Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Projectes Arquitectònics
This dissertation develops an alternative and inclusive approach -based on the hypothesis that the impact of digitalization on architectural culture is similar to the effects of the linguistic turn in philosophy- and steers clear of exclusive dichotomous approaches, without the foundational reconsideration of the discipline or its ontological conservation. The epistemological turn suggested here is based on the new categories that emerged from the understanding of language as a focus of study in itself, as opposed to just a medium between understanding and reality. We could imagine the equivalent with cybernetics and computation, if we posit them as the articulation of an architectural meta-theory, as a new language that can be used to discuss and think about architecture. This study corroborates the aforementioned hypothesis using different registers, which correspond with the chapters of the text that include historic and contemporary material, and that detail the arguments, the terms and the perspectives that are opened up or intensified under the influence of digitalization. The approach is open and broad, which was a necessary condition for demonstrating the power of the turn brought about by digitalization. Most studies on the digital phenomenon carried out in the context of the discipline are focused on the more technical aspects, with expert discourses based on the standpoint of the optimization of existing processes. This text was inspired by a concern and a certain discom fort with respect to those positions, which are often underwritten by a positivist vision of reality. This concern gave way to the idea for a study rooted in a cultural approach to the phenomenon. Given the general tendency toward creating experts -a phenomenon that, on the other hand, is not exclusive to the field of architecture- and encapsulating knowledge, this dissertation is meant to be based on a transversal vision, which can help non-specialist readers to understand certain complex phenomena. lt is an attempt at combating the society of ignorance that has come into being with the information society. In a society that promotes specialized knowledge,which multiplies exponentially, it becomes more and more difficult to possess "general knowledge"; architecture is no exception in this sense. If technology is articulated as a source of specialization, yet it also constitutes a phenomenon that has a transversal effect on all architectural culture as well as its disciplinary specificity, there is a clear need for studies that address digitalization from a holistic and cultural perspective. That does not mean we need to try to establish a universalizing narrative or a macro-discourse, but we should aim to provide as open a vision of the phenomenon as possible.
En esta tesis se desarrolla una aproximación alternativa e inclusiva que parte de la hipótesis de un impacto de la digitalización sobre la cultura arquitectónica similar al giro lingüístico en filosofía. El giro epistemológico que se plantea se basa en las nuevas categorías desarrolladas desde la comprensión del lenguaje como centro de estudio en sí mismo y no solo como medio entre el conocimiento y la realidad. Algo equivalente podría plantearse con la cibernética y la computación, si las entendemos como la articulación de una metateoría arquitectónica, como un nuevo lenguaje desde donde hablar y desde donde poder pensar la arquitectura. Este estudio contrasta dicha hipótesis con diferentes registros que se corresponden con los capítulos del texto que revisitan material histórico y contemporáneo, y que articulan los argumentos, los términos y las perspectivas abiertas o intensificadas bajo la influencia de la digitalización. Se trata de una aproximación abierta y amplia, necesaria para poder demostrar la potencia del giro promovido por la digitalización. El planteamiento de los estudios realizados desde la disciplina sobre lo digital suele centrarse en el aspecto más técnico del fenómeno, con discursos expertos bajo una óptica de optimización de procesos existentes. Este texto parte de una inquietud y una incomodidad respecto a dichas posturas que, en numerosas ocasiones, tienen como transfondo una visión positivista de la realidad. Esta inquietud ha estimulado el estudio basado en una aproximación cultural al fenómeno. Ante la tendencia a generar expertos —fenómeno que, por otro lado, no es exclusivo del campo de la arquitectura— y a encapsular el conocimiento, se pretende realizar un trabajo con una visión transversal que contribuya a que lectores no especializados puedan comprender ciertos fenómenos complejos. En una sociedad que promueve los conocimientos especializados —que se multiplican exponencialmente—, cada vez será más difícil disponer de una “cultura general”; en ese sentido, la arquitectura no es ninguna excepción. Si la tecnología se articula como un fondo de especialización, pero también constituye un fenómeno que afecta transversalmente a toda la cultura arquitectónica y a su especificidad disciplinar, se hace necesario desarrollar estudios que aborden la digitalización desde una perspectiva holística y cultural. Esto no significa intentar establecer un narración globalizante o un macrodiscurso, pero sí aportar una visión del fenómeno lo más abierta posible
72 - Architecture