Individualization of muslim religious practices: contextual creativity of second-generation Moroccans in Spain

dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament de Ciències Polítiques i Socials
dc.contributor.author
El-Bachouti, Mohammed Hicham
dc.date.accessioned
2017-05-15T10:12:53Z
dc.date.available
2017-05-15T10:12:53Z
dc.date.issued
2017-03-30
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/402893
dc.description.abstract
Given the limitations posed on some religious practices in secular contexts, a trend of individualization, or a self-fashioned approach to religious practices, has surfaced in an emerging debate in literature dealing with the study of Muslim minorities and their practices. While the term is used for critical arguments, it lacks empirical data, which this research aimed to contribute to by using in-depth, semi-structured interviews. The study starts by mapping the basic elements of a “theory of individualization,” and analyzing the literature behind it. Following it, interviews are conducted and analyzed, by which the study contextualizes individualization in Europe, taking Spain’s second-generation Moroccans as a case study, to answer the research question: How do Muslims reconcile their religious duties with their everyday life in contemporary Spanish society? The literature points to the generational gap in analyzing individualization, and draws a line to secularization. However, the empirical findings of this project help us argue that individualization is a product of a process I refer to as Contextual Creativity. By such, the study poses a theoretical challenge to secularization in Europe. The limited set of religious options in a context demonstrates that they matter more than the generational effect. Equally, they do not translate to personal secularization, but an expression of limitations, rather than liberties. In order to invite our interviewees to share with us their trajectories’ patterns and modes of individualization, the project invoked two specific practices: daily prayers and social interactions (school, work, community), as these two stand as a continuous everyday struggle for the individual trying to accommodate both religious duties and societal interferences.
en_US
dc.description.abstract
Dadas las limitaciones que se plantean en algunas prácticas religiosas en contextos seculares, una tendencia de individualización, o una manera individual de abordar sobre las prácticas religiosas, ha salido a la superficie en la literatura que trata sobre el estudio de las minorías musulmanas y sus prácticas. Si bien el término se utiliza para los argumentos críticos, que carecen de datos empíricos, ésta investigación espera poder contribuir a ello a través del uso de entrevistas llevadas a cabo en profundidad. Se inicia el estudio mediante la asignación de los elementos básicos de una "teoría de la individualización", y el análisis de la literatura detrás de ella. A raíz de ésta teoría, se realizan entrevistas y se analizan, y tras estudiarlas se contextualiza la individualización en Europa, usando como marco a marroquíes de segunda generación de España, para entonces responder a la pregunta de investigación: ¿Cómo concilian los musulmanes sus deberes religiosos con su vida cotidiana en la sociedad española contemporánea? La literatura señala en repetidas ocasiones a la brecha generacional en el análisis de la individualización, y traza línea a la secularización. Sin embargo, los hallazgos empíricos de este proyecto ayudan a plantear que la individualización es producto de un proceso al cual me refiero como Creatividad Contextual. Así el estudio propone un reto contra el entendimiento de secularización en Europa. El conjunto limitado de opciones religiosas en un contexto demuestra que importan más que el efecto generacional. Igualmente, no se traducen a la secularización individual, sino una expresión de limitaciones en lugar de libertades. Con el fin de invitar a los entrevistados a compartir las formas de individualización y sus trayectorias, el proyecto invoca a dos prácticas específicas: las oraciones diarias y las interacciones sociales (escuela, trabajo, comunidad), ya que estos dos se destacan como lucha diaria continua para aquella persona que intente dar cabida a la vez a los derechos religiosos y las interferencias sociales.
en_US
dc.format.extent
213 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
en_US
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
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dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Individualization of religious practices
en_US
dc.subject
Muslim religious practices
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dc.subject
Contextual creativity
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dc.subject
Creativity in religious practices
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dc.subject
Islam in Europe
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dc.subject
Muslims in Spain
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dc.subject
Muslims in Europe
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dc.subject
Islam in the West
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dc.subject
European muslims
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dc.subject
Individualización de prácticas religiosas
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dc.subject
Creatividad contextual
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dc.subject
Creatividad en prácticas religiosas
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dc.subject
Islam en Europa
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dc.subject
Islam en España
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dc.subject
Musulmanes europeos
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dc.title
Individualization of muslim religious practices: contextual creativity of second-generation Moroccans in Spain
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
32
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dc.contributor.authoremail
bachouti@post.harvard.edu
en_US
dc.contributor.director
Zapata Barrero, Ricard
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Programa de doctorat en Ciències Polítiques i Socials


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