Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Composició Arquitectònica
This thesis presents the effects of the distance of separation from sources of Western Culture --European and Mediterranean -- in the learning process of the modern Chilean architect, and the approach toward them through travel, as treated specifically and in depth in the exceptional case of Juan Borchers (1910-1975), who emerges as a unique theorist in the local architectural environment, adhering to the ideas of modern architecture while developing systematic work that revisits themes of classical architecture. The architectural travels of the modern Chilean architect to Europe are generally for the purpose of becoming familiar with avant-garde trends which are later transferred to Chile to different extents of depth and fertility. The view of modern Chilean architecture as an unsynchronized mirror of the creative centers has limited the possible reading and interpretation of our production of architecture and theory. This research obviates non-critical imported modernism to make way for thorough appropriation of both lines of thought of Borcher's contemporaries and precursors. The three researched topics constitute the backbone of Borchers ideology. The first topic immerses into how Borchers lays out the relationship between the subject and the architectural objet under the prism of representation. The second topic addresses the relationship between Gothic architecture and nature using two variables: Proportions and differentiation between geometric and plastic modulation, and morphologic studies, guided by Borchers' readings og Goethe and Spengler. The third topic explores the origins of the cubic series during the trip to Egypt with regard to its perception, a key viewpoint in Borchers' concept of architecture, where human scale and object scale merge into an intermediate scale. Kew words:
En la tesis se exponen los efectos producidos por la distancia de separación con las fuentes de la cultura occidental -Europa y el Mediterráneoen el aprendizaje del arquitecto chileno moderno, y el acercamiento a ellas a través de los viajes, puntualizado y profundizado en el caso singular de Juan Borchers (1910-1975), quien aparece como un pensador único en el medio arquitectónico local, adhiriéndose a los planteamientos de la arquitectura moderna y desarrollando paralelamente un trabajo sistemático que retoma los temas de la arquitectura clásica. En general el viaje del arquitecto chileno moderno a Europa es una familiarización con las tendencias de vanguardia, las cuales son transferidas a Chile con diferentes grados de profundidad y fertilidad. La visión de que la arquitectura chilena moderna es un reflejo a destiempo de los centros creadores ha limitado las posibles lecturas e interpretaciones de nuestra propia producción arquitectónica y teórica. El caso investigado elude la importación acrítica de la modernidad para dar paso a una apropiación concienzuda de líneas de pensamiento tanto contemporáneas a Borchers como del pasado. Se investigaron tres temas, los cuales forman parte de la columna vertebral del ideario de Borchers. El primer tema profundiza la manera en que Borchers plantea la relación entre sujeto y objeto arquitectónico bajo el prisma de la representación. El segundo tema trata de la relación entre arquitectura gótica y naturaleza tomando dos variables: las proporciones y la diferenciación entre la modulación geométrica y la modulación plástica y los estudios morfológicos, guiados por las lecturas que Borchers realiza de Goethe y Spengler. El tercer tema explora en el viaje a Egipto los orígenes de la serie cúbica en cuanto a su aspecto perceptual, un punto de vista que es clave en la concepción de arquitectura de Borchers en la que se funden la escala humana y la escala del objeto en una escala intermediaria.
Arquitectura moderna; Microhistoria; Teoría de la arquitectura; Borchers Fernández, Juan (1910-1975); Modern architecture; Microhistory; Architecture theory
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