dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions
dc.contributor.author
Malinverni, Laura
dc.date.accessioned
2016-09-15T10:17:15Z
dc.date.available
2016-09-15T10:17:15Z
dc.date.issued
2016-07-27
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/393856
dc.description.abstract
Full-Body interaction represents a branch of research in embodied interaction that addresses the use of the whole body to interact with the physical and digital environment. Several researchers have suggested its potential to support learning processes and an increasing number of Full-Body Interaction Learning Environments (FUBILEs) have been developed. Nonetheless, the increasing importance of the field demands going beyond the initial novelty factor and better understand the specificities of this medium. This thesis focuses on exploring research methods that can allow a deeper understanding of FUBILEs to inform their design and their evaluation. Specifically, it addresses the effort of critically analyzing and proposing methodological approaches to evaluate meaning construction and learning in these environments. Its contributions will address the definition of design guidelines, of a methodological framework for the evaluation of FUBILEs and of a set of qualities that can be helpful to support experiential learning in these environments.
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dc.description.abstract
La Interacción de Cuerpo Entero propone la utilización de todo el cuerpo para interactuar con el entorno físico y digital. Diversos investigadores han sugerido su potencial para apoyar el aprendizaje y se han desarrollado varios entornos educativos basados en la interacción de cuerpo entero (Full-Body Interaction Learning Environments, FUBILEs). No obstante, el nivel de maduración de este ámbito requiere ir más allá del optimismo tecnológico inicial para poder comprender mejor las características de este medio. Esta tesis se centra analizar y proponer una serie de enfoques metodológicos que sirvan para evaluar la construcción de significado y el aprendizaje en estos entornos con el fin de informar su diseño y evaluación. Sus contribuciones se centrarán en la definición de guías de diseño, en la propuesta de un marco metodológico para la evaluación y en la definición de un conjunto de cualidades para apoyar el aprendizaje experiencial en este tipo de entornos.
en_US
dc.format.extent
310 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
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dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
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dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
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dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Full-Body Interaction
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dc.subject
Embodied Interaction
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dc.subject
Learning
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dc.subject
Child-Computer Interaction
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dc.subject
Design methods
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dc.subject
Evaluation methods
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dc.subject
Design-based research
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dc.subject
Participatory design
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dc.subject
Multimodal analysis
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dc.subject
Interacción de Cuerpo Entero
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dc.subject
Aprendizaje
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dc.subject
Interacción niño-ordenador
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dc.subject
Métodos de diseño
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dc.subject
Métodos de evaluación
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dc.subject
Diseño participativo
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dc.subject
Análisis multimodal
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dc.title
A Critical analysis of full-body interaction learning environments : towards novel design and evaluation methods
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dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.authoremail
laura.malinverni@upf.edu
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dc.contributor.director
Parés, Narcís
dc.embargo.terms
cap
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dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Programa de doctorat en Tecnologies de la Informació i les Comunicacions