El baptisme, evolució històrico-litúrgica i qualitats artístiques i sacramentals de les piles baptismals de la província eclesiàstica de Barcelona

Author

Serra Sanmiquel, Juan

Director

Roviró, Ignasi, 1958-

Date of defense

2014-06-16

Legal Deposit

B 16258-2014

Pages

622 p.



Department/Institute

Universitat Ramon Llull. La Salle

Abstract

Els motius que m’han mogut a fer aquest treball han estat dos. Primerament, he observat que no hi havia un estudi exhaustiu i unitari en el temps, sobre l’evolució del baptisme. És cert però, que hi ha moltes monografies sobre qüestions puntuals, estudis parcials, llibres sagramentals d’èpoques diverses, que evidencien que els rituals són els mateixos, o poc han canviat, etc. Per tant, el meu interès ha estat estudiar a fons i amb el màxim rigor històric possible per treure conclusions, els períodes històrics, sobretot els que van des dels inicis del cristianisme fins el segle XVI. He observat que a partir d’aquest segle els estudis eclesiàstics sobre el baptisme han patit una davallada en profunditat i en quantitat. Els Concilis de l’Església, generals i locals, aporten molta informació sobre qüestions doctrinals i de disciplina, força interessant per conèixer el que en pensaven a cada època, i quins eren els seus problemes, moltes vegades lligats a l’entorn social i polític del moment. Pensem que, durant segles, la societat vivia en una època de cristiandat que ho amarava tot. He intentat donar unes pinzellades sobre cada moment històric. L’Església, en el transcurs dels segles, ha sofert desavinences que han desembocat en separacions de grups cristians. Per tant, he estudiat les diferents confessions cristianes segons la seva incidència en la història i en el nostre entorn de la Província Eclesiàstica de Barcelona, sobre el fet concret de la celebració del baptisme: el per què el celebren i com el celebren. El segon motiu que m’ha empès a completar aquest treball, han estat les piles baptismals: l’objecte material concret on històricament s’hi ha desenvolupat el ritu del baptisme. Comencem pensant que antigament el baptisme s’havia de celebrar en aigua viva. La pràctica va desembocar a celebrar-lo en piscines d’immersió. Aquestes, amb el temps, van esdevenir més petites, on només hi cabia el nou batejat i no el celebrant, com era norma fer-ho en les piscines grans. Obligats per qüestions d’higiene, es va passar del bateig d’immersió al bateig d’infusió; i les piscines o piles, que ja eren de mida reduïda, encara es van reduir més, i només servien per col•locar-hi l’aigua i al mateix temps recollir-hi la que queia del cap del batejat. Tot i que el Concili Vaticà II ha dictat normes per a la celebració digne del sagrament del baptisme, avui en dia en moltes esglésies es bateja amb un gibrell o palangana. És interessant aquesta evolució històrica, ja que és paral•lela a l’evolució de les tendències artístiques de cada moment. Partint del principi que només els bisbats i les parròquies tenen encomanada la celebració del baptisme, s’han estudiat totes les piles baptismals que hi ha o hi ha hagut en aquests centres de culte, per tal de confeccionar una catalogació històrica i actual de les piles existents o que han existit. La informació necessària per desenvolupar aquest treball s’ha obtingut de documents existents en arxius, entrevistes personals i treball de camp, recollint informació in situ i creant un complet arxiu fotogràfic. S’hi ha incorporat tota la informació que s’ha pogut recollir de piles situades en ermites, monestirs, o oratoris particulars. I s’ha fet un paral•lelisme amb piles artístiques característiques fora de l’àmbit d’aquest estudi, a títol comparatiu.


Los motivos que me han llevado a desarrollar este trabajo han sido dos. En primer lugar, he observado que no existia un estudio exhaustivo y unitario en el tiempo, sobre la evolución del bautismo. Es cierto que existen muchas monografias sobre cuestiones puntuales, estudios parciales, libros sacramentales de distintas épocas, que ponen en evidencia que los rituales son los mismos, o poco han variado, etc. Por tanto, mi interés ha sido estudiar a fondo y con el máximo rigor histórico posible para extraer conclusiones, los períodos históricos, en especial los que van desde el inicio del cristianismo hasta el siglo XVI. A partir de este siglo los estudios eclesiásticos sobre el bautismo han sufrido un menoscabo, tanto en profundidad como en cualidad. Los Concilios de la Iglesia, generales y locales, aportan mucha información sobre cuestiones doctrinales y disciplinares, muy interesante para conocer lo que pensaban en cada época, y cuales eran sus problemas, muchas veces unidos al entorno social y político del momento. Durante siglos la sociedad vivia en una época de cristiandad que lo condicionaba todo. He intentado dar unas pautas sobre cada momento histórico. La Iglesia, en el devenir de los siglos, ha sufrido separaciones de grupos cristianos. Por tanto he estudiado las distintas confesiones cristianas según su incidencia en la historia y en el entorno de la Provincia Eclesiástica de Barcelona, sobre la cuestión concreta de la celebración del bautismo: el por que lo celebran y como lo celebran. El segundo motivo que me ha llevado a completar este trabajo, han sido las pilas bautismales: el objeto material donde históricamente se ha desarrollado el rito del bautismo. Antiguamente el bautismo tenia que celebrarse en agua viva. La práctica hizo que terminara por celebrarse en piscinas de immersión. Éstas, con el tiempo, se redujeron, y en ellas solamente podia entrar el bautizado y no el celebrante, como era norma hacerto en las piscinas grandes. Obligados por cuestiones de higiene, se pasó del bautismo de immersión al de infusión; y las piscinas o pilas, se redujeron aún más; solamente servian para colocar el agua, y al propio tiempo recoger la que caia de la cabeza del bautizado. El Concilio Vaticano II dictó normas para una digna celebración del bautismo. Pero, hoy en día en muchas iglesias se bautiza en una jofaina. Es intersante esta evolución histórica, paralela a la evolución de las tendencias artísticas de cada momento. Ya que solamente los obispados y las parroquias pueden bautizar, se han estudiado todas las pilas bautismales que tienen o han tenido estos centros de culto, confeccionando una catalogación histórica y actual de Las pilas existentes, o que han existido. La información necesaria para desarrollar este trabajo se ha obtenido de documentos existentes en archivos, entrevistas personales i trabajo de campo, recogiendo información in situ y creando un completo archivo fotográfico. Se ha incorporado la información que se ha podido recoger de pilas situadas en ermitas, monasterios, u oratorios. Paralelamente se han estudiado pilas bautismales características, que no entran en el àmbito de este estudio; solamente a título comparativo.


Two have been the reasons moved me to develop this research work. First, I have noticed that there was not a comprehensive study on the evolution of the Baptism over time although many monographs are written on punctual subjects, partial studies, sacramental books over time, etc., that make evidence the rituals are the same or they have little changed. My interest has been to study in depth and with maximum historical rigor in order to draw conclusions, the historical periods, especially those from the beginnings of Christianity until the sixteen century. I have observed that from this century ecclesiastical studies on the baptism have suffered a decline in depth and in quantity. The general and local Councils of the Church, provide much information on matter of doctrine and discipline, interesting enough in order to know the thought of every time, and what were the problems, very often linked to social and political environment of the time. We consider that, for centuries, the society was leaving an era of Christianity that drenched everything. I have tried to give an overview of each historical period. The disagreements the Church has suffered along the centuries have led to the separation of groups of Christians. Therefore, I have studied the different Christian confessions according to their effect on history and around the Ecclesiastical Province of Barcelona, on the specific fact of the celebration of the baptism: why to celebrate and how to celebrate. The second reason that has driven me to complete this research work has been the Baptismal Fonts: the particular material object where the rite of the baptism has developed. Formerly the baptism was to be held in living waters. The practice led to celebrate it in plunge pools. These, over time, became smaller where only fit the new baptized and not the celebrant, as was norm to do so in large pools. Obliged as a matter of hygiene, baptism by immersion moved to infusion baptism; and pools or baptismal fonts, which were already reduced in size, still further reduced, and only served to place the water and, at the same time, collect the water falling from the head of the baptized. Although the Second Vatican Council has issued rules for the dignified celebration of the sacrament of Baptism, nowadays in many churches are used bowls or basins. This historical evolution is interesting because it is parallel to the evolution of artistic trends of the time. Assuming that only the dioceses and parishes have been entrusted with the celebration of Baptism, in order to make an historical and current catalog of the existing and those that have existed, baptismal fonts have been studied all there are or there have been in these places of Worship. The informations in which is based this study has been obtained from written documents collected in archives, personal interviews and field work, collecting information “in situ” and creating a comprehensive photo archive. All information collected from baptismal fonts located in chapels, monasteries, shrines, private oratories, … has been incorporated. A parallelism has been done with other artistic baptismal fonts outside the scope of this study, as a comparison.

Keywords

Piles baptismals; Pilas bautismales; Baptismal fonts; Baptisme; Bautismo; Baptism; Sants olis; Santos óleos; Holy oil; Crisma

Subjects

2 - Religion. Theology

Knowledge Area

622

Documents

Joan Serra TESI DOCTORAL_part1.pdf

8.391Mb

Joan Serra TESI DOCTORAL_part2.pdf

6.775Mb

Joan Serra TESI DOCTORAL_part3.pdf

3.648Mb

Joan Serra TESI DOCTORAL_part4.pdf

1.372Mb

Joan Serra TESI DOCTORAL_part5.pdf

9.460Mb

Joan Serra TESI DOCTORAL_part6.pdf

5.938Mb

Joan Serra TESI DOCTORAL_part7.pdf

3.448Mb

 

Rights

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

This item appears in the following Collection(s)