenecen a la tradición judía y explicar que no existe una edad límite para la formación continuada en los adultos. La pedagogía del misticismo judío se encuadra dentro de una “pedagogía del sentido”, esto es, en el descubrimiento y el desarrollo del sentido de la vida de cada alumno. Los adultos mayores a través de estos cambios de percepción han logrado encontrar el sentido de sus vidas y han reinterpretado sus historias de vida a la luz de nuevos elementos que transformaron su visión general de la realidad. El método que he aplicado es la “historia de vida”, que es una metodología cualitativa que busca comprender el proceso de interpretación, viendo las cosas desde la perspectiva de las personas, quienes están continuamente interpretándose y definiéndose en diferentes situaciones. Hemos demostrado que existe en el alma humana un deseo de espiritualidad innato y que si se tienen los elementos pedagógicos adecuados se puede realizar una importante labor de crecimiento interior. Los elementos pedagógicos que aporta el judaísmo a través de su espiritualidad son claves para comprender los cambios sustanciales que se han operado en el interior de los sujetos estudiados. Esta pedagogía ha desechado todos los componentes dogmaticos o religiosos que impiden adaptar la espiritualidad a la modernidad.
The purpose of the thesis was to demonstrate that Jewish spirituality possesses a significant body of teachings that have had a beneficial effect on Jewish culture over the centuries, and that this perception of reality can be applied to adults of all cultures. One of the objectives the thesis has achieved was to verify the universality of the contents of Hebrew Kabbalah in order to reach all those who do not belong to the Jewish tradition and to explain that there is no age limit for continued education in adults. The pedagogy of Jewish mysticism fits within a "pedagogy of meaning," that is, in the discovery and development of each student's sense of life. Through these changes in perception, older adults have managed to find the meaning of their lives and have reinterpreted their life stories in light of new elements that transformed their general view of reality. The method I have applied is the "life history" method, which is a qualitative methodology that seeks to understand the process of interpretation, seeing things from the perspective of individuals, who are continuously interpreting and defining themselves in different situations. We have demonstrated that there is an innate desire for spirituality in the human soul and that with the appropriate pedagogical elements, significant inner growth can be achieved. The pedagogical elements provided by Judaism through its spirituality are key to understanding the substantial changes that have occurred within the subjects studied. This pedagogy has discarded all dogmatic or religious components that prevent the adaptation of spirituality to modernity.
misticismo; judaismo; educacion; educacion para los adultos; pedagogia; cabala; mistica hebrea
00 – Science and knowledge. Research. Culture. Humanities; 13 - Philosophy of mind and spirit. Occult arts; 2 - Religion. Theology; 37 – Education. Training. Leisure time
Educació
ADVERTIMENT. Tots els drets reservats. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.