El monocordio como instrumento científico : sobre rupturas y continuidades en la "Revolución científica": Ramos de Pareja, Zarlino y Mersenne

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament d'Humanitats
dc.contributor.author
Calderón Urreiztieta, Carlos E.
dc.date.accessioned
2013-11-29T11:15:26Z
dc.date.available
2013-11-29T11:15:26Z
dc.date.issued
2013-07-19
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/126116
dc.description.abstract
S'han analitzat els monocordis de Ramos de Pareja, Zarlino i Mersenne, a partir dels textos i imatges que els descriuen, s'han reconstruït com a objectes per a l'experimentació i s'han contextualitzat en la historiografia dels instruments científics de l'anomenada "Revolució Científica ". Associats al concepte "consonància", cada monocordi salvaguardava una "veritat" físic-matemàtica (harmònics naturals, llindars psicoacústics, xarxa de variables físiques) i, alhora, posseïa funcions pràctiques com a eina per a la pedagogia, construcció i afinació d'instruments musicals . Aquesta doble funció (científica i estètica), era indissoluble, i per això, les classificacions historiogràfiques que insisteixen a ordenar els instruments científics segons la seva naturalesa filosòfica o pràctica, no poden aplicar-se al monocordi, deixant de costat. Si durant els segles XV, XVI i XVII la "música" va ser una "ciència", el monocordi és un instrument científic, i com a tal, sorprèn la seva absència i es reclama i reivindica la seva presència a les col•leccions i museus d'instruments musicals i científics . Les reconstruccions aquí presentades-reals i virtuals-ajuden a comprendre un saber en què confluïen sensibilitat i raó però que, finalment, va derivar cap a un exclusiu interès formal i quantitatiu -la naixent ciència moderna- que podia prescindir de tota estètica a priori, com fonament de la seva recerca.
cat
dc.description.abstract
Se han analizado los monocordios de Ramos de Pareja, Zarlino y Mersenne, a partir de los textos e imágenes que los describen; se han reconstruido como objetos para la experimentación y se han contextualizado en la historiografía de los instrumentos científicos de la llamada “Revolución Científica”. Asociados al concepto “consonancia”, cada monocordio salvaguardaba una “verdad” físico-matemática (armónicos naturales, umbrales psicoacústicos, red de variables físicas) y, a la vez, poseía funciones prácticas como herramienta para la pedagogía, construcción y afinación de instrumentos musicales. Esta doble función (científica y estética), era indisoluble, y por ello, las clasificaciones historiográficas que insisten en ordenar los instrumentos científicos según su naturaleza filosófica o práctica, no pueden aplicarse al monocordio, dejándolo de lado. Si durante los siglos XV, XVI y XVII la “música” fue una “ciencia”, el monocordio es un instrumento científico, y como tal, sorprende su ausencia y se reclama y reivindica su presencia en las colecciones y museos de instrumentos musicales y científicos. Las reconstrucciones aquí presentadas –reales y virtuales– ayudan a aprehender un saber en el que confluían sensibilidad y razón pero que, finalmente, derivó hacia un exclusivo interés formal y cuantitativo –la naciente ciencia moderna– que podía prescindir de toda estética a priori, como fundamento de su investigación.
spa
dc.description.abstract
The monochords described by Ramos de Pareja, Zarlino and Mersenne, have been analysed in their writings, reconstructed as experimental objects and contextualized in the historiography of the scientific instruments of the so-called "Scientific Revolution." Related to concept of “consonance”, each monochord preserved a physic-mathematical "truth" (natural harmonics, psychoacoustic thresholds, physical network variables) and, in turn, had practical functions as pedagogic tool, construction and tuning of musical instruments. This double function (scientific and aesthetic) was indissoluble, and therefore the historiographical classification that insists in ordering scientific instruments according to their philosophical or practical nature can not be applied to the monochord, leaving it aside. If "music" was a "science" itself in the 15th, 16th and 17th centuries, the monochord is a scientific instrument, and as such, its absence surprises and its presence is protested and vindicated of the collections and museums of musical and scientific instruments. The reconstructions presented –real and virtual– help to understand a knowledge where sense and reason blend, but which finally acquired an exclusive quantitative and formal interest –early modern science– that could dispensed an aesthetic a priori, as the basis of its research.
eng
dc.format.extent
326 p.
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
spa
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Ciència
dc.subject
Aparells i accessoris
dc.subject
Història
dc.subject
Instruments musicals antics
dc.subject
Música
dc.subject
Acústica i física
dc.title
El monocordio como instrumento científico : sobre rupturas y continuidades en la "Revolución científica": Ramos de Pareja, Zarlino y Mersenne
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
3
cat
dc.contributor.authoremail
caderonargelich@telefonica.net
dc.contributor.director
Malet, Antoni
dc.contributor.director
Ezquerro Esteban, Antonio
dc.embargo.terms
cap
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.dl
B. 28624-2013
dc.description.degree
Programa de doctorat en Humanitats


Documents

tccu.pdf

7.638Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)