dc.contributor
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Història Moderna i Contemporània
dc.contributor.author
Peralta Ruiz, Gemma
dc.date.accessioned
2018-01-16T14:48:08Z
dc.date.available
2018-01-16T14:48:08Z
dc.date.issued
2017-09-01
dc.identifier.isbn
9788449073489
en_US
dc.identifier.uri
http://hdl.handle.net/10803/459157
dc.description.abstract
En aquesta tesi s’analitzen els imaginaris simbòlics a través de la iconografia de premsa durant el darrer terç del segle XIX a Catalunya a través d’una triple vessant: la història política i social, la història de la premsa i la història de l’art. Els imaginaris dels republicanismes i de les relacions entre Catalunya i Espanya són els que aquesta tesi intenta desvetllar.
Les cultures polítiques configuren corpus simbòlics formats per banderes, himnes, monuments i símbols, entre tants d’altres. La codificació d’un imaginari simbòlic compartit és necessària i evident en qualsevol cultura política, i en aquest cas es tracta en els republicanismes i els nacionalismes, posant atenció en la premsa republicana, progressista i popular del segle XIX.
La premsa satírica il·lustrada és el mitjà pel qual veiem quina simbologia s’usava i quin tractament es feia d’elements clau per determinar l’imaginari de cada cultura política: la major o menor presència de l’anticlericalisme, quines commemoracions celebraven, com representaven i jutjaven el moviment obrer i els drets dels treballadors, quins referents ideològics i polítics tenien i reivindicaven o com creien que havien de ser les relacions entre Catalunya i Espanya. El catalanisme és també un element fonamental, treballat amb anterioritat a l’hegemonia d’un catalanisme conservador, en el qual el catalanisme d’esquerres defensà la seva singularitat, els seus referents i mites històrics diferenciats i la llengua.
Periodistes i directors de les publicacions emprades, com Josep Roca i Roca, director de La Campana de Gràcia i de L’Esquella de la Torratxa, i Josep Llunas i Pujals, director de La Tramontana, van esdevenir figures de gran influència política, i són exemples de compromís amb el republicanisme, el moviment obrer, el catalanisme o la llibertat de premsa. També la presència i treball de grans il·lustradors com Josep Lluís Pellicer o Tomàs Padró van fer possible que la premsa satírica il·lustrada barcelonina aconseguís un gran nombre de lectors, influís en les seves opinions, i mantingués la línia de les seves referents europees, sobretot les franceses.
en_US
dc.description.abstract
The symbolic imageries are analysed in this doctoral thesis through the press iconography from the last third of the 19th century in Catalonia. The analysis considered three different aspects: political and social history, press history and art history. This doctoral thesis aims to reveal the imageries from republicanisms and those reflecting the relationship between Catalonia and Spain.
Political cultures form symbolic corpus composed by flags, anthems, monuments and symbols, among others. The coding from a shared symbolic imagery is necessary and obvious in every political culture, such as republicanism and nationalism. This research is particularly focused on the republican, progressive and popular press from the 19th century.
The illustrated satirical press is the channel that shows both the symbolism used and the treatment given to key elements in order to determine the imaginary of each political culture: the major or minor presence of anticlericalism, the events celebrated, how the workers movement and rights were represented and judged, what ideological and political models they had and reclaimed or how they expected the relation between Catalonia and Spain should be. The catalanism is also a key factor, developed prior to a conservative catalanism hegemony, in which the left-wing catalanism defended its singularity, singular historical models and myths and language.
Journalists and directors of the publications used, such as Josep Roca i Roca, director of La Campana de Gràcia and L’Esquella de la Torratxa, and Josep Llunas i Pujals, director of La Tramontana, became highly influential figures in politics, and are role models of commitment with republicanism, workers movements, catalanism and freedom of the press. The presence and work of great illustrators, such as Josep Lluís Pellicer or Tomàs Padró, made also possible the illustrated satiric press in Barcelona to achieve a great number of readers, influence their opinions and keep the same path as other European models, specially the French ones.
en_US
dc.format.extent
759 p.
en_US
dc.format.mimetype
application/pdf
dc.language.iso
cat
en_US
dc.publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
dc.rights.license
L'accés als continguts d'aquesta tesi queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
*
dc.source
TDX (Tesis Doctorals en Xarxa)
dc.subject
Republicanisme
en_US
dc.subject
Republicanismo
en_US
dc.subject
Republicanism
en_US
dc.subject
Iconografia
en_US
dc.subject
Iconografía
en_US
dc.subject
Iconography
en_US
dc.subject
Catalanisme
en_US
dc.subject
Catalanismo
en_US
dc.subject
Catalanism
en_US
dc.subject.other
Ciències Humanes
en_US
dc.title
La representació iconogràfica dels imaginaris simbòlics: nacionalismes i republicanismes al segle XIX
en_US
dc.type
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.contributor.authoremail
peraltaruiz@gmail.com
en_US
dc.contributor.director
Gabriel, Pere, 1945-
dc.embargo.terms
cap
en_US
dc.rights.accessLevel
info:eu-repo/semantics/openAccess