Apocalyptic cinema as an earnest thought of death. Kierkegaard and Melancholia

dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia
dc.contributor.author
Mas Soler, Roger
dc.date.accessioned
2017-11-07T10:47:58Z
dc.date.available
2017-11-07T10:47:58Z
dc.date.issued
2017-09-20
dc.identifier.isbn
9788449073502
en_US
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/456026
dc.description.abstract
L’objectiu d’aquesta tesi doctoral és argumentar en favor de la potencialitat d’algunes pel·lícules apocalíptiques per ser una ocasió especial per pensar seriosament en la pròpia mort en els termes descrits per Søren Kierkegaard al discurs “Al costat d’una tomba” (1845). Per assolir aquest objectiu, primer examinaré els pensaments sobre la mort en l’obra de Kierkegaard, en la qual l’autor danès critica l’aproximació externa a la mort i subratlla la seva inexplicabilitat i el seu irreductible aspecte subjectiu. En aquesta secció em centraré específicament en el que s’afirma en el discurs esmentat. En segon lloc, defensaré el cinema com un mitjà privilegiat per transmetre l’imaginari apocalíptic. En tercer lloc, examinaré l’àmbit de les pel·lícules apocalíptiques per definir un tipus de cinema—que anomenaré cinema apocalíptic de mostratge [“montrage apocalyptic cinema”]—que, a tenor de les idees de Kierkegaard sobre la mort a “Al costat d’una tomba”, serà considerat una ocasió especial per pensar seriosament en la pròpia mort. En relació a això, argumentaré que, per les seves característiques—que giren al voltant de l’ambigüitat essencial de la nostra existència—, aquestes pel·lícules apocalíptiques tenen la capacitat de permetre’ns confrontar subjectivament i apropiar-nos del pensament de la pròpia mort. I finalment, analitzaré Melancholia (Lars von Trier, 2011) com un exemple paradigmàtic d’aquest tipus de cinema apocalíptic de mostratge.
en_US
dc.description.abstract
The aim of this dissertation is to argue the potentiality of some apocalyptic movies to be a special occasion to think earnestly about one’s own death in the terms explained by Søren Kierkegaard in the discourse “At a Graveside” (1845). In order accomplish this, I will first examine Kierkegaard’s thoughts on death in his corpus, in which he criticises the external understanding of death and underlines its inexplicability and its irreducible subjective aspect. In this section I will focus specifically on what is stated in the aforesaid discourse. Second, I will defend cinema itself as a privileged medium to convey the apocalyptic imaginary. Third, I will examine the field of apocalyptic movies in order to define a type of cinema—which will be called montrage apocalyptic cinema—that, in the light of Kierkegaard’s thoughts on death in “At a Graveside”, will be considered as a special occasion to think earnestly about one’s own death. In this regard, I will argue that, for their features—which revolve around the essential ambiguity of our existence—, these apocalyptic films have the capacity to allow us to subjectively confront and appropriate the thought of one’s own death. And finally, I will analyse Lars von Trier’s Melancholia (2011) as a paradigmatic example of this type of montrage apocalyptic cinema.
en_US
dc.format.extent
308 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
eng
en_US
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Mort
en_US
dc.subject
Muerte
en_US
dc.subject
Death
en_US
dc.subject
Kierkegaard
en_US
dc.subject
Cinema apocalíptic
en_US
dc.subject
Cine apocalíptico
en_US
dc.subject
Apocalyptic cinema
en_US
dc.subject.other
Ciències Humanes
en_US
dc.title
Apocalyptic cinema as an earnest thought of death. Kierkegaard and Melancholia
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc
1
en_US
dc.contributor.authoremail
roger.mas@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Sàez i Tajafuerce, Begonya
dc.contributor.codirector
Winkel Holm, Isak
dc.contributor.codirector
Llevadot Pascual, Laura
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess


Documents

rms1de1.pdf

1.553Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)