El pintor Agustí Ferrer Pino (1884-1960)

Autor/a

Sangrà Boladeres, Antonio

Director/a

Masip i Boladeras, Roser

Cabezas Gelabert, Lino

Tutor/a

Cabezas Gelabert, Lino

Data de defensa

2014-11-05

Dipòsit Legal

B 2802-2015

Pàgines

2884 p.



Departament/Institut

Universitat de Barcelona. Departament de Dibuix

Resum

Una primera aproximació d’aquest estudi, molt preliminar, la vam fer quan varem presentar la tesina l’any 2008. El resultat final, però, el presentem en aquest treball en el que procurarem mostrar, estudiar i analitzar la vida artística i l’obra d’Agustí Ferrer Pino, fins aquest moment quasi bé inèdita. Podríem dir que intentarem rememorar un pintor pràcticament desconegut en l’àmbit català i poc reconegut en la seva població d’origen, Sitges. Potser pel tipus d’obra, per les seves circumstàncies, per com era ell, per haver estat de Sitges... mai no acabat de quallar un nom i una obra dispersa en les col•leccions particulars de moltes famílies sitgetanes. Ara que hem descobert el seu fosc amagatall volem il•luminar-lo amb un estudi en profunditat, de la mateixa manera que altres pintors més o menys emparentats cronològica i conceptualment també l’han tingut. El present treball s’estructurarà en tres volums: El primer volum, que abraçarà el cos total del treball sobre Agustí Ferrer Pino, estarà dividit en dues parts. En la primera part es desenvoluparà el marc històric i estètic en el que s’inscriu gran part de la trajectòria artística d’Agustí Ferrer. Essencialment, s’estudiarà el període noucentista de començaments del segle XX a Catalunya, però sense oblidar les altres corrents estètiques que cohabitaren i s’interpel•laren durant el Noucentisme. En aquesta primera part, també li voldrem dedicar una especial atenció al context artístic que configura a Sitges com una població important en el mapa cultural de la Catalunya de començaments de segle. En la segona part entrarem a fons en l’estudi i anàlisi d’Agustí Ferrer i la seva obra. També, com a pintor muralista, pretenem dedicar un espai diferencial a la localització i estudi de les seves pintures murals més importants. En el segon volum es presentarà la proposta d’una primera catalogació de l’obra d’Agustí Ferrer Pino (dibuix i pintura). En el tercer i últim volum es presentarà l’apèndix documental de la relació d’articles localitzats en diaris i revistes referents a Ferrer Pino, els seus escrits inèdits i la seva documentació, que haurem fet servir per la construcció d’aquesta tesi.

Paraules clau

Noucentisme; Novecentismo; Pintura mural; Mural painting and decoration; Dibuix; Dibujo; Drawing; Ferrer Pino, Agustí, 1884-1960

Matèries

75 - Pintura

Àrea de coneixement

Ciències Humanes i Socials

Documents

ASB_1de15.pdf

93.43Kb

ASB_2de15.pdf

69.47Kb

ASB_3de15.pdf

1.461Mb

ASB_4de15.pdf

934.9Kb

ASB_5de15.pdf

1.721Mb

ASB_6de15.pdf

15.08Mb

ASB_7de15.pdf

3.769Mb

ASB_8de15.pdf

2.567Mb

ASB_9de15.pdf

84.14Kb

ASB_10de15.pdf

102.6Kb

ASB_11de15.pdf

104.7Kb

ASB_12de15.pdf

123.0Kb

ASB_13de15.pdf

65.34Mb

ASB_14de15.pdf

18.91Mb

ASB_15de15.pdf

19.89Mb

 

Drets

ADVERTIMENT. L'accés als continguts d'aquesta tesi doctoral i la seva utilització ha de respectar els drets de la persona autora. Pot ser utilitzada per a consulta o estudi personal, així com en activitats o materials d'investigació i docència en els termes establerts a l'art. 32 del Text Refós de la Llei de Propietat Intel·lectual (RDL 1/1996). Per altres utilitzacions es requereix l'autorització prèvia i expressa de la persona autora. En qualsevol cas, en la utilització dels seus continguts caldrà indicar de forma clara el nom i cognoms de la persona autora i el títol de la tesi doctoral. No s'autoritza la seva reproducció o altres formes d'explotació efectuades amb finalitats de lucre ni la seva comunicació pública des d'un lloc aliè al servei TDX. Tampoc s'autoritza la presentació del seu contingut en una finestra o marc aliè a TDX (framing). Aquesta reserva de drets afecta tant als continguts de la tesi com als seus resums i índexs.

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)