Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació
Programa de doctorat en Comunicació
Modern consciousness of the body is due to a number of epistemological processes that took place during the Renaissance. The practice of the anatomy in the anatomical theaters helped to shape and to develop an image of the human body, compiled in the anatomical atlas. Andreas Vesalius’ De humani corporis fabrica libri septem is recognised as the most influential above all. With the advent of the technologies of mechanical reproduction of images during the mid-nineteenth century, a new regime of visualization was born only to redefine the images of the human body in the field of the neurosciences. Atlas of surgical and neurological films such as Camillo Negro’s La neuropatologia (1908) will help scientists to encode and decode pathologies, but the stories of those films are also stories of bodies subjected to a violent apparatus, as the Italian filmmakers Yervant Gianikian and Angela Ricci Lucchi expose in Oh! Uomo (2004).
La conciencia moderna del cuerpo y su lugar en el mundo se deben a un número de procesos epistemológicos ocurridos durante el Renacimiento. La práctica de la anatomía en los teatros anatómicos ayudó a modelar una imagen del cuerpo humano y desarrollar un régimen visual recopilado en atlas anatómicos, el más conocido el De humani corporis fabrica libri septem (1543), de Andrés Vesalio. Con la irrupción de las tecnologías de reproducción mecánica de imágenes a mediados del siglo XIX, nace otro régimen que redefinirá las imágenes del cuerpo en el campo de la neurología. Atlas de cine quirúrgico y neurológico como La neuropatología (1908), de Camillo Negro, ayudarán a los científicos a codificar patologías, pero los relatos de esos filmes son también narraciones de cuerpos sometidos a un dispositivo médico-científico violento, tal y como exponen los cinestas italianos Yervant Gianikian y Angela Ricci Lucchi en su película Oh! Uomo (2004).
Cine médico; Cine neurológico; La neuropatología; Camillo Negro; Primera Guerra Mundial; Yervant Gianikian; Angela Ricci Lucchi; Oh! Uomo; Medical film; Neurological film; First World War
316 – Sociology. Communication