Anàlisi de la respost a cognitiva i afectiva en la interacció amb una instal·lació d'art

Author

Bel Oleart, Tomàs

Director

Rosselló Mir, Jaume

Tutor

Estaún i Ferrer, Santiago

Date of defense

2014-01-30

ISBN

9788449043345

Pages

335 p.



Department/Institute

Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació

Abstract

El model de Helmud Leder defineix i ordena els processos afectius i cognitius que es troben implicats en l´experiència estètica. Basant-nos en aquest model hem estudiat la resposta estètica d´una mostra de noies estudiants de disseny a qui s´ha proposat d´interaccionar amb una instal·lació d´art. Les participants cumplimentaven diversos qüestionaris pre-post mitjançant els quals es registraven aspectes de la valència afectiva, l´autoconsciència i l´ansietat. Posteriorment a l´experiència en la instal·lació es passaven altres qüestionaris per recollir els judicis sobre la qualitat de l´experiència i sobre la interpretació dels elements significants de la instal·lació, així com del grau de coherència de cadascun d´aquests elements amb el conjunt. Mitjançant la comparació de les dades obtingudes de totes les participants abans i després de l´experiència en la instal·lació, hem analitzat fins a quin punt es donaven tendències detectables en els canvis cognitius i afectius que poguessin ser depenents del material estimular. Per altra banda i per tal de contrastar la influència d´aportació prèvia d´informació sobre els continguts conceptuals de la instal·lació en la resposta de les participants vam definir dos sub-grups, un dels quals rebia informació suplementària sobre els continguts de la instal·lació, mentre que l´altre no en rebia. Els resultats obtinguts suggereixen que la instal·lació d´art “H1” té la propietat de generar canvis en algunes de les variables afectives i cognitives estudiades, i que l´aportació d´informació bàsica addicional sobre els conceptes representats en aquesta instal·lació afecta a determinats aspectes de la resposta de les participants, tant afectius com cognitius.


Helmud Leder’s model defines and orders the affective and cognitive processes involved in the aesthetic experience. On the basis of this model, we studied the aesthetic response of a sample of female design students, who were invited to interact with an art installation. The participants filled in various pre-post questionnaires to record aspects of affective valence, self-consciousness and anxiety. After the experience in the installation, they were given other questionnaires to find out their opinions on the quality of the experience and their interpretation of the significant elements of the installation, and the degree of consistency of each of these elements with the installation as a whole. By comparing the data obtained from all the participants before and after the experience in the installation, we analysed the extent to which there were detectable trends in cognitive and affective changes that may be dependent on the stimulating material. Meanwhile, in order to verify the influence of previously provided information on the conceptual content of the installation in the response of participants, we defined two sub-groups, one of which received additional information on the contents of the installation, while the other did not. The results suggest that the “H1” art installation has the property of generating changes in some of the affective and cognitive variables studied, and that the provision of additional basic information on the concepts represented in the installation affects certain aspects of both the cognitive and affective response of the participants.

Keywords

Estètica; Multsensorialitat; Experiència

Subjects

7 - Fine arts

Knowledge Area

Ciències de la Salut

Documents

tbo1de1.pdf

2.623Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)