Un cura jacobino: Jacques-Michel Coupé (1737-1809). Derecho natural, sentido común, ética y política en revolución

Author

Tafalla Monferrer, Joan

Director

Gauthier, Florence

Castells Oliván, Irene

Date of defense

2012-11-30

ISBN

9788449034336

Legal Deposit

B-7898-2013

Pages

835 p.



Department/Institute

Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Història Moderna i Contemporània

Abstract

Esta tesis es una reconstrucción del recorrido vital, intelectual y moral de Jacques-Michel Coupé. Un cura jacobino, diputado en la Convención Nacional que jugó un rol importante en la convergencia entre el movimiento popular y la Convención que condujo a la aprobación de la ley de maximum general de 29 de septiembre de 1793. Coupé fue uno de los miles de cuadros sociales que participaron en las resistencias de la economía moral frente a los partidarios de la fisiocracia, en la larga rebelión popular que tuvo en el año 93 su momento más álgido. La trayectoria cultural que condujo a Coupé hasta el jacobinismo, incluía una sólida formación clásica latina. Esta formación le permitió revestir las aspiraciones y sentimientos de su medio social con una concepción radical del derecho natural. Coupé basó esta concepción del derecho natural en su confianza en el buen sentido del pueblo. A esta formación clásica, se le unió su vivo interés por el desarrollo de la Historia Natural. Su participación en el Comité de Instrucción pública de la Convención nacional le llevó a colaborar en la formación del Musée National d’ Histoire naturel y del Jardin des plantes. Coupé compartió la idea del transformismo lamarckiano. Coupé elaboró por sus actos y por sus intervenciones en 1791 una teología política democrática, partidaria de la elección de los curas y obispos por parte de la nación durante el proceso de creación de la Iglesia constitucional. Sus reflexiones sobre religión y revolución y sobre la moral desarrolladas en 1795, resumen toda su trayectoria vital. Frente a los abusos de las grandes explotaciones, defendió el reparto de las tierras y la petite culture como modos de producción agraria más justas y productivas al tiempo que más conservadoras del paisaje, de los bosques y de la fertilidad del suelo. Coupé contrapuso a las políticas económicas fisiócratas una concepción de la economía social o natural, en la que se expresa su concepción de las necesidades humanas, de la moral y de la justicia. Para Coupé, la instrucción pública aparece como la verdadera forma de constituir la república, mediante la implantación de las costumbres republicanas en la vida cotidiana de los franceses. La tesis establece también el conjunto de la correspondencia sostenida entre Coupé y Babeuf entre agosto de 1791 y febrero de 1792, al tiempo examina el complejo recorrido de la historiografía en torno a Babeuf como fundador de las corrientes emancipatorias del siglo XIX.


This thesis is a reconstruction of the vital, intellectual and moral evolution of Jacques-Michel Coupé. Jacobean priest, Member of the National Convention, who played an important role in the convergence between the popular movement and the Convention which led to the adoption of the Law of the Maximum September 29, 1793. Coupé was one of the thousands members of social groups who participated in the resistance of the moral economy against the supporters of the physiocrats, during the long popular revolt which was at a peak in 1793. The cultural path which led Coupe to Jacobinism included a solid Latin classical training. This training allowed him to disguise the aspirations and feelings of his social environment with a radical conception of natural law. Coupé based this conception of natural law on his confidence in the good sense of the people. To this classical training he added a keen interest in the development of Natural History. His public participation in the Committee for Public Instruction of the National Convention, led him to collaborate in the formation of the ‘Musée National d’ Histoire naturel’ and the ‘Jardin des plantes’. Coupé shared the idea of Lamarck’s transformism. Coupé developed, by his acts and his interventions in 1791, a democratic political theology which supported the election of priests and bishops by the nation during the creation process of the constitutional Church. His thoughts on religion and revolution and morals, developed in 1795, summarize his life career. Against large-scale farming abuse, he defended the allocation of the land and the ‘petite culture’ as more just and productive kinds of agricultural production, as well as more protective with the landscape, forests and soil fertility. Coupé countered the economic physiocrat policies a conception of the social or natural economy, where the conception of human needs, morality and justice are expressed. For Coupé, the public statement appears as the true form to establish a Republic, through the implementation of Republican customs in the daily life of the French. The thesis also provides the set of correspondence sustained between Coupe and Babeuf between August 1791 and February 1792, it also examines the complex path of historiography around Babeuf as the founder of the emancipatory trend in the 19th century.

Keywords

Derecho natural; comercio de cereales; Revolución francesa

Subjects

32 - Politics

Knowledge Area

Ciències Humanes

Documents

jtm1de1.pdf

3.720Mb

 

Rights

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