Universitat de Barcelona. Departament d'Antropologia Cultural i Història d'Amèrica i d'Àfrica
The thesis is an inquiry into the social and cultural implications of the Bahian Capoeira teachers’ transnational mobilities and consequent immobilities. Following the trajectories of young male teachers -in different instances and places- their transactions and encounters with various ‘others’, the study analyzes how the meanings given to their practices and the particularities of their socialities, are constantly transformed. Capoeira becomes the lenses to understand a fluctuating society with its historical and social particularities as Bahians, foreigners, researchers, Capoeira apprentices, young teachers and older mestres evaluate the possible outcomes of their actions, interests and identifications. Mobility and movement are examined both inside and outside Capoeira’s ring (roda). They include Capoeira’s game (jogo), tourist and migratory practices and everyday economies. From crossing national boundaries, the focus shifts on how people in the field define, affirm and challenge boundaries in different social and geographic scales that eventually implicate the boundaries of the self and its definition. The study illuminates processes of boundary negotiation, of opening up and at the same time, of closure as mobility brings into forth questions of relatedness and processes of becoming. The challenges and conflicts that both older mestres and younger teachers face are connected to deeper issues of belonging and affective relationships; of how gender, ethnicity, desires, human value and worth are experienced in today’s changing world. Finally, the thesis is a reflection on methodological and theoretical uncertainties regarding the anthropological study of the ‘Other’.
La tesis analiza los efectos sociales y culturales relacionados con las movilidades trasnacionales e las inmovilidades de los jóvenes profesores de Capoeira del estado de Bahia. Siguiendo las trayectorias de los practicantes de un colectivo específico –en distintos momentos y lugares- sus encuentros y transacciones con varios ‘otros’, el estudio propone explorar la constante transformación de los significados atribuidos a sus prácticas como también de sus propias sociabilidades (socialities). La Capoeira se torna en una especie de lentes a través de los que podemos observar una sociedad Bahiana cambiante mientras investigadores, Bahianos, aprendices de Capoeira, extranjeros, viejos maestros y profesores jóvenes evalúan el potencial y los futuros resultados de sus acciones; sus intereses e identificaciones. La movilidad y el movimiento se analizan dentro como también fuera de la rueda de la Capoeira (roda). Se refieren al propio juego, a rutas migratorias y turísticas y economías del cotidiano. El interés se centra en cómo las personas definen, cruzan y negocian fronteras en diferentes escalas geográficas y sociales que, más allá de lo nacional, envuelven la definición del propio ‘yo’ (self) y su relación con el colectivo y la comunidad. Por lo tanto, la tesis propone examinar procesos de inclusión donde las fronteras se abren y al mismo tiempo, la fijación de dichas u otras fronteras, ya que la movilidad se refiere a formas de relacionar y se transformar. Los dilemas y conflictos que, sobre todo los viejos maestros y los profesores jóvenes tienen que resolver, implican cuestiones de pertenencia y la constitución de relaciones afectivas; cuestiones de etnicidad, de género, del valor humano y de los deseos tal como están siendo vividos en el mundo de hoy. Por último, la tesis incorpora reflexiones sobre incertezas teóricas y metodológicas respecto al estudio antropológico del ‘Otro’.
Capoeira (Dansa); Capoeira; Capoeira (Dance); Transnacionalisme; Transnacionalismo; Transnationalism; Multiculturalisme; Multiculturalismo; Multiculturalism; Bahia (Brasil : Estat)
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Ciències Humanes i Socials