dc.contributor
Universitat Pompeu Fabra. Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions
dc.contributor.author
Sarasúa Berodia, Álvaro
dc.date.accessioned
2017-07-18T10:30:08Z
dc.date.available
2018-05-29T02:00:26Z
dc.date.issued
2017-05-29
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/404675
dc.description.abstract
Interface metaphors are often used in Human Computer Interaction (HCI) to exploit knowledge that users already have from other domains. A commonly used one in Digital Musical Instruments (DMIs) is the conductor metaphor. We theorize that part of the knowledge that users have from the domain that the interface metaphor replicates is user-specific. In this context, we argue that systems using an interface metaphor can see their usability improved by adapting to this user-specific knowledge. We propose strategies to design motion-sound mappings for DMIs that draw upon the conductor metaphor by adapting to personal nuances that can be automatically computed from spontaneous conducting movements. In addition to the above, we study the potential of the conductor metaphor in a gaming context as a mean to raise interest for classical music. These contributions are complemented by the data collected in all observational studies, which is made publicly available to the community
en_US
dc.description.abstract
Las metáforas de interfaz se utilizan habitualmente en la interacción persona-ordenador para explotar el conocimiento que los usuarios tienen de otros dominios. Una comúnmente utilizada en instrumentos musicales digitales (DMIs) es la metáfora del director. Argumentamos que parte del conocimiento que los usuarios tienen del dominio que la metáfora replica es específico de cada usuario. En este contexto, proponemos que sistemas que hacen uso de metáforas de interfaz pueden mejorar su usabilidad adaptándose a este conocimiento específico. Implementamos estrategias para diseñar mapeos entre movimiento y sonido para DMIs basados en la metáfora del director, mediante la adaptación a matices personales que pueden ser automaticamente extraídos analizando movimientos de dirección espontáneos. Además, estudiamos el potencial de la metáfora del director en un contexto de juego, como medio para incrementar el interés por la música clásica. Estas contribuciones se complementan con los datos recopilados en los estudios observacionales, que se ponen a disposicion pública para la comunidad.
en_US
dc.format.extent
217 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
en_US
dc.publisher
Universitat Pompeu Fabra
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Motion-sound mapping
en_US
dc.subject
Conducting
en_US
dc.subject
Human-computer interaction
en_US
dc.subject
Machine learning
en_US
dc.subject
Interface metaphor
en_US
dc.subject
Digital musical instruments
en_US
dc.subject
Classical music
en_US
dc.subject
Mapeo movimiento-sonido
en_US
dc.subject
Dirección de orquesta
en_US
dc.subject
Interacción persona-ordenador
en_US
dc.subject
Aprendizaje automático
en_US
dc.subject
Metáfora de interfaz
en_US
dc.subject
Instrumentos musicales digitales
en_US
dc.subject
Música clásica
en_US
dc.title
Musical interaction based on the conductor metaphor
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.authoremail
alvaro.sarasua@upf.edu
en_US
dc.contributor.director
Gómez Gutiérrez, Emilia
dc.contributor.director
Guaus, Enric
dc.embargo.terms
12 mesos
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.description.degree
Programa de doctorat en Tecnologies de la Informació i les Comunicacions